Praha - Bývalý šéf Českých drah Ivan Bednárik, který má být za hnutí SPD ministrem dopravy, představí priority, se kterými chce resort vést, až bude jmenován. Připouští, že situace na ministerstvu nebude jednoduchá. Bednárik to sdělil ČTK. Podle končícího ministra dopravy Martina Kupky (ODS) má Bednárik pro resort nezpochybnitelnou kvalifikaci v oblasti železniční dopravy a manažerské zkušenosti, považuje ho ale spíše za nominanta ANO než SPD.
"Vím, do čeho jdu, protože na tom baráku, i když ne přímo na ministerstvu, jsem seděl," řekl Bednárik. České dráhy, ve kterých působil, totiž sídlí ve stejné budově jako ministerstvo. Podle Bednárika bude na ministerstvu hodně práce.
Podle Kupky je spíše kandidátem Andreje Babiše (ANO). "Hrát si na to, že je ve skutečnosti nominantem SPD, je vlastně zbytečné. Bude zajímavé sledovat, jaké vazby se rozkryjí v souvislosti s jeho nominací," řekl ČTK Kupka.
Prioritou nového ministra má být podle Kupky pokračování staveb a zajištění peněz na dopravní infrastrukturu. Mezi priority, ve kterých by si přál, aby resort pod novým ministrem pokračoval, řadí Kupka také zabezpečení železnice či digitalizaci.
Zajištění dlouhodobého a stabilního financování dopravní infrastruktury považuje za prioritu také Vladimír Kremlík, bývalý ministr dopravy za ANO a v letošních sněmovních volbách středočeský lídr Přísahy. Za klíčovou pro budoucnost Česka považuje vysokorychlostní trať. Důležitá podle Kremlíka je i úzká spolupráce s vysokými školami a průmyslovým sektorem.
Kremlík Bednárika považuje za zkušeného manažera, který resort zná. "Znám pana Bednárika z jeho působení v ČD Cargo a byl jsem s jeho fungováním a pracovitostí spokojen. Jako manažer na ČD Cargo včetně jeho týmu fungovali perfektně," uvedl Kremlík.
Ministerstvo podle Kremlíka potřebuje několik klíčových zkušeností. "S ohledem na stav financí a připravenost projektů na silnicích a železnicích je to krizové řízení, schopnost koordinovat klíčové projekty, reálný nadhled a důvěryhodnost v komunikaci s odborným sektorem i veřejností," dodal.
Podle Gustava Slamečka, který byl ministrem dopravy za ODS, by se měl resort zaměřit na dostavbu klíčové infrastruktury pro zajištění konkurenceschopnosti Česka. Řešení dopravy v okolí měst vyžaduje podle něj nejen zaměřit se na zvyšování kapacity, ale také na poskytnutí ucelené dopravní služby, tedy například parkoviště u stanic. Česko také podle Slamečky potřebuje zvládnout přechod na elektromobilitu a zajistit, aby dopravní infrastruktura sloužila primárně svému účelu.










