Kudykam v dokumentu České televize

foto Michal Horáček, Ondřej Brzobohatý a Vojtěch Dyk při práci na inscenaci Kudykam

Vznik a přípravu projektu Michala Horáčka a Petra Hapky Kudykam představí cyklus dokumentů Jana Mudry v České televizi. Každý díl je podřízen pohledu jednoho ze šesti hlavních tvůrců. ČT je bude vysílat na svém druhém programu od 12. září vždy v sobotu kolem 18. hodiny, uvedla mediální zástupkyně akce Naďa Machková.

V prvním díle, přirozeném prologu celého šestidílného cyklu, autor libreta, textů písní a producent Michal Horáček přibližuje myšlenkový zrod Kudykama i důvody vzniku historicky originální formy lyrikálu. Pozornost kamery se soustředí na klíčovou postavu Kudykama, nastudovanou ve třech alternacích (Karel Dobrý, Vojtěch Dyk, Csongor Kassai). V podtextu se pozvolna rodí finální podoba Kudykamovy vrcholné písně "Tante cose da veder". Průvodci dalšími díly budou skladatel Petr Hapka, autor instrumentace a hudebního nastudování Ondřej Brzobohatý, režisér Dodo Gombár, choreograf Pavel Strouhal a scénografka a kostýmní výtvarnice Michaela Hořejší. Scéna představení Kudykam ožívá i zásluhou zapojení nejmodernějších technologií. Režisér a kameraman Jan Mudra od října 2008 natočil téměř 100 hodin záznamu. "Určující je fakt, že jde o sběrný materiál, který vznikal na nejrůznějších místech: v nahrávacích studiích LineArt a FYSIO, při castinzích v klubu Boccaccio, ve zkušebnách a baletních sálech Státní opery Praha, na veletrhu Svět knihy.... a hlavně na obvykle nepřístupných, intimních pracovištích jednotlivých tvůrců. A natáčení dosud neskončilo. Pro mě osobně byl nejsilnější okamžik, kdy po tolika měsících práce v mnoha rozlišných prostředích vstoupili všichni účinkující na jeviště Státní opery nalíčení a v kostýmech, rozsvítila se světla, viděli jsme kulisy i 3D animaci, sešel se orchestr a Kudykam poprvé ožil...," vzpomíná Jan Mudra. Michal Horáček si na Mudrovi cení především schopnosti splynout s prostorem, stát se neviditelným, a tak své kameře umožnit, aby vstoupila do nitra tvůrčího procesu a zaznamenala hlavně to prchavé a neopakovatelné. "Prostřednictvím těch dokumentů jsme chtěli ukázat nikoli hotový výtvor, ale proces tvoření. Se všemi jeho zmatky, otázkami, omyly, se vší jeho vzrušující nejistotou. Je to riskantní, protože každý z nás se tu obnažuje jako člověk tápající a chybující..., a to se obvykle neukazuje. Ale právě proto si Mudrova dokumentu - jemuž prospěla i citlivá televizní dramaturgie - tolik cením. Pohled na vlastní chyby mi dává pokoru, zatímco svědectví o zrození toho, co se později ukázalo jako přínosné, mě pobízí k tomu, abych pracoval dál. Kdyby ten dokument nevznikl, navždy by zmizelo něco nejen křehkého, ale i zvláštním způsobem cenného," vysvětluje Michal Horáček, proč jsou dokumenty uváděny před samotnou premiérou, ve chvíli, kdy proces hledání ještě není definitivně završen. Michal Horáček a Petr Hapka si Kudykamem plní životní tvůrčí sen, za svůj nejnáročnější a současně nejatraktivnější úkol jej však považují jak ostatní tvůrci, tak desítky herců, zpěváků a tanečníků, kteří nový žánr lyrikálu spoluvytvářejí. A diváci České televize mohou do tohoto příběhu nahlédnout zblízka.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 10.09.2025 ČTK

Reklama

22°C

Dnes je středa 10. září 2025

Očekáváme v 21:00 16°C

Celá předpověď