Německé vládní strany nenašly shodu na zákazu aut se spalovacími motory

foto Zleva předseda CSU a bavorský premiér Markus Söder, kancléř a předseda CDU Friedrich Merz, ministryně práce a sociálních věcí a předsedkyně SPD Bärbel Basová a vicepremiér a ministr financí Lars Klingbeil na schůzce stran německé vlády. 9. října 2025. 

Berlín - Strany německé vlády nenašly společný postoj k plánu Evropské unie na ukončení prodeje aut se spalovacími motory v roce 2035. Oznámil to dnes na tiskové konferenci kancléř Friedrich Merz. Předseda německé vlády v poslední době říká, že by si přál, aby EU od plánu upustila. Sociální demokraté (SPD), kteří s jeho konzervativní unií CDU/CSU tvoří koalici, jsou ale proti. Vládní strany se nicméně dohodly na podpoře elektromobility, plánují přispívat na nákup elektroautomobilů.

Merz v poslední době několikrát řekl, že s plánem na ukončení prodeje aut se spalovacími motory v roce 2035 nesouhlasí. Naposledy tak učinil v nedělním rozhovoru se stanicí ntv. Uvedl, že velké německé automobilky jako Volkswagen, BMW a Mercedes-Benz vyjadřují ohledně tohoto cíle EU pochybnosti, a to v situaci, kdy mají problém vytvořit elektromobily, které by obstály v konkurenci vozů z Číny.

V Berlíně se dnes odpoledne bude konat vrcholná schůzka členů vlády se zástupci německého automobilového průmyslu. Kromě Merze se jí zúčastní také vicepremiér a ministr financí Lars Klingbeil, ministryně hospodářství Katherina Reicheová, ministr dopravy Patrick Schnieder, ministr životního prostředí Carsten Schneider a ministryně práce a sociálních věcí Bärbel Basová. Za německý svaz automobilového průmyslu VDA s ministry bude jednat předsedkyně Hildegard Müllerová a za odborový svaz IG Metall jeho šéfka Christiane Bennerová.

O společné pozici k plánu EU jednali zástupci vládních stran na koaliční schůzce, která začala ve středu večer a protáhla se do dnešních ranních hodin. Merz dnes řekl, že se nepodařilo najít společnou pozici. Podle předsedy CSU a bavorského premiéra Markuse Södera je zákaz prodeje aut se spalovacími motory "špatnou cestou". "Věřit tomu, že v roce 2035 může všechno jezdit na elektřinu, je nerealistické," uvedl. Jediné, na čem podle něj shoda panuje, je snaha o zachování pracovních míst. Konzervativci a sociální demokraté se ale liší v názoru na to, jak toho dosáhnout. Spolupředseda SPD Klingbeil ovšem naznačil, že je kompromis stále možné najít.

Dílčí dohody strany německé vlády dosáhly v podoře elektromobility. Podle agentury DPA v závěrech z nočního jednání stojí, že vláda bude poskytovat zájemcům o koupi elektromobilu finanční pomoc. Dostat by ji ale měly jen domácnosti s nízkými a středními příjmy. Do roku 2029 by mělo být možné z programu na podporu elektromobility čerpat několik miliard eur. Státní podporu na nákup elektrický vozů zrušila předchozí vláda kancléře Olafa Scholze kvůli úsporám na konci roku 2023.

V polovině září agentura Reuters napsala, že Evropská komise přesune revizi záměru zakázat v roce 2035 výrobu aut se spalovacími motory už na konec letošního roku. Revize byla původně plánována až na rok 2026. Její uspíšení žádaly některé členské státy včetně České republiky.

 

 

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 9.10.2025 ČTK

Reklama

15°C

Dnes je čtvrtek 9. října 2025

Očekáváme v 17:00 12°C

Celá předpověď