Mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace trati

foto Slavnostní otevření nové vlakové zastávky Srbsko a ukončení stavebních prací v úseku Beroun - Karlštejn, 17. prosince 2025, Srbsko.

Srbsko (Berounsko) - Na trati mezi Berounem a Karlštejnem dnes skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Umožní zvýšení traťové rychlosti na 145 kilometrů za hodinu. Práce trvaly zhruba dva roky a stály téměř tři miliardy korun. Jde přibližně o desetikilometrový úsek. Stavbaři se museli vyrovnat s náročnými podmínkami, trasa navíc vede územím Chráněné krajinné oblasti Český kras, řekli ČTK ministr dopravy Ivan Bednárik (za SPD) a Mojmír Nejezchleb pověřený řízením Správy železnic.

Fotogalerie

"Trať je velmi důležitá mimo jiné pro velmi hustou příměstskou osobní regionální dopravu, samozřejmě tady jezdí i nákladní vlaky a jezdí tu i expresy směrem na Plzeň a Cheb," uvedl Nejezchleb. Podle něj trať před modernizací nesplňovala současné požadavky z hlediska propustnosti, tedy schopnosti zvládnout určitý objem dopravy, a stavu infrastruktury.

Vlaky už jezdí úsekem bez omezení, zvýšení rychlosti bude možné po spuštění zabezpečovače ETCS, což bude v příštím roce. Přibližně do května také potrvají dokončovací práce.

Trať vede mezi Berounkou a skalami. "Geologické podmínky jsou tady skutečně náročné," řekl ministr dopravy. Skály bylo třeba na řadě míst zajistit, v těžko přístupném terénu bylo třeba využít i horolezeckou techniku, zároveň bylo třeba brát ohledy na chráněné živočichy a rostliny.

Součástí prací byla také kompletní oprava zastávky Srbsko, kde jsou nová nástupiště a přístřešky. Její historickou podobu připomíná replika původního secesního domku. Místní vlakovou dopravu hojně využívají. "Nejčastější napojení je ve směru na Beroun, kam je cesta autem výrazně delší," uvedl starosta Srbska Josef Trpišovský (Srbsko 2022 - 2026). V obci má také příští rok přímo u zastávky začít budování velkého parkoviště, kde mohou lidé odstavit auto a odjet například do práce.

"Cestování vlakem z Prahy na západ Čech v posledních letech podstatně zrychlilo. Napomohlo tomu zmodernizování téměř celého koridoru až do Chebu. Další výraznou úsporu času pak cestujícím přinese jízda budoucím Berounským tunelem, kde budou dálkové vlaky jezdit rychlostí až 200 km za hodinu," dodal Bednárik.

Předloni skončila modernizace koridoru ze Smíchova do Radotína. Smíchovské nádraží se nyní přestavuje a mezi Radotínem a Karlštejnem ještě jsou dva úseky, na jejichž modernizaci chce Správa železnic podle Nejezchleba vypsat tendr na podzim příštího roku a práce spustit v roce 2027. Hotovo by pak mohlo být do tří let.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 17.12.2025 ČTK

Reklama

4°C

Dnes je středa 17. prosince 2025

Očekáváme v 17:00 2°C

Celá předpověď