Praha - Na český trh podle analýzy společnosti CBRE loni vstoupilo 29 nových značek, nejvíce za poslední tři roky. V největším počtu byli zastoupeni prodejci módy, následovala gastronomie. Nejvíce nových značek na trh přivedly sousední státy, většina nových prodejců si pro své prvotní působení v tuzemsku vybrala Praha. Výsledky analýzy má ČTK k dispozici.
Vstup nových značek na trh měl podle vedoucího týmu maloobchodních pronájmů v CBRE Jana Janáčka v průběhu roku vzestupnou tendenci. V prvním čtvrtletí se na trhu objevily tři nové značky, ve druhém sedm, třetí kvartál přinesl osm nových značek a ve čtvrtém jich přibylo 11. Začátek loňského roku byl výrazně ovlivněn protiepidemickými opatřeními, kdy většina kamenných obchodů musela být zavřena. Všechny prodejny se mohly po více než čtyřměsíční nucené pauze otevřít 10. května.
Hlavní město si pro vstup na český trh v uplynulém roce vybralo 24 značek. Praha je podle Janáčka vyhledávanou turistickou lokalitou a nechybí v ní vysoká kupní síla obyvatelstva s potenciálem dalšího růstu. Brno si zvolily maďarská značka oblečení a doplňků Heavy Tools a rakouská značka nápojových kostek Waterdrop. Do Karlových Varů zamířila čistírna oděvů Mr Jeff ze Španělska, v Olomouci zahájil slovenský provozovatel multikin Cinemax, Příbram si vybral diskontní řetězec supermarketů Mere původem z Ruska, uvedl Janáček.
Hlavní událostí loňského roku z hlediska nových značek byl podle Janáčka příchod irského řetězce s dostupnou módou Primark, který obsadil tři patra nového domu na pražském Václavském náměstí. V případě luxusních značek se hlavní událostí stalo otevření butiku Versace v Pařížské ulici. S ohledem na nastupující trendy lze za zlomové podle CBRE považovat zahájení fungování tzv. phygital prodejny (z anglických slov physical a digital) partnerských společností eobuv.cz a Modivo v obchodním centru Nový Smíchov v Praze.
Počet značek, které český trh opustily, v uplynulém roce podle CBRE klesl. Odešla například americká značka dekorativní kosmetiky NYX, polská značka obuvi Kazar nebo italský obchod Bruno Morelli & Brands.
Český trh i přes těžké období, které maloobchod postihlo, zůstává podle Janáčka pro zahraniční značky atraktivní. Čilý ruch lze podle něj sledovat i u českých značek, kdy mnohdy on-line prodejci míří do off-line prostředí. "Výhled na následující rok je relativně slibný, ať již mluvíme o dlouho očekávaném otevření butiků luxusních módních brandů Chanel a Balenciaga v pražské Pařížské ulici anebo avizovanou velkou expanzi nového českého kávového řetězce Basics Coffee," dodal Janáček.
Před vypuknutím pandemie koronaviru v roce 2019 do ČR podle společnosti Cushman & Wakefield vstoupilo 24 nových značek, předloni jich bylo 25. Kvůli krizi některé značky příchod odložily právě na loňský rok, uvedla firma dříve.