Osoblaha (Bruntálsko) - Na úzkorozchodnou trať mezi Osoblahou a Třemešnou na Bruntálsku dnes v 09:46 vyjel první vlak provozovaný obecně prospěšnou společností Osoblažská úzkorozchodná dráha (OUD), dosud tam provoz zajišťovaly České dráhy (ČD). Obce podél historické trati, které OUD založila, si od toho slibují zvýšení turistického ruchu. Především ale chtějí na trati zachovat provoz minimálně takový, jaký je nyní, řekl ČTK projektový manažer OUD David Chovančík.
OUD bude provoz na trati zajišťovat příštích deset let. Od ČD si pronajímá dvě tažné lokomotivy a dva vagony a také depo v Osoblaze. Rozsah spojů objednává Moravskoslezský kraj, systém hromadné dopravy řídí v kraji společnost Koordinátor ODIS (KODIS).
"Do budoucnosti chceme hlavně zachovat provoz, jaký je. Nebráníme se po konzultaci s Moravskoslezským krajem a KODIS například navýšení počtu spojů a takovým dalším naším milníkem nebo snem je nová vlaková jednotka," řekl Chovančík.
Náměstek moravskoslezského hejtmana Radek Podstawka (ANO) řekl, že nový dopravce naplňuje plán kraje. "Doufáme, že to bude jezdit ve stejném taktu, jak jezdily České dráhy, a že to přitáhne i víc lidí, protože tato trať už spíš směřuje k tomu, že by byla turistická. Takže doufám, že se budou přidávat páry vlaků, protože budou i turisti a získá na atraktivitě," řekl Podstawka.
Jízdní řády se nezměnily a stejná zůstala i cena jízdného. Klíčovou je ale změna způsobu, jak budou lidé za jízdenky platit. "Cestující se budou odbavovat prioritně skrze terminál, který je nově umístěn ve vlaku, kde je možnost placení platebními kartami, kartou ODISka, kartou Zetka. Samozřejmě hotovost nerušíme. Pokud cestující bude chtít odbavit v hotovosti, tak potom u strojvedoucího," řekl Chovančík.
Jízdenka koupená u strojvedoucího ale vyjde o 30 až 50 procent dráž. Průvodčí bude ve vlacích na úzkokolejce jezdit, pouze když bude větší přepravní poptávka, tedy například v létě.
Manažer řekl, že vlaky před spuštěním provozu trochu upravovali. "Ve spolupráci s firmou MSV elektronika ze Studénky se dělalo zajištění dveří. Dveře jsou centrálně uzamykány. Dále byl vybaven například infosystém a byla zřízena SOS tlačítka pro komunikaci mezi lokomotivou a vozem i prodejní terminál," řekl Chovančík.
Úzkokolejná dráha zvaná Osoblažka je technickou památkou. Má atypický rozchod 760 milimetrů a pravidelná osobní doprava na ní je od roku 1898. Trať je zajímavá i svou klikatostí - na 20 kilometrech je 102 oblouků a je na ní i nejmenší oblouk v síti Správy železnic, který má poloměr pouhých 75 metrů. V sezoně tam jezdí i parní vlaky, které provozuje obecně prospěšná společnost Slezské zemské dráhy. Na podzim prošla dráha rekonstrukcí za více než 50 milionů korun.
Chovančík řekl, že obce Osoblažska usilovaly dlouhodobě o to, aby dopravu na trati mohly provozovat, protože u ČD, které řeší mnohem naléhavější problémy na hlavních tratích, nebyla vždy úplně ve středu zájmu. "Obce Osoblažska na to dlouhodobě upozorňovaly a tím, že už dlouhodobě provozují parní vlaky, tak chtěly převzít provoz," řekl Chovančík.
Cílem OUD je kromě provozování drážní dopravy rozvoj cestovního ruchu v regionu, zachování a obnova historických nádražních budov a infrastruktury podél trati. Společnost vlastní většinu nádražních budov s výjimkou nádraží Třemešná ve Slezsku a aktivně se podílí na jejich rekonstrukci.
"Máme opravené nádražní budovy v Osoblaze, Bohušově, Koberně, Slezských Rudolticích a Liptáni a zastávku v Amalíně. Dokončuje se rekonstrukce zastávky v Dívčím Hradě a výstavba repliky nádražní budovy v Horních Povelicích. Ve spolupráci se Správou železnic se připravuje rekonstrukce nádražní budovy v Třemešné," řekl Chovančík.
Doufá, že turistů přibude. "Je to novinka, nový dopravce a do budoucna samozřejmě s KODIS bychom chtěli lépe sladit jízdní řády s autobusy, vytvořit nové přípojové vazby," řekl manažer. Na příští rok už OUD připravuje zážitkové jízdy, jako je Strašidelný vlak, Vlak na dožínky, Svatomartinský vlak nebo Dětský vlak.

















