Dopravní expert Stanislav Huml odpovídal čtenářům serveru Českénoviny.cz na dotazy týkající se neradostné situace na našich silnicích. Jako člen komise pro novelu zákona na ministerstvu dopravy se Huml snaží o odstranění největších chyb bodového zákona, ovšem jak v online rozhovoru přiznal, bez zlepšené práce dopravní policie nezajistí pořádek na silnicích ani ten nejlepší zákon.
V.Sofka: Bezpečná města - je název této aktivity oprávněný? Z informací na internetu jsem se dozvěděl, o aktivitě, kdy pod záštitou Besipu, nepřímo i ministerstva (viz Národní strategie bezpečnosti silničního provozu) obce pod pojmem "bezpečné město" instalují zařízení , které řidiče pouze šmíruje, a sbírá data pro jeho případné postižení, zejména finanční, se záměrem zisku do obecní pokladny, minimálně jako zpětnou úhradu vynaložených nákladů. Nejedná se tedy o bezpečnostní opatření s okamžitým (i preventivním) působením, ale pouze o následnou restrikci s vedlejším efektem zlepšení dodržování předpisů, oproti prioritním záměru zisku do obecní pokladny. Na rozdíl o informačních systémů, upozorňujících na překročení rychlosti, a snahou o "okamžité" snížení rychlosti vozidla, tedy zvýšení bezpečnosti, tak řidiče (zřejmě i záměrně ! ) neupozorňují, aby rychlost snížil, ale nechají jej klidně ohrožovat ostatní uživatele dopravy, s tím že mu to pak později "pouze" spočítají a (hlavně) vyberou. Je toto skutečně cílem strategie bezpečnosti silničního provozu ? Jde o bezpečnost, nebo hlavně o výběr peněz? Děkuji a přeji hezký den V.Sofka, Brno
Odpověď: Souhlasím s vámi, že pokud by účel byl jediný - naplnit pokladnu obce - pak by to odporovalo záměru. Nevím však o tom, že by byla z těchto prostředků hrazena technika k pokutování řidiče. Jsou i radary - informační radarové cedule - které pouze na displeji zobrazí rychlost jízdy a tím řidiče upozorní, kolik jede. Je ověřeno, že většina z těch, kteří jedou rychleji, ubere.
Věchetěnko: Myslíte si, že bezohledné piráty silnic napraví nějaké povinné školení? Já mám obavy, že ne...
Odpověď: V Německu to funguje. Pravda, nelze do našeho právního řádu aplikovat vše co se ve světě osvědčilo, ale přijmete-li filosofii, že bodový systém má vychovávat, pak co je školení bezpečné jízdy jiného než výchova. Co je povinný pohovor s psychologem jiného než výchova. Navíc je to dobrovolné. "Odměnou" může být jen a pouze oddálení tzv. vybodování.
Michalka: Sbíráte pro své návrhy podporu mezi poslanci?
Odpověď: Byl jsem vyzván skupinou poslanců ODS k vyjádření svého názoru. Neměl jsem problém s nimi spolupracovat. Současně jsem v komisi pro novelu zákona na ministerstvu dopravy. Bude ještě hodně práce, než se podaří prosadit nějaký výsledek.
Janča: Nekazí image vaší expertní skupiny pan poslanec, který byl chycen nalitý za volantem?
Odpověď: Nejste první, kdo se ptá. Kazí nekazí, faktem je, že neuplatnil imunitu, podrobil se všem trestům a otevřeně o svém problému mluví. Nejsou tací všichni, to za prvé. Potom si uvědomte, že se dopustil z hlediska práva přestupku, to ho nedegraduje k výkonu zákonodárné moci. To za druhé. Na jeho lidsky pojatém příkladu pak lze i stavět. Prevence se v zahraničí staví na těchto kauzách, to za třetí. A nakonec - to přece neznamená, že se ztotožňuji s tím, že je správné jezdit pod vlivem alkoholu.
meruňkovice: Máte jakožto bývalý dopravní policista nějaký recept na zlepšení práce řadových policistů? Aby nebuzerovali za blbosti, ale šli po podstatných věcech a nebrali úplatky? Děkuji.
Odpověď: Na úplatky je jediný lék. Kontrolní nákup, neboli agent, který může ne vyprovokovat korupci, ale chovat se jako každý jiný občan, páchat i přestupky a sledovat je se protistrana chová. Aby nebuzerovali? Nemyslím, že je to tak špatné. Spíš jich vidím málo.
šofér Lojza: Dobrý den. Co si myslíte o hlídání rychlosti soukromníky? Funguje to někde ve světě?
Odpověď: Z výkonu státní správy již toho bylo zprivatizováno víc - třeba exekutor je klasický příklad. Technika je to drahá a obce na ně nemají. Na druhou stranu by měl zákon jasně stanovit pravidla, aby se nemohlo stát, že místo pokut bude živnostník inkasovat úplatky za to, že záznam nikam neodešle. Tady je regulace nezbytná. Principiálně nejsem proti. Zda to existuje ve světě, nevím.
Radim z Pardubic: Nebylo by pro bezohledné řidiče dobré nechat je týden pracovat třeba u hasičů, kteří vyjíždějí likvidovat bouračky? To by mohlo zabrat...
Odpověď: Vynikající nápad. Myslím to vážně.
krabice: Dobrý den, co si myslíte o zvýšení maximální rychlosti na některých částech dálnic? Děkuji za odpověď.
Odpověď: Mám s tím trochu problém a přiznám se, že jsem podlehl tlaku a pomalu měním názor. Takže pokud ano, tak na předem jasně stanovených úsecích, kde to bude bezpečné, za světla, resp. dobré viditelnosti, podmínkou pak ještě musí být suchý povrch a malá hustota provozu.
děsaběs: Naučí se čeští šoféři někdy řídit? Jsme tu jako na Balkáně nebo v Africe. Já osobně o tom pochybuju.
Odpověď: Máte pravdu, je mnoho agresivity, málo ohleduplnosti a pohody na silnicích.
Libor: Přeji hezký den, není nám bodový systém tak trochu na hovno, když policie skoro nekontroluje jeho dodržování ?<
Odpověď: Policie od účinnosti bodového systému snížila svou aktivitu na 30 až 50 %. To je fakt.
zvědavec: Můžete shrnout vaší představu ideálního zákona, který bude regulovat chování řidičů na silnicích?
Odpověď: Ono to je docela složité. Bodový systém je správný krok - sleduje dlouhodobě chování jedince a je schopen vyřadit agresivní. Měl by ale vychovávat a ne likvidovat. V Čechách je to o to těžší, že nemáme úctu k autoritám. Tady jsme zvyklí se vymlouvat, lhát je normální. Když vás nechytnou za ruku ...... je tu osoba blízká. To vše napravit bude hodně práce a mnoho času. Ideální zákon - srozumitelný, jednoznačný, přísný k agresivitě, dávající šanci chybujícím, pracující na principu varování a když někdo nedbá, pak kousající.
Michal Václav: Dobré poledne. Spousta mladých lidí se každý víkend zabíjí cestou z mejdanu. Neměla by se policie na tento jev více zaměřit - ať již formou prevence ale hlavně větší přítomností v okolí diskoték a zábav? Vždyť tam stačí párkrát projet, aby lidi viděli, že mohou cestou policajty potkat, a budou se chovat opatrněji.
Odpověď: To by mělo být samozřejmé. Jak jsem již uvedl, nevím, proč policie nepracuje, jak má.
Fachman: CO si myslíte o svícení mlhovkami ve dne? Není to projev demence? Přijde mi, že to policisté moc nehlídají, takových blbečků jezdí, za jasné noci mlhovky hrozně oslňují...
Odpověď: Souhlas a doplňuji, že nejvíce oslňují zadní mlhovky na škodovkách za deště. Jedete-li za někým kdo s nimi svítí po městě, za chvíli toho máte plné oči. Je to špatně.
Januše M.: Pomůže nový šéf dopraváků zlepšit situaci v dopravní policii, nebo to bude jiná varianta neschopného Bambase?
Odpověď: Šéf sám o sobě nic nezmění. Dnes nemá příliš možností změnit stav. Na prezidiu i v krajích velí víc náměstci prezidenta (ředitele) než šéf služby. Pokud se nezmění u policie přístup ke službě jako celku, počet a stabilita lidí, pak se nic nezmění.
major: Každej nadává na policii. Že dělají málo kontrol, že jsou úplatní, že buzerují za drobnosti. Nikdo si ale neuvědomuje, že by každý měl začít sám u sebe. Lidi jezděj jako hovada. Dokud se nezmění chování řidičů, policie podle mě toho moc nezmůže. Je to je a jen o lidech. Proč někdo dodržovat předpisy může a druhej ne? Protože někdo je slušnej a někdo je holt prase....
Odpověď: Co vám na to odpovědět? Odpovím otázkou. Proč se pak to čuně vedle v Německu chová jak beránek?
Radim z Pardubic: A myslíte si, že je to reálné - přinutit agresivní řidiče k nějaké službě třeba u těch hasičů, aby viděli, co mohou způsobit? Vždyť opilci takhle musí pracovat na záchytce, tak by to mělo jít i v tomto případě... děkuji.
Odpověď: Zákonem to reálné je.
Karel: Co je podle vás příčinou vysokého podílu kamionů na počtu dopravních nehod?
Odpověď: Extrémně hustý provoz a přetěžování řidičů, tedy únava.
Michal: Váš názor na placené parkovací zóny v Praze?
Odpověď: Regulace je určitě nutná, jinak by tam lidé nezaparkovali. Otázka ceny je věc jiná.
Milda: Jaká je šance, že se vaše návrhy nerozpliznou v poslaneckých připomínkách a pozměňovacích návrzích? Aby z toho nebyl jeden velký zmetek...
Odpověď: Aktivitám poslanců nelze zabránit......
Zviratko: Dobry den,
chtel bych se zeptat zda v tuto chvili existuje nejake sdruzeni nebo organizace, ktera by mela silu lobbovat za prakticke zmeny zakona a kam by mohl obcan-ridic zaslat pripominky nebo se do procesu primo zapojit napriklad s konkretnimi navrhy.
Dekuji
Odpověď: http://www.silnicnizakon.cz/, to je internetová stránka takového spolku lidí a jinak samozřejmě UAMK, Autoklub ČR, jsou v komisi jako mluvčí řidičů.
Marie: Dodrzuji rychlost a nekdy si pripadam, ze nejsem normalni. Kdyz jedu 90 tam kde je 90 a predjizdeji me ostatni ridici. V obci vzdy pribrzdim na 50 a je to stejne. K cemu jsou kamery, ktere zachyti ridice pri prekroceni rychlosti a ridici nejsou okamzite pokutovani? Ale jsou za pul roku zvani, aby vse vysvetlili? To je jako by ucitele zapisovali znamky jen pro sebe a na konci roku rekli, nebyl jsi dobry, i kdyz zak si mysli,neb se snazil, ze ano. Zdravim Marie
Odpověď: Souhlasím s vámi. Morálka je na silnicích zoufalá a rychlost trestání žalostné.
trabantista Václav: Co takhle zabavovat silničním pirátům jejich luxusní a silné vozy! To by se policisté panečku snažili :-)
Odpověď: Neprůchodné.
Monika: Ad parkování v Praze: Bydlím na Žižkově. Nedovedu si představit, že řeknu instalatérovi, ať auto nechá o půl kilometru dál a přijede tramvají... Nebo když mi přivezou pračku... atd. Není to nedomyšlené?
Odpověď: Může zastavit i ve druhé řadě a vyložit náklad. Jak to řešit jinak?
schumacher: Co vás zviklalo v debatě o zvýšení rychlosti na dálnici?
Odpověď: Fakt, že z praxe vím, že i bezdůvodně pomalá jízda je schopna podílet se na vzniku nehody, a pak pokud bude zvýšení legálně povoleno, budou si všichni dávat větší pozor při vjíždění do levého, rychlého, pruhu.
Karel: Co si myslíte o principu "shared space" (http://en.wikipedia.org/wiki/Shared_space), kdy z města zmizí dopravní značení a účastníci silničního provozu musejí spoléhat víc na komunikaci s ostatními auty, chodci atd.? Je reálné to zavést i v Česku (s ohledem na naši řidičskou národní povahu)?
Odpověď: Vynikající nápad. Regulace rychlosti - zbytečné, když na každé křižovatce dáváte přednost zprava. Proč ne i v Čechách?
Daniel V: Dobrý den, nezdá se vám roční lhůta pro doručení záznamu z automatického kamerového systému jako neuvěřitelně dlouhá? Myslím, že by mělo stačit 14 dní a to pro odeslání přestupku a ne doručení adresátovi jako dosud. Co se nestihne odeslat do 14 dnů, nemělo by se už vůbec posílat.
Odpověď: Roční lhůta je prekluzivní, tzn. nelze již projednat, je promlčeno. K automatickému kamerovému systému mám návrh: S majitelem (provozovatelem) registrovaného motorového vozidla lze příkazem bez dalšího dokazování vyřídit dopravní přestupek, aniž by bylo zkoumáno, kdo řídil vozidlo v případě, že přestupek byl zjištěn technickými prostředky, nebo bylo zaparkováno a opuštěné. Odst. 4 se užije přiměřeně - pokud se bude v řízení započatém podle odstavce 7 pokračovat, není správní orgán vázán druhem ani výměrou sankce uložené v příkazním řízení. Odůvodnění: Návrh řeší velkou množinu deliktního jednání, které dnes státní správa a samospráva dokumentuje, ale není schopna postihnout. Elektronické telematické systémy jsou schopny dokumentovat překročení rychlostního limitu konkrétního vozidla, zaregistrují vozidlo, mnohdy i řidiče, avšak současný právní řád vyžaduje další obsáhlé dokazování, které je náročné a neumožňuje automatizaci. Návrh umožní tyto delikty vyřizovat pomocí výpočetní techniky bez zásahu úředníka a bez náročnosti na zpracování. Protože se návrh pohybuje v rámci příkazního řízení, jsou vyloučeny delikty, kde se ukládá zákaz činnosti – tedy nejzávažnější dopravní přestupky, např. překročení rychlostního limitu o 40 km/hod. a více v obci. Současně nelze aplikovat body, protože pokutován je majitel vozidla a body lze udělit pouze řidiči. Pokud majitel vozidla nebude s vyřízením tímto způsobem souhlasit, pak může podat odpor a řízení bude pokračovat standardním způsobem. Navrhovaný způsob vyřizování těchto specifických přestupků umožní efektivně vyřídit případy, kdy se dosud předvolávaní majitelé vymlouvají na osobu blízkou, správnímu orgánu zjednoduší práci s filosofií – vyřiďte si mezi sebou kdo řídil. Současně to je možnost pro správní orgán, nikoliv povinnost tímto způsobem postupovat, takže pokud půjde o vozidlo s extrémně vysokým počtem těchto skutků, kde bude zřejmé, že sankce se míjí účinkem, a předpoklad nenapravitelného řidiče, pak lze kdykoliv postupovat standardním způsobem
ŠKRABÁLEK: Pokuty by se měly vypočítávat podle os.aktual.přijmu!př:body by se převáděli do peněz!protože stejné-pro někoho pakatel a pro někoho životně důležité finance!!!
Odpověď: Pokuty podle příjmu ano, s body to ale nemá co dělat.
Táta: Vrátíte se k dopravce?Myslíte že nové vedení povede ke zlepšení?
Odpověď: Cesta zpět nevede. Vždy se dívám dopředu. Novému vedení držím palce.
Obyčejný řidič: Proč jsou v zákoně tak nesmyslné drakonické finanční tresty za banality? Snad je ani nemusím jmenovat. Kdy bude Policie místo buzerace za "přestupky", které nemají na bezpečnost provozu žádný vliv (52 km/h a podobně), řešit ty závažné? Nebezpečné předjíždění a podobně? Motorkáře? Kdy si přestane z lidí vinou zákona-zmetku dělat dojnou krávu?
Odpověď: Hned na samém začátku jsem byl jeden z těch, kteří upozornili na nutnost technické tolerance radaru. Dnes již dostanete pokutu opravdu jen tehdy, jedete-li rychleji. Na druhou stranu i s maličkostmi se musí pracovat a stále usměrňovat nás hříšníky. Nebo se pletu?
pepe: Zdravím Vás, nebylo by lepší upravit pravidla provozu. K čemu upravovat bodový systém, když řidiči po dálnici jezdí všichni vlevo a neumí se vůbec chovat...chce to začít u výchovy samotných řidičů, než sestavováním bodových tabulek.
Odpověď: Ale bodový systém je výchovný prvek. jinak souhlasím s tím, že mnoho se zanedbalo v autoškolách.
udivený občan: Koukám, že bodový systém hodně řidičů "nabodnul", avšak k neskutečnému množství havárií, milionovým škodám na majetku a co nejhorší, hromadám mrtvol, jsou apatičtí. Marné jsou výzvy k větší ohleduplnosti, opatrnosti, nepožívání alkoholu před jízdou. Ne. Nic na ně nezabírá! Sám jezdím téměř padesát let bez jediné nehody. I když je pravda, že situací, kdy jsem měl štěstí, že mě nějaký blázen netrefil bylo několik. Vloni jsem měnil řidičák s naprosto čistým kupónem. Ovšem dnes si netroufám býti prorokem, neboť člověk neví dne ani hodiny, kdy na silnici potká blázna, který nerespektuje dopravní předpisy a napasuje to do něj. To, jak se dnes někteří řidiči na silnici chovají, je otřesné! Je to zapeklitá situace. Lidé nerespektují zákony a nařízení. To už nemá s demokracií nic společného. To je džungle, kde platí zákon silnějšího a drzejšího! Říka se, jaký pán takový krám. Myslím, že u nás to platí dvojnásob! Když lidé vidí špatný příklad od těch nahoře, nelze se divit, že se také tak chovají. Teď babo raď, co s tím. Přeji hezký den.
Odpověď: Příklady táhnou, souhlasím. To, že je džungle, padá na hlavu toho, kdo na silnici má vymáhat dodržování pravidel. Dopravní policie musí začít pracovat. Pokud bude dělat to co dosud, zůstane zákon i bodový systém jen kus papíru.
slušnej šofér: Co je to za blbost, jak navrhuje opilec Šeich, postihovat rychlou jízdu jenom pokutama? Doufám, že to neprojde, to už potom můžeme zcela rezignovat na snahu udělat na silnicích alespoň trochu pořádek. Děkuji.
Odpověď: Odpověděl jsem za sebe, ne za pana Seicha na jiném místě. Nemyslím si, že by se měl zmírňovat bodový systém. Naopak chtěl bych docílit stav, aby elektronické radary byly účinné a ne aby jak dnes 90 % případů jimi vyprodukovaných končilo v koši. To ztrácí smysl.
Radim z Pardubic: A poslední dotaz - budete o to usilovat? Děkuji.
Odpověď: Budu usilovat o změny k lepšímu.
Libor: Přeji hezký den, není nám bodový systém tak trochu na hovno, když policie skoro nekontroluje jeho dodržování ?
Odpověď: Je.
Každopádně děkuji všem za otázky a přeji šťastný návrat z cest.