Praha - Podíl e-shopů na českém maloobchodu loni podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) dosáhl 17 procent, meziročně vzrostl o procentní bod. Obchodníci se stále častěji snaží zajistit dostupnost zboží v kamenných obchodech i na internetu. Očekává se tak další růst významu internetových obchodníků, v roce 2030 by mohl on-line prodej tvořit až čtvrtinu z českého maloobchodu. APEK to dnes uvedla v tiskové zprávě.
O nákupy na internetu je mezi Čechy stále větší zájem, trend zrychlila v posledních dvou letech pandemie koronaviru. Většina kamenných prodejen musela být několik měsíců uzavřena, lidé tak byli v případě oblečení či obuvi odkázáni na nákup přes internet. Tempo, jakým význam elektronického prodeje vůči českému maloobchodu roste, je podle výkonného ředitele APEK Jana Vetyšky lépe znatelný při pohledu o mnoho let zpět. "Například v roce 2005 byl podíl on-line prodeje na českém maloobchodě jen 1,6 procenta," řekl.
Internetové obchody nabývají na důležitosti nejen z hlediska prodaného zboží, roste i jejich význam jako podstatného zaměstnavatele. V e-shopech pracuje podle Vetyšky kolem 85.000 lidí, se započítáním návazných služeb v čele s logistikou zajišťují práci zhruba 120.000 lidí. Vetyška upozornil, že je to zhruba o 20.000 pracovníků více než v potravinářské výrobě.
Češi loni v internetových obchodech podle dat nákupního rádce Heureka a APEK utratili 223 miliard korun, meziročně o 14 procent více. Počet internetových obchodů ve srovnání s předchozím rokem vzrostl o tři procenta na 50.985.
Podle provozovatele platformy pro internetové obchody Shopsys se před pandemií očekávalo, že on-line poroste meziročně asi o 13 procent, nakonec kvůli pandemii rostl celý trh meziročně o 26 procent. E-shopy velkých kamenných hráčů rostly o 100 procent.
Zároveň roste podle průzkumu Shopsysu využití tzv. omnichannel řešení, kdy obchody využívají více prodejních kanálů, tedy vedle e-shopu mají kamennou prodejnu nebo mobilní aplikaci. Dvě třetiny prodejců přitom podle průzkumu Shopsysu používají lokální řešení. Většina obchodů v rámci omnichannelu nabízí také informaci o skladových zásobách, možnost objednání on-line a vyzvednutí na pobočce nebo informaci o nejbližší pobočce. Vyzvednutí na pobočce přitom neumožňuje jen deset procent obchodníků.