České Budějovice - Po trase, po níž se před 105 lety vraceli českoslovenští legionáři, se dnes z Českých Budějovic vydal do Prahy historický vlak. Souprava tažena parní lokomotivou s názvem Němka přepravovala desítky cestujících. Do metropole dorazil vlak se zpožděním téměř hodiny a půl před 15:00. Akce připomínala návrat československých vojáků, kteří bojovali za první světové války v Rusku, ale domu se vrátili až v roce 1920. ČTK to řekl mluvčí Československé obce legionářské Miloš Borovička.
Dodal, že symbolický návrat legionářů má i charitativní podtext. "Snažíme se touto jízdou také propojit se současností, protože k 11. listopadu ke Dni veteránů probíhá sbírka vojenského fondu solidarity, který pomáhá vojákům a záložákům v těžkých situacích. Máme kasičky, do nichž může kdokoliv na tento fond přispět," uvedl Borovička.
Historický vlak se vydal po trase, odkud se v letech 1918 až 1920 vraceli legionáři z východní fronty. Kvůli občanské válce v Rusku museli cestovat z Vladivostoku zaoceánskými parníky přes severní nebo jižní Evropu. "Do tehdejšího Československa se vraceli většinou z jihu přes Itálii. Znamená to, že přijížděli právě do Českých Budějovic a odtud pak po hlavní železniční trati do Prahy a následně ke svým posádkám," řekl Borovička.
Dnešní odjezd historického vlaku sledovaly na českobudějovickém nádraží desítky lidí. Příchozí obdivovali především lokomotivu, která z depa přijela zahalena v hustém dýmu, jenž se jí valil z komína. Součástí soupravy byl mimo jiné i historický jídelní vůz nebo vagon, v němž byla výstava připomínající návrat legionářů. "Vlak je o pár let modernější než ten, v němž se vraceli vojáci do vlasti. Pochází z 20. až 30. let minulého století. Ale je velmi podobný tomu, který vozil domů legionáře. Ovšem sehnat vůz v přesném provedení z roku 1920 je přímo nemožné," uvedl Borovička.
Při cestě do Prahy nabral vlak zpoždění, které bylo podle mluvčího dáno nutností doplnit uhlí a vodu. "Po cestě z Budějovic se zjistilo, že nám uhlí netopí úplně tak dobře, jak by mělo, takže tam jsme měli asi půlhodinovou mezeru, a pak už jsme se museli nacpat mezi ostatní vlaky, abychom nenarušovali běžné jízdní řády," uvedl. Dodal, že lokomotivu si obec zapůjčila z výtopny v Dolní Lipce u Králíků, se kterou dlouhodobě spolupracuje.
I přes zpoždění čekaly na příjezd historického vlaku na sedmém nástupišti pražského hlavního nádraží desítky lidí, kteří si parní lokomotivu a účastníky akce v dobových uniformách fotili. Z nádraží se legionáři vydali do pražských ulic se sbírkou.
Českoslovenští legionáři v Rusku byli dobrovolnické vojenské jednotky, které vznikly v roce 1914 z českých a slovenských zajatců a emigrantů bojujících proti Rakousko-Uhersku. Zúčastnili se bojů na východní frontě, zejména vítězné bitvy u Zborova v roce 1917. "Existence legionářů významně pomohla našim diplomatům při vyjednávání o budoucím Československu. Je třeba si uvědomit, že bez legionářů by republika možná nevznikla," uvedl.

















