Roční nárůst o 35 % a celková hodnota 127 miliard dolarů. Takové jsou podle serveru Market Research Records výhledy trhu s AI agenty v nejbližších letech. Zatímco v roce 2024 se jeho hodnota pohybovala okolo 28 miliard dolarů, do konce roku 2029 se má o téměř 100 miliard dolarů zvýšit.
Význam AI tak zásadně vzroste, a to zejména v oblasti automatizace. Market Research Records přitom upozorňuje, že se umělá inteligence uplatní nejen v průmyslu, ale také v oblastech, jako je zdravotnictví, doprava nebo finančnictví.
Generativní AI vs. AI agenti
Hlavní předností AI agentů je, že výrazně posouvají možnosti, které většina lidí zná z nástrojů generativní umělé inteligence. Tedy z chatbotů či obrázkových generátorů.
Generativní AI totiž funguje tak, že reaguje na člověka a jeho požadavky. Využívá sice naučené poznatky, ale její výsledky závisí na tom, jaké dostane zadání. Právě to výrazně ovlivňuje kvalitu výstupů.
Stejně jako informace, ze kterých chatboti vycházejí. A protože se často učí z dat, která najdou na internetu, může docházet k nepřesnostem a zkreslením.
Oproti tomu AI agenti bývají úzce specializovaní. Zaměřují se vždy na konkrétní oblast a vycházejí z dat, která získají od klienta. Bývají to podrobné informace o jeho oboru, procesech i o konkrétních činnostech, se kterými má umělá inteligence pomoci.
AI agenti navíc jednají samostatně. Dokáží tedy sledovat dění, a pokud je to potřeba, tak na něj reagují. Například předáním potřebných informací managementu. Případně sami rozhodnou, co je třeba udělat, a vydají potřebné pokyny.
Kde se AI agenti uplatňují
Stále více společností v současnosti využívá AI agenty, aby řešili rutinní úkoly místo zaměstnanců.
„Týká se to například takzvaných mikrorozhodnutí. Tedy každodenních rozhodnutí, kterými je potřeba reagovat na aktuální dění. Často se týkají například řízení výroby, skladové logistiky, mikrotransakcí nebo validace vstupních parametrů. Umělá inteligence si s podobnými úkony poradí za zlomek času, který potřebují lidé. A navíc vždy najde to nejefektivnější řešení,“ popisuje výhody AI agentů majitel české firmy Krel Central Stanislav Lepka.
Právě jeho společnost vyvíjí AI agenty pro průmyslové a firemní využití. Pomáhají přitom nejen s rychlejším a efektivnějším rozhodováním, ale také se zajištěním větší bezpečnosti, s prodejem nebo se zlepšením komunikace uvnitř firmy i navenek.
„AI agenti dokáží monitorovat provoz různých technologií a včas upozornit na hrozící závady nebo na možné narušení síťové bezpečnosti. Zároveň umí bleskově přijmout rozhodnutí, která zabrání škodám. Další nástroje zase zvládnou analyzovat velké množství dat, a to v reálném čase. Na jejich základě pak připraví například personalizované nabídky pro zákazníky. A pomáháme také s nasazením AI modelů, které sledují diskuze na fórech či sociálních sítích a automaticky řeší toxické či nenávistné komentáře a spamy,“ dodává Stanislav Lepka.
Své nástroje dokáže Krel Central přizpůsobit různým klientům a jejich oborům. I díky tomu její služby využívají firmy nejen v Česku, ale také v zahraničí.











