Komerční prezentace Aktual.: 5.07.2004 18:53
Vydáno: 5.07.2004, 18:52
Zřejmě nejpůvabnější a nejelegantnější hvězdou
letošního ročníku karlovarského filmového festivalu se
tichým hlasováním novinářů stala devětapadesátiletá britská
herečka Jacqueline Bissetová. Do lázeňského města přijela
představit divákům svůj starší film Americká noc (La nuit
américaine) z roku 1973. Od začátku festivalu se objevovala
na společenských akcích filmové přehlídky a vzbuzovala zájem
mužů i žen. Většina z nich věděla, že "ji odněkud zná", až
po chvíli si však vzpomněli například na snímky Muž z
Acapulca či Smyslná orchidej.
Bissetová se novinářům v Karlových Varech svěřila, že
největší relaxací pro ni je četba novin. "Je to takový
rituál, který mám po otci. Když jsem na cestách, musí mi
doma schovávat noviny, nikdo je nesmí vyhodit. Čtu i všechny
přílohy kromě sportovní," popsala. "Otec mi kdysi řekl, že
mu nevadí, že chci být herečkou, ale musím číst denně noviny,
a ne ho nudit historkami z natáčení," dodala. Mladé
začínající herce Bissetová varovala před riziky práce v
amerických filmových studiích. "Říkám jim: Nesmíte se
zkompromitovat. Když jsem v Americe začínala, jeden z
kolegů mě také varoval: Jsi moc hezká, nechci aby tě
Hollywood vymačkal jako citron a vyhodil, což umí," tvrdí.
Mladé lidi herečka nabádá k zájmu o kulturu, chození na
výstavy a vyvarování se drog a alkoholu. "V dnešní době je
ve filmové branži také velké riziko alkoholu, stejně jako
například v novinařině," míní Bissetová. Lidé také podle ní
příliš mnoho nadávají. "Tím se otupuje jejich pravá
citlivost," tvrdí.
Bissetová se narodila v roce 1944 v Británii, otec byl
praktickým lékařem, matka advokátka s francouzskými předky.
Vystudovala soukromou školu a francouzské lyceum v Londýně
a chtěla se věnovat tanci. V 60. letech ji nejprve objevil
modeling, pak začala dostávat první filmové role a brzy
získala dlouhodobý kontrakt s velkou hollywoodskou produkcí.
V Americe se stala hvězdou především díky kriminálnímu
filmu Bullittův případ (Bullitt, 1968), hrála v
katastrofickému snímku Letiště (Airport, 1969) nebo dramatu
Život a doba soudce Roye Beana (The Life and Times of Judge
Roy Bean, 1972). Pro uznání si přijela do Evropy. Slavný
Francois Truffaut jí nabídl roli americké herečky Julie
Bakerové ve studii filmařského zákulisí Americká noc
(La nuit américaine, 1973). Popularitu získala i coby
špiónka Ariana z parodie na bondovky Muž z Acapulca
(Le magnifique, 1973). Později ji diváci mohli vidět ve
filmech Vražda v Orient-expresu (Murder on the Orient
Express, 1974) či v dramatickém snímku Když se čas naplnil
(When Time Ran Out, 1980).
Po roli ve filmu Hlubina (The Deep, 1977) ji časopis
Newsweek vyhlásil nejkrásnější filmovou herečkou všech dob.
Zahrála si i v televizní adaptaci slavného románu L.N.
Tolstého Anna Karenina (1985), ztvárnila také Napoleonovu
manželku v historickém seriálu Napoleon a Josefína: Milostný
příběh (Napoleon and Josephine: A Love Story, 1987), vidět
ji bylo možno i v televizní verzi Johanky z Arku (Joan of
Arc, 1999). O vyzrálosti své krásy přesvědčila v erotickém
filmu Zalmana Kinga Smyslná orchidej (Wild Orchid, 1989), v
němž si zahrála ambiciózní právničku, která zasvěcuje mladší
kolegyni do tajů lásky.
V blízké době si zahraje v Česku, a to ve snímku dalšího
hosta karlovarského festivalu - režiséra Johna Irvina.
Natáčet se bude v Mariánských Lázních a Bissetová podle
svých slov ztvární roli ředitelky baletní školy na počátku
minulého století. "Navenek vypadá škola normálně, ale má v
sobě něco perverzního," naznačila. V Česku natáčí již potřetí
- poprvé v roce 1992 a znovu před pěti lety. "Doufám, že
budu mít čas podívat se po Česku. Cítím tu velmi romantickou
atmosféru. I tohle město je velmi hezké, obklopené stromy,"
rozplývala se nad Karlovými Vary.
Zavzpomínala také na 60. léta, éru hippies, kdy bydlela
přímo na jedné z kalifornských pláží. "Žila jsem tam v
malinkatém domečku u pláže. Původně to byla dřevěná krabice
na koncertní křídlo, do které jsme prorazili okna," popsala.
"Dívala jsem se na moře a pořád odněkud vymetala písek,"
vzpomíná. Novinářům se svěřila, že si již patnáct let píše
deník. Prý si vymyslela vlastní "těsnopis", aby si ho nemohl
číst nikdo jiný. Vydat knihu vzpomínek se ale nechystá.
"Nechci ztratit přátele," žertuje. Na lidech z filmové
branže jí nejvíc vadí, když shazují, za co dostali
peníze. "Možná si zahrajete ve filmu, který dopadne špatně,
ale nemůžete za to pomlouvat režiséra. Musíte si stát za
svým," tvrdí Bissetová.