Brno - Kvůli dosud nejasnému rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) na příští rok Správa železnic (SŽ) odložila vypisování zakázek na projekty, které jsou potřebné pro zahájení přestavby brněnského železničního uzlu. Zadání tendrů je v přípravě a s vypisováním železničáři vyčkávají. Stále však předpokládají, že stihnou přestavbu zahájit v roce 2028 a dokončit v roce 2035, řekl ČTK mluvčí SŽ Dušan Gavenda.
SŽ letos v srpnu vypsala zakázku na projektování zastávky v Černovicích, kde vznikne nový přestupní terminál na MHD, a avizovalo, že v rychlém sledu bude pokračovat vypsání dalších zakázek do konce roku, což se nestalo. Další zakázka se bude týkat příprav na přestavbu dolního nádraží, stanice v Horních Heršpicích a zejména výstavby nového hlavního nádraží. Třetí zakázka bude projektem na výstavbu technologické budovy pro páteřní sdělovací zařízení a nové datové centrum SŽ. Poslední se má zaměřit na přípravu přestavby tratí v Židenicích, aby se nádraží přiblížilo k tramvajovým zastávkám.
"Vítěz zakázky na přestavbu v Černovicích by mohl být známý na přelomu roku. Souběžně se zpracovává dokumentace EIA, finalizují se projekty předběžného a podrobného průzkumu, které jsou součástí zpracování inženýrsko-geologického průzkumu pro železniční spodek," uvedl Gavenda.
Na to, kolik budou mít peněz, čekají nejen správci železnice, ale i silnic. Návrh státního rozpočtu včetně návrhu rozpočtu SFDI leží ve Sněmovně, která jej zatím neschválila. Vláda v demisi ho sice nakonec předložila po výzvách nastupující vládní koalice, která ovšem avizuje, že možná nakonec zpracuje svůj návrh rozpočtu. Stále je tak možné, že stát bude na začátku příštího roku hospodařit v rozpočtovém provizoriu a konkrétní částku, se kterou bude moct SŽ pracovat, se dozví až někdy po Novém roce.
Už letos na jaře chtěla SŽ v Brně přestavovat most přes Bubeníčkovu ulici a pracovat na rozšíření tratě na čtyři koleje směrem k odbočce Černovice, do stavebního řízení ale vstoupil se svými námitkami spolek Děti Země. "Máme nepravomocné stavební povolení. Nejprve musí dojít k nabytí právní moci, další kroky se pak budou odvíjet od výše rozpočtu v příštím roce. Pro úsek mezi Černovicemi a Židenicemi se nyní doplňuje žádost o stavební povolení, aby mohlo začít řízení, a připravujeme také podklady pro výběrové řízení na samotnou stavbu, jejíž termín budeme teprve upřesňovat," řekl Gavenda.
Přestavba brněnského uzlu spočívající především v odsunu nádraží od centra města o kilometr na jih má stát přes 70 miliard korun. Díky němu se výrazně zvýší kapacita, která je dnes vyčerpaná a nestačí na předpokládané zvýšení počtu spojů. Zároveň nové hlavní nádraží a vedení tratí umožní zaústění vysokorychlostních tratí, které má stát v plánu začít stavět ještě před rokem 2030.










