Evropská komise udělila automobilkám pokutu za kartel 458 milionů eur

foto Vrakoviště, šrot, ilustrační foto.

Brusel - Evropská komise (EK) udělila pokuty v celkové výši 458 milionů eur (11,4 miliardy Kč) patnácti automobilkám a Evropské asociaci výrobců automobilů (ACEA). Důvodem je kartel v recyklaci vozidel s ukončenou životností. Komise to uvedla v dnešním sdělení. Nejvyšší pokutu 127,7 milionu eur (3,19 miliardy Kč) zaplatí německá skupina Volkswagen.

"Nebudeme tolerovat kartely jakéhokoli druhu, včetně těch potlačujících povědomí zákazníků o ekologičtějších výrobcích a jejich poptávku po nich," uvedla komisařka pro hospodářskou soutěž Teresa Riberaová.

Německý Mercedes-Benz pokutu nedostal, protože existenci kartelu ohlásil. Všichni výrobci účast na kartelu přiznali a souhlasili s urovnáním sporu. Některým z nich poté EK trest oproti původnímu výpočtu snížila za spolupráci s vyšetřovateli, například Renaultu a Opelu.

Podle vyšetřování se ACEA podílela na organizaci kartelu tím, že koordinovala schůzky výrobců a výměnu citlivých informací mezi zapojenými výrobci. Za to byla potrestána pokutou 500.000 eur (12,47 milionu Kč).

Volkswagen co do výše pokuty následují Renault a Nissan se společnou částkou 81,5 milionu eur (přes dvě miliardy Kč) a skupina Stellantis, která má zaplatit 74,9 milionu eur (1,87 miliardy Kč).

Potrestány byly také automobilky Mitsubishi, Ford, BMW, Honda, Hyundai a Kia, Jaguar Land Rover a Tata, Mazda, Opel, GM, Suzuki a Toyota.

Komise zjistila, že automobilky se zavázaly nevyplácet automobilovým vrakovištím žádnou kompenzaci za recyklaci vozidel, přičemž se řídily takzvanou strategií nulových nákladů na zpracování. Dále se domluvily, že nebudou propagovat podíl recyklovaných materiálů ve svých nových vozech, aby spotřebitelé neměli možnost zohlednit tuto informaci při výběru vozidel.

Podle evropské směrnice přitom výrobci musí poslednímu majiteli vozidla umožnit odevzdání k likvidaci bez dodatečných nákladů. V případě potřeby jsou automobilky povinny nést náklady likvidace, uvedla EK.

Vyšetřování začalo v roce 2019 oznámením firmy Mercedes-Benz. Pokračovalo inspekcemi v roce 2022, po nichž se i další automobilky rozhodly spolupracovat, což EK umožnilo jim snížit pokuty.

Pokuty pro jednotlivé subjekty:

 

Pokuta

(v eurech)

Snížení

(v procentech)

Mercedes-Benz0100
Stellantis74,9 milionu50
Mitsubishi4,15 milionu30
Ford41,46 milionu20
BMW24,6 milionu 
Honda5,04 milionu 
Hyundai a Kia11,95 milionu 
Jaguar Land Rover a Tata1,64 milionu 
Mazdapět milionů 
Renault a Nissan81,46 milionu 
Opel24,53 milionu50
GM17,08 milionu 
Suzuki5,47 milionu 
Toyota23,55 milionu 
Volkswagen127,69 milionu 
Volvo8,89 milionu 
ACEA500.000 

 

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2.10.2025 ČTK

Reklama

12°C

Dnes je čtvrtek 2. října 2025

Očekáváme v 09:00 9°C

Celá předpověď