Moravio začalo úplně stejně, jako stovky, možná tisíce jiných softwarových agentur. Talentovaní mladí lidé unavení a ubití korporátním světem chtěli dělat věci po svém. V prvních několika letech se směr, jakým se Moravio jako firma vydá, teprve tříbil. Pak přišel Covid a přeorganizoval celý svět, Moravio nevyjímaje. Z ostravské agentury, která s myšlenkou expanze do zahraničí jen koketovala, se poměrně rychle stal respektovaný partner pro globální světové hráče.
Moravio se soustředí na vývoj softwaru na míru, ale jeho skutečnou silou je schopnost spojit moderní technologie s reálným podnikáním. Staví systémy, které zlepšují prodej, automatizují procesy nebo šetří čas a peníze. Ať už jde o CRM, ERP, streamovací platformy nebo AI automatizace, každý projekt má jasně měřitelný dopad na klientův byznys. A to velice pomohlo v hledání zahraničních klientů, Moravio totiž nenabízelo cenu, ale expertýzu.
Tím, kdo ve firmě vždy udával jak směr, tak tempo, je majitel a zakladatel Lukáš Greň. Byl to on, kdo přivedl prvního zahraničního klienta, americkou firmu JLL. Díky Lukášovi a tehdy nejseniornějším lidem z Moravia se firmě povedlo pro JLL postavit a doplnit několik týmů o desítky lidí.
V současné době jsou mezi Moravio klienty firmy jako Nokia Bell Labs nebo Saint-Gobain, a portfolio obsahuje firmy z USA, Anglie, Izraele, Německa; Evropy, Asie i Afriky. Ale čím dál více se znovu věnujeme domácímu trhu, jen s úplně novou zkušeností a perspektivou.
„Globální nemusí znamenat velký. Nejsme startup ani korporát. Udrželi jsme si agilitu agentury, díky níž jsme se mohli bez podpory velkých struktur prosadit na nových trzích. Jsme dost malí na to, abychom zůstali flexibilní, a dost zkušení na to, abychom obstáli kdekoliv,“ říká Lukáš Greň, zakladatel Moravia.
Co bychom poradili firmám, které chtějí expandovat?
- Naučte se pracovat remote. Asynchronní komunikace, časové zóny, vybavení.
- Vybudujte mezinárodní infrastrukturu. Webová prezentace, mezinárodní marketing, pojištění, compliance, právní služby, účetnictví.
- Angličtina je mindset. Je třeba v ní přemýšlet, komunikovat, psát a být co nejpřirozenější. Přepnuli jsme firmu do angličtiny - i když jsme ještě nevěděli, že globálně nezačneme dělat jen obchod, ale časem i recruiting.
- Nejlevnější není strategie. Na globálním trhu soupeříte s globálními dodavateli. A velice pravděpodobně se najde někdo významně levnější. Najděte to, v čem jste unikátní.
- Řekněte si o recenzi. Za svou prací si musíte stát.
- Nebojte se “cizího”. Kulturní a byznysové rozdíly jsou realita. Zajímejte se, naslouchejte, přizpůsobujte komunikaci i procesy.
- Validujte rychle. Měřte výsledky, ne snahu. Musíte vědět, proč chcete na konkrétním trhu být a co můžete nabídnout. A pokud to nefunguje, strategii změňte.
Naprosto klíčové ale je se obklopit se lidmi, kteří přemýšlejí stejně. Takovými, kteří mají rádi svou práci náročnou a obohacující, mají radost z objevování a posouvání vlastních hranic. Nejde jim jen o kompenzaci, ale o smysl, růst a možnost porovnat své schopnosti s odborníky z celého světa a ne jen ze své kanceláře. Ti, kteří se nebojí změn a třeba ani neúspěchu, kteří vidí příležitost tam, kde by to jiní vzdali. A takových je v Moraviu plno.
Author - Barbora Thornton, COO












