Baterie se můžou zmenšovat – energetická hustota roste

foto Ilustrační foto - Vysokonapěťová baterie vozu Hyundai Kona Electric.

Jestliže v roce 2008 bylo možné v objemu jednoho litru baterie používané v tehdejších elektromobilech uložit 55 Wh elektrické energie, v roce 2020 to bylo již 450 Wh. To je více než osminásobné množství.

Vyplývá to z údajů Úřadu pro technologie vozidel amerického ministerstva energetiky.

V důsledku toho se můžou bateriové pakety ve vozidlech zmenšovat. To pak umožňuje konstruktérům lépe rozložit pod povrch karosérie další potřebnou výbavu, komfortní prvky a zvětšit prostor pro cestující a zavazadla.

Ukazatel objemové hustoty je ale jen jeden z důležitých faktorů ve vývoji baterií pro elektrická vozidla. Tím druhým je energetická hustota v poměru k hmotnosti. V tomto případě je pokrok pomalejší. Odborné studie udávají meziroční vylepšení v tomto kritériu řádově od 3 do 8 procent.

Například dva roky staré údaje o bateriích ve vozech Tesla, které patří ke světové špičce, hovoří o hustotě 260 Wh na jeden kilogram hmotnosti.

V současnosti připravované inovace mají potenciál zvýšit hustotu přibližně o padesát procent, tedy na zhruba 400 Wh na jeden kilogram. Díky tomu by se pak baterie mohla odlehčit oproti současným hodnotám přibližně o třetinu. V absolutních číslech jde v případě středně velkých elektromobilů o přibližně 150 – 200 kilogramů. To je už je významná hodnota při snaze o zvyšování dojezdu elektromobilu na jedno nabití jeho baterie. 

Autonaelektřinu.cz

Reklama

Právě zveřejněno

Všechny zprávy

Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2022 ČTK

Reklama

6°C

Dnes je neděle 27. listopadu 2022

Očekáváme v 17:00 1°C

Celá předpověď