Jak zvýšit atraktivitu akcií? Faktorů, které odlišují oblíbené emise od těch méně oblíbených je řada - od kvality hospodaření, přes dividendovou politiku či vstřícnost vedení vůči k akcionářům až po cenu, za kterou je možno tuto emisi koupit na trhu. Je jakýmsi nepsaným pravidlem, že akcie s vysokou cenou nejsou mezi individuálními investory populární. Jak je tedy zpřístupnit co nejširší investorské mase?
Reklama
Fotogalerie
Jedním z řešení je štěpení akcií (z anglického stock split). Ačkoliv je v tomto případě majetek společnosti "pouze" rozvržen na více akcií, investoři tyto příležitosti vyhledávají. Cena titulu totiž obvykle adekvátně neklesne, jenom "na oko zlevní". Zanechme ale teorie a podívejme se na trh.
Naposledy se s myšlenkou rozštěpit své akcie pohrávala Erste Bank, která přes rakouský tisk oznámila trhu, že po nedávném růstu ceny svých akcií je na místě "něco dělat". Stock split se často skloňuje i v souvislosti s další SPADovou emisí, a to Philip Morris ČR. Tento krok by bezesporu zvýšil likviditu titulu... na druhé straně je ale více než jisté, že k němu společnost nesáhne, jelikož pro majoritního vlastníka by takové "rozředění" nebylo žádným přínosem (zejména po zohlednění skutečnosti, že cena obstarání procesu štěpení obchodníkem s cennými papíry se pohybuje v řádu sto tisíc korun).
Kliknutím na ikonu otevřete tabulku
Důvody štěpení emisí ale nemusí být pouze psychologické - může k němu dojít i z čistě prozaičtějších důvodů, jako je například sloučení dvou emisí jednoho podniku, které mají různou nominální hodnotu. Pro ilustraci můžeme uvést společnost ČEZ, která ještě začátkem roku 1999 měla "v oběhu" dvě emise akcií - ČEZ 1 (ISIN CZ0005112300, nominál 1100 Kč) a ČEZ 2 (ISIN CZ0005104950, nominál 1000 Kč). Pro zpřehlednění situace byly v únoru 1999 obě emise sloučeny štěpením na společný 100-korunový nominál (první emise byla tedy štěpena v poměru 11:1 a druhá v poměru 10:1, nová emise nese ISIN první z nich).
Kliknutím na ikonu otevřete tabulku