Odborníci: Dosažená úroveň vzdělání se v ČR často přenáší mezi generacemi

foto Děti v knihovně - ilustrační foto.

Praha - Učení dětí může ovlivňovat rodinné zázemí i úroveň vzdělání jejich prarodičů. Vyplývá to ze studie Institutu pro demokracii a ekonomickou analýzu (IDEA) při Ekonomickém ústavu Akademie věd. Dosažená úroveň vzdělání se podle ní přenáší mezi generacemi, zásadním faktorem, který ovlivňuje děti, je vzdělání rodičů. V minulém století se podle expertů schopnost lidí dosáhnout vyššího vzdělání, než měli jejich rodiče, zvyšovala. Po roce 1990 podle nich v Česku vazba mezi vzděláním rodičů a dětí posílila.

"Naše analýza ukazuje, že vzdělání prarodičů a socioekonomické postavení rodiny hrají významnou roli v mezigeneračním přenosu vzdělání. Klíčovým faktorem je vzdělání rodičů, které vysvětluje téměř 60 procent celkového přenosu. Přímý vliv prarodičů je sice menší, ale pokud vezmeme v úvahu jejich vliv na vzdělání rodičů, jejich celkový dopad se výrazně zvyšuje," uvedli experti. Studie podle expertů ukazuje, že děti ze vzdělanějších rodin mají stále výrazně větší šanci dosáhnout vyššího vzdělání než jejich vrstevníci z méně vzdělaného prostředí.

Ve většině evropských zemí se ve 20. století prodloužila průměrná délka školní docházky. Lidé narození před rokem 1920 měli v průměru šest let vzdělání, generace narozená v 70. letech minulého století měla přes 12 let.

Souvislost mezi vzděláním generací narozených v 10. a 40. letech minulého století byla podle expertů výrazně silnější než mezi generacemi 40. a 70. let. Ve většině evropských zemí se šance na dosažení vyššího vzdělání dětí v porovnání s jejich rodiči v minulém století postupně zlepšovaly. Nicméně v bývalých socialistických zemích, zejména východním Německu a České republice, zůstává vliv rodinného původu na dosažené vzdělání silný, uvedli odborníci.

V zemích bývalého socialistického bloku je podle nich možné pozorovat silný vliv vzdělání rodičů na děti, ale podstatně nižší vliv vzdělání prarodičů na vzdělání vnoučat. Po roce 1990 v Česku a ve východním Německu podle výzkumníků vazba mezi vzděláním rodičů a dětí posílila.

"V České republice se po transformaci zvýšila vazba mezi vzděláním rodičů a dětí. Jinými slovy, vzdělání se dnes dědí víc než dřív. Může to souviset s rostoucí návratností vzdělání, ranou selekcí žáků do víceletých gymnázií nebo se zkrácením povinné školní docházky pouze na úroveň základní školy," uvedla spoluautorka studie Miroslava Federičová.

Na vliv rodinného zázemí na vzdělání dětí upozorňují odborníci dlouhodobě. Záleží podle nich i na tom, zda má rodina dost informací a peněz k zaplacení kurzů, které žáky připravují například na přijímací zkoušky na střední školy. Na vliv rodinného zázemí na výsledky žáků upozorňuje dlouhodobě i Česká školní inspekce.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 14.11.2025 ČTK

Reklama

11°C

Dnes je pátek 14. listopadu 2025

Očekáváme v 03:00 3°C

Celá předpověď