Audi A4 Sport - souznění estetiky a techniky

foto Audi A4 Sport

Nová generace tohoto modelu z prémiové střední třídy byla očekávána s napětím, vždyť předchozí měla v rodném listě poměrně dávný rok narození 2008. V prodeji je od konce loňského listopadu a hned ve dvou karosářských variantách A4 Limuzína a Avant. Bestseller značky má kompletně nově vyvinutou techniku ve všech oblastech, ať se jedná o nejmodernější systémy pohonu, pokrokovou lehkou konstrukci, vynikající aerodynamiku, nebo inovativní informační, zábavní a asistenční systémy.

Fotogalerie

Limuzínu i Avant je možné objednávat ve třech výbavových liniích, na výběr jsou rozmanité možnosti individualizace díky širokému sortimentu výbavy na přání. K testu jsme měli A4 Limuzínu ve výbavě Sport, na níž i s příplatky za nadstandard opravdu nešetřili.

Audi A4 Sport

Délka vozu je 4726 milimetrů, tedy o 25 milimetrů více než u předchůdce. Narostla i šířka, výška však zůstala beze změny, takže je nejnižší v prémiovém segmentu. Rozvor byl prodloužen na 2820 milimetrů. I když se vnější rozměry zvětšily, pohotovostní hmotnost díky inteligentní kombinaci materiálů a lehké konstrukci výrazně klesla, až o 120 kilogramů v závislosti na motoru.

A4 má výrazný vzhled, proporce jsou vyvážené a harmonické, linie zaujmou sportovní elegancí. Kapota motoru zasahuje do stran, překrývá horní hrany blatníků a zdůrazňuje šířku vozu. Výrazná je širší a nižší maska chladiče Singleframe s výrazně prostorově ztvárněnou mřížkou. V našem případě LED světlomety mají výrazně zalomenou linií spodního okraje, dokážou vytvořit miliony variant rozložení světla, osvětlení vozovky se podobá dennímu světlu, aniž by docházelo k oslňování ostatních účastníků silničního provozu. Ramenní linie vychází z rohů světlometů a táhne se až k zádi, kterou obklopuje. Prolis na bocích vytváří intenzivní hru světla a stínu. Podběhy kol jsou výrazně klenuté, nízká linie střechy začíná brzy klesat, víko zavazadlového prostoru je zakončeno odtokovou hranou, výfuková soustava ústí do difuzoru a měla jednu dvojitou koncovku.

Audi A4 Sport

V interiéru překonává nový model A4 své předchůdce také téměř ve všech rozměrech. Nejvíce vzrostl prostor pro kolena vzadu, ale pocit prostornosti máte na všech sedadlech. Přehledný vnitřní design má přísnou orientací na horizontální linie. Nejpatrnější to je na nízké přístrojové desce doplněné clonou panelu sdružených přístrojů, resp. digitálních přístrojů Audi virtual cockpit. Na široké asymetrické středové konzole jsou umístěny ovládací prvky v našem případě MMI Navigation plus včetně MMI touch, což byla spolu s lakem také nejnákladnější položka z příplatkové výbavy. V případě převodovky S tronic nebo tiptronic je terminál umístěn v blízkosti přístrojové desky a ruka se může pohodlně opřít o nízkou páku voliče převodovky. Vpravo od ovládacího terminálu jsou otočný ovladač hlasitosti a odkládací přihrádka. Toto rozdělení vyjadřuje filozofii nové modelové řady, interiér se sice soustředí na řidiče, ale monitor může být snadno využíván i spolujezdcem vpředu. Displej s úhlopříčkou 12,3“, uložený v decentním stříbrném rámečku z hořčíku, působí jako velmi kvalitní tablet a nabízí detailně zpracované grafické zobrazení. Struktura menu všech funkcí MMI je od základu nově koncipována, ovládání se podobá moderním chytrým telefonům. Nepřeberné množství možností využívání navigace, audiosoustavy, telefonu, připojení k internetu, hlasového ovládání, apod., by si vyžadovalo samostatné dlouhé líčení, takže se spokojme se stručným nástinem a konstatováním, že vše se dá zvládat jednoduše, intuitivně. Je třeba to v praxi zažít.

Audi A4 Sport

Vzhledem k tomu, že jsme měli auto s výbavou Sport, umocněnou o paket S line, tak jsme v interiéru velmi ocenili výtečná sportovní sedadla potažená kombinací kůže a tkaniny s reliéfním logem S na opěradlech předních sedadel. Loga S byla také na multifunkčním sportovním volantu obšitém kůží, osvětlených prahových lištách a blatnících. Sportovní atmosféru doplnily pedály a opěrka nohy z ušlechtilé oceli společně s podlahovými rohožemi s kontrastním prošíváním. V autě byla mj. také třízónová komfortní automatická klimatizace, průhledový displej HUD, který promítá důležité informace jako snadno rozpoznatelné symboly a čísla na čelní okno.

Audi A4 Sport

Nové modely Audi A4 se u nás prodávají se sedmi motory, třemi zážehovými TFSI a čtyřmi vznětovými TDI. Jejich výkon pokrývá rozpětí od 110 kW/150 k do 200 kW/272 k, přitom spotřeba paliva je prý až o 21 % nižší než dříve. V testovaném autě byl motor 2.0 TDI s výkonem 140 kW190 k ve spojení se sedmistupňovou dvouspojkovou automatickou převodovkou S tronic s možností manuálního řazení i pádly pod volantem. V této kombinaci by měla být nejvyšší rychlost 237 km/h, průměrná spotřeba 4,1 l/100 km, zrychlení 0 - 100 km/h 7,7 s. K vynikajícím jízdním vlastnostem přispívají mnohé nejmodernější systémy jako

řízení jízdní dynamiky Audi drive select, který mění převody v závislosti na rychlosti jízdy a úhlu natočení volantu, a podvozek s adaptivními tlumiči, u něhož může řidič poprvé volit mezi sportovní a komfortně orientovanou verzí. Dále třeba asistent efektivity podporuje řidiče při hospodárné jízdě, Audi active lane assist pomáhá s udržováním vozu v jízdním pruhu a adaptivní tempomat s funkcí Stop&Go a asistentem pro jízdu v dopravní koloně usnadňují řízení ve váznoucí dopravě, připomeňme parkovací asistent, asistent pro sledování vozidel přijíždějících ze stran při couvání, upozornění na nebezpečí při vystupování, asistenty pro vyhýbací manévry, pro odbočování, kamerový systém pro rozpoznávání dopravních značek, apod.

S Audi A4 Sport posazené na 18“ kola z lehké slitiny jsme absolvovali celkem 584 km převážně po dálnicích, dynamické vlastnosti jsme si krátce užili v osvědčených zatáčkách nahoru a dolu nedaleko Prahy, v městském provozu jsme procourali asi cca 150 km, to vše při průměrné spotřebě 5,2 l/100 km. Myslím, že mohu bez uzardění konstatovat, že nová A4 je za poslední dobu možná nejvydařenějším příspěvkem automobilky motoristům. Je hezká na pohled, řízení je radostí, obklopuje vás luxus a skvěle sladěné nejnovější technologie. Ve srovnání s jinými koncernovými vozy, které mají mnoho prvků společných nebo podobných, si Audi do značné míry drží vlastní cestu. Je to patrné třeba na uspořádání a vzhledu palubní desky a ovládacích prvcích, které jsou zcela svébytné.

Ceny nové Audi A4 začínají na 799.900 Kč, základní cena testované verze je 1.120.900 Kč, s příplatkovou výbavou se dostala na 1.564.999 Kč.

Reklama

Právě zveřejněno

Všechny zprávy

Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2022 ČTK

Reklama

15°C

Dnes je neděle 2. října 2022

Očekáváme v 17:00 13°C

Celá předpověď