Placení pomocí SMS je rychlé, pohodlné a bezpečné, i přesto se však ojediněle vyskytnou pokusy o jejich zneužití. Po přečtení následujících řádků budete vědět, na co si dávat pozor.
- falešné vymáhání pohledávek či údajné začlenění do registru dlužníků, kdy oběť má ihned poslat SMS v příslušném tvaru na uvedené Premium SMS číslo, aby získala další potřebné informace
- služby slibující například lokalizaci nebo odposlouchávání libovolného telefonu po odeslání SMS v příslušném tvaru na uvedené Premium SMS číslo;
- údajná výhra ve spotřebitelské soutěži (do níž se zákazník nikdy nepřihlašoval), kdy stačí zaslat „ověřovací“ či „potvrzovací“ SMS v příslušném tvaru na uvedené Premium SMS číslo.
- falešná upozornění od operátora vyžadující odeslání SMS v příslušném tvaru na uvedené Premium SMS číslo pro zamezení deaktivace, odposlechu či krádeže SIM karty.
Možnosti reklamace Nejčastěji se zákazníci na operátory a poskytovatele mobilních plateb obracejí v okamžiku, kdy obdrží od svého operátora vyúčtování (fakturu). Služby na bázi Premium SMS se někdy na faktuře skrývají pod zvláštními nadpisy. V případě T-Mobile jako „Zprostředkované služby“ a také jako „Platební služby“. Často si uživatelé s těmito položkami nespojí, že použili například SMS jízdenku nebo zaplatili parkovné v obchodním centru pomocí SMS. Někdy také uživatelé reklamují SMS platby, které určitě neuskutečnili, a když jim poskytneme více informací, například že šlo o platbu za on-line hru, sami zjistí, že oním hráčem byli oni sami nebo často jejich děti. V každém případě je povinností všech poskytovatelů platebních služeb provozovat infolinky a reagovat na zákaznické požadavky zadané po telefonu nebo e-mailem. V případě opravdu jednoznačného porušení pravidel je možné požádat o vrácení prostředků. Od 1. května také platí novelizovaný zákon o platebním styku, který SMS platby zařazuje mezi platební metody, jejichž poskytovatelé spadají pod regulaci České národní banky. Potřebné oprávnění nebo registraci u ČNB získali všichni mobilní operátoři a měli by ji mít také všichni na ně napojení poskytovatelé platebních služeb, tzv. agregátoři. Regulace platebních služeb má pro mobilní platby velký význam. Přispěje ke zvýšení transparentnosti a bezpečnosti celého procesu. Odstranění mezičlánků v platebním procesu povede i ke zlevnění platebních služeb. Zvýšení jistoty spojené s dohledem nad touto platební metodou jistě přinese další rozvoj mobilních plateb do dalších oblastí. Fakt, že mobilní telefon je dnes v kapse nebo kabelce snad každého občana ČR, tomu jistě přispívá.
Reklama