Komerční prezentace Aktual.: 9.10.2003 10:12
Vydáno: 9.10.2003, 10:11
Když uslyšíte, jak se jeden vodák ptá druhého: "Jedeš na Lipno?" Tak má na mysli sjíždění nejdivočejšího úseku Vltavy a to zpod Lipenské přehrady zvané Lipno I až do vyrovnávací nádrže Lipno II u Vyššího Brodu. Obzvláště pasáž pod Loučovicemi, zvaná Čertovy proudy, má pověst nejtěžší vody u nás (i když to není zcela pravda) a je dávána jako měřítko zdatnosti.
Přehrada vypouští vodu zpravidla jednou do roka a zážitky ze
sjíždění se tak stávají o to hodnotnější. Bohužel to, že lze řeku
sjet jednou za rok s sebou nese také plno negativ. Přelidněnost,
problémy s parkováním, neohleduplnost jednotlivých zájmových
skupin mezi sebou a v neposlední řadě úrazy.
Řeku lze rozdělit do několik úseků:
Přehrada - Váňův skok: slalomová trať: WW IV - ,
Váňův skok - peřej Sv. Prokop: WW II - WW IV - , zde válec
Železňák
rybník č.- rybník č.2: ZW (III),
garáže - peřej Papírna : WW II - WW IV,
jez - hájovna : WW III - IV (V),
hájovna - vyrovnávací nádrž II: WW II - III, ZW
Lipno I - Loučovice: 4,2 km
Loučovice - hráz Lipno II: 6,2 km
Sjízdné při průtoku nejméně 8 m3. Maximum je zřejmě pro
každého jinde. V létě 2003 se zde jelo MS raftů a teklo až 30
kubíků za vteřinu. Za této vody by se do spodního úseku neměli
pouštět jezdci bez zkušeností se zahraniční WW V.
Voda, kterou Lipno vypouští je čistá a teplá, což zážitky jen
umocňuje.
(Zápach, který byl z řeky cítit letos při MS v
raftingu byl způsoben nedostatkem vody v Lipenské přehradě a
nutností pouštět vodu spodem. Pozn. Filip Kolman) První úsek,
k tzv. Váňovu skoku, je pro většinu vodáků tabu, pořádají se zde
slalomové závody a málokdy se poštěstí si tuto pasáž sklouznout,
snad před či po závody. Nejtěžší místo na tomto úseku je právě
Váňův skok, lépe sjízdný u pravého břehu.
Následuje kratší oddych nad rozvaleným jezem, sjízdným
prakticky kdekoli, a začíná vlnovitý úsek s jedním těžším válcem,
který se již masově sjíždí. Voda je zde poměrně rychlá, což může
nezkušené překvapit, k válci zvanému Železňák je to velmi blízko.
Tento vyhlášený válec je sjízdný po celé své délce, s dostatečnou
rychlostí nedělá průjezd vážnější problémy. Peřej nad mostem
zvaná sv. Prokop je táhlá a vlnovitá, příjemné pohoupání před
následujícím volejem.
Přepádlovat rybník trvá jen pár minut a krátká peřej nás
sveze do druhého rybníka nad jezem. Tady, tzv. u garáží, se
obvykle nasedá na těžší úsek, naopak nejistí jezdci by zde měli
plavbu bezpodmínečně ukončit. Měl-li někdo problémy na horním
úseku, dole by mu mohlo jít minimálně o zdraví.
Jez u garáží má záludnou šlajsnu s dlouhým vývařištěm a
nejeden pádlista si v ní již užil své. Je-li průjezd čistý, je
bezpečnější sjet jez po koruně a šlajsně se vyhnout, zkušení
jezdci jej zdolávají také sklouznutím po koze šlajsny až za
vývařiště. Po krátkých peřejích přichází katarakt Na Papírně,
který naznačí o co půjde dole. Dva větší válce lze lépe projet
zleva doprava. Druhý z nich vybídne znalé k rodeovým kouskům.
Následuje jez zvaný Vrata. Voda tu padá ze slušné výšky a v
silném rozháraném proudu žene v mírné levé zatáčce do kamení na
břehu, následuje zablokovaná peřej, kterou se rozhodně nevyplatí
podcenit. Eskymovat v tomto úseku se nedoporučuje a když, tak
velmi rychle, hrozí odření kloubů a další nepříjemnosti.
Řeka dál velmi svižně teče přes dva výraznější prahy či
katarakty a blíží se nejobtížnější a také nejnebezpečnější místo
celého úseku, tzv. Škvíra. Jakmile se řeka pomalu ale jistě celá
přesouvá do pravé části koryta, vprostřed je ohromný balvan a
stromy, přistaňte vlevo a celý následující úsek si prohlédněte.
Stalo se zde již mnoho úrazů z nichž jeden s tím nejtragičtějším
koncem.
Řeka zde štěrbinou padá do velkého válce ve kterém je navíc
balvan. Obtížný nájezd, který těžko dovolí jet ideální stopou
vede jen těsně kolem sifonu a navíc žene pod balvan na pravém
břehu. V poslední době se otevřel průjezd také vlevo, kterým se
celá Škvíra dá objet, má své zastánce i odpůrce, každopádně i ten
je jen pro velmi znalé a jisté jezdce.

Pod Škvírou se řeka uklidňuje aby nabrala sílu na Čertových
schodech. Úsek vyšších stupňů je při průtoku kolem 18 kubíků
relativně snadno sjízdný nejprve vlevo a před či za ohromným
balvanem přejezdem doprava, kde se skáče první vyšší skok, za
vyšší vody je zde proud už znatelně rychlejší a obtížnost úseku
citelně stoupá. Pod Schody je ještě několik nenápadných leč
rozhodně nelehkých peřejí a teprve pak se Vltava začíná znovu
zmírňovat až k Hájovně, kde většina borců končí. Ti méně zkušení
mohou nasednout zde a sjet si úsek WW II až do vzdutí Lipna II,
je ale třeba dát si pozor na padlé stromy.
Ubytování: lze využít kempu ve Vyšším Brodě, či kempů
na levém břehu hned nad přehradou Lipno I. nebo nespočet penzionů
a ubytoven v okolí.
Parkování: v době vypouštění vody zde povětšinou
panuje dokonalý chaos, parkuje se u kraje na silnici,
nejvyužívanější plácky jsou pod přehradou Lipno I a u garáží.
Autoři: Pavel Lichtág a Rosťák
http://www.hydromagazin.cz/