Nová pravidla EU pro konstrukci, opětovné použití a recyklaci v automobilovém průmyslu

foto Výroba převodovek v závodě automobilky Škoda Auto ve Vrchlabí, 24. října 2023, Trutnovsko. Na snímku jsou díly automatické převodovky. PC

Europoslanci zvedli ruce pro nová pravidla EU pro oběhové hospodářství, která se budou vztahovat na celý životní cyklus vozidel, od návrhu až po zpracování na konci životnosti.

Návrh nařízení, pro který hlasovalo 431 poslanců (145 bylo proti a 76 se zdrželo hlasování), má za cíl podpořit přechod automobilového odvětví na oběhové hospodářství snížením dopadu výroby a likvidace vozidel na životní prostředí a posílením udržitelnosti odvětví recyklace automobilů v Evropě. Konkrétní pravidla se budou vztahovat na všechna vozidla s výjimkou vozidel zvláštního určení, vozidel navržených a vyrobených pro použití ozbrojenými silami, civilní obranou, hasičskými a záchrannými službami a vozidel historického a zvláštního kulturního významu.

Vylepšená konstrukce vozidel a použití recyklovaných materiálů

Nová vozidla by měla být konstruována tak, aby bylo možné co nejvíce dílů a součástí snadno demontovat v autorizovaných zařízeních pro nakládání s odpady za účelem jejich výměny, opětovného použití, recyklace, repasování nebo renovace, pokud je to technicky možné.

Poslanci chtějí, aby plast použitý v každém novém typu vozidla obsahoval minimálně 20 % recyklovaného plastu do šesti let od vstupu pravidel v platnost. Tento povinný podíl by měl být podle parlamentu navýšen na 25 % do 10 let od vstupu nařízení v platnost, pokud splnění tohoto cíle neztíží nadměrné ceny potřebných recyklovaných plastů. Požadují také, aby komise po provedení studie proveditelnosti zavedla cíle pro recyklovanou ocel a hliník a jeho slitiny.

Přísnější pravidla pro nakládání s vozidly na konci životnosti a vývoz ojetých vozidel

Tři roky po vstupu nových pravidel v platnost by výrobci byli vázáni rozšířenou odpovědností výrobce, tj. museli by hradit náklady na sběr a zpracování vozidel, která dosáhla konce své životnosti. Poslanci požadují lepší rozlišení mezi ojetými vozidly a vozidly na konci životnosti, přičemž pro vozidla považovaná za vozidla na konci životnosti by platil zákaz vývozu.

„Evropský parlament podporuje oběhové hospodářství v automobilovém odvětví. Posilujeme bezpečnost zdrojů, chráníme životní prostředí a zajišťujeme udržitelnost. Abychom předešli nadměrnému zatížení průmyslu, stanovili jsme realistické cíle a zajistili méně byrokracie a spravedlivou soutěž,“ uvedli zpravodajové Jens Gieseke (EPP, DE) z výboru pro životní prostředí a Paulius Saudargas (EPP, LT) z výboru pro vnitřní trh.

Vzhledem k tomu, že Rada již přijala své stanovisko na začátku léta, očekává se, že jednání s jejími zástupci budou zahájena bezodkladně.
 

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 10.09.2025 ČTK

Reklama

22°C

Dnes je středa 10. září 2025

Očekáváme v 17:00 17°C

Celá předpověď