Praha - Až šest procent zásilek, které si lidé nechají poslat do samoobslužných výdejních boxů, skončí v současnosti kvůli zaplněnosti na jiném místě, než si zvolili. U kamenných výdejních míst může u některých dopravců, například Balíkovny, podíl přesměrovaných zásilek dosáhnout až 15 procent. Vyplývá to z informací přepravních firem oslovených ČTK.
Přepravní firmy dosud v předvánoční sezoně zaznamenaly až dvojnásobný počet doručovaných zásilek proti běžnému dni po zbytek roku. Například u Balíkovny je nárůst proti průměru o 82 procent, u GLS je to dvojnásobek a PPL zaznamenala nárůst o 50 procent.
"Přesměrování se i ve špičce týká méně než čtyř procent všech zásilek. Drtivá většina putuje přímo podle původního plánu," řekl ČTK mluvčí Zásilkovny Ondřej Luštinec. Podle něj k přesměrování dochází kvůli tomu, že si lidé vybírají box v momentě objednávky, ale k předání zásilky dopravci dochází později a v té době už může být vybraný box zaplněný. Firma nedávno přišla s novou službou Preference doručení, kde si zákazník může zvolit až sedm alternativních lokalit, do kterých může dopravce zásilku přesměrovat.
Balíkovna České pošty podle mluvčího Kamila Chalupy přesměrovává zhruba šest procent balíků mířících do výdejních boxů a přibližně 15 procent balíků do kamenných výdejen. "Hlavním kritériem pro výběr náhradního výdejního boxu nebo výdejního místa je vzdálenost od původního výdejního místa/boxu. V případě výdejního místa je dalším kritériem otevírací doba," uvedl.
Naproti tomu Alza u zboží, které je na webu nebo v mobilní aplikaci označeno jako "skladem" jej při objednávce doručení do konkrétního Alzaboxu podle mluvčí Elišty Čeřovské níkdy nepřesměrovává jinam. Doručení do Alzaboxů preferuje 74 procent zákazníků, což je o tři procentní body meziročně více.
GLS se přesměrovávání brání rozšiřováním distribuční sítě. V současnosti má pětkrát více výdejních boxů než na začátku loňského roku. "Přesměrování zásilky do jiného boxu je možné po dohodě s příjemcem, v praxi k tomu dochází v nízkých jednotkách procent případů," řekl ředitel GLS v ČR Petr Pěcha.
"Pokud není možné zásilku doručit z kapacitních důvodů na výdejní místo, kam si příjemce zvolil, pak náš systém automaticky vybere náhradní výdejní místo v blízkosti původně zvoleného. Příjemce o této změně včas informujeme, a pokud situace vyžaduje individuální řešení, jsme připraveni pomoci," doplnila mluvčí PPL Michaela Tůmová.
V současnosti v Česku funguje okolo 15.000 samoobslužných výdejních boxů. Vedle zvýšení jejich počtu někteří dopravci navýšili jejich kapacity nebo nabídli jejich sdílení dalším kurýrním společnostem.











