Plzeň - Střední průmyslová škola dopravní (SPŠD), největší střední škola v Plzeňském kraji, otevřela v Plzni-Křimicích moderní halu na opravy osobních i nákladních automobilů všech velikostí a typů. Opravená velká dílna má montážní jámu a špičkovou diagnostiku jako na stanicích technické kontroly. Stála 17 milionů Kč, z toho 60 procent dala EU. Od září otevře škola nový obor automechanik zaměřený na servis nákladních vozů. Po této kvalifikaci je velká poptávka servisních středisek firem Volvo, která se na přípravě dílen podílela, zájem mají i Mercedes, DAF, Tatra a Scania, řekl ČTK náměstek hejtmana Vladimír Kroc (ANO).
"Máme poradní sbor ze zástupců firem, které požadují, aby naši žáci uměli opravovat i moderní nákladní auta," uvedla Irena Nováková, ředitelka školy, která vychovává z této oblasti ještě autotroniky, autoelektrikáře, karosáře a autolakýrníky. Škola spolupracuje s více než 100 firmami, kam chodí žáci na praxi, pořádají pro ně soutěže a organizují školení.
SPŠD s 1500 žáky, která má dva areály v Plzni a Křimicích, je podle Novákové na hraně kapacity a musí hodně zájemců odmítat. "Zájem o technické obory se na našich středních školách v regionu zvyšuje a chceme to. Jsem zásadní kritik tendence ministerstva rozšiřovat všeobecné vzdělávání. Tady (na SPŠD) se člověk vyučí, udělá si maturitu a když chce, může jít na teorii na vysokou školu. Ale když odtud vyjde, tak něco umí, kdežto ze všeobecného vzdělávání neumí nic," uvedl Kroc.
Podle vedoucí krajského odboru školství Jaroslavy Havlíčkové byl v regionu na školách letos opět největší zájem o automechaniky, elektrikáře, truhláře a instalatéry. "SPŠD eviduje největší počet přihlášek, skoro 1500 (více než trojnásobek míst)," řekla. Škola má podle Novákové 301 přihlášek na mechanika opraváře motorových vozidel (automechanika), a přijme jen 60 žáků. Téměř 200 přihlášek má na autotronika (tříletý i maturitní obor) a bere jich také 60. "Přetlak je úplně ve všech oborech, dokonce žáci některých oborů jsou firmami rozebraní od druhého ročníku - třeba karosáři nebo autolakýrníci, a nabízejí jim platy i 70.000 a 80.000 korun," uvedla.
Škola zmodernizovala halu dílen o ploše 700 metrů čtverečních. "Během praxe se naučí úplně všechno - opravy včetně diagnostiky," uvedla Nováková. Škole scházela montážní jáma s technologiemi, její speciální monolit je z Německa a usazoval se skrz střechu jeřábem. Firma AD Technik, která dodávala technologie, předvedla s žáky válcovou zkušebnu brzd. "Je to to nejmodernější, co dnes na trhu je, i z hlediska bezpečnostních standardů. Splňuje už i nové evropské předpisy, které se připravují," řekl Josef Hruška z firmy.
Podle Radka Štáce, vedoucího učitele odborného výcviku SPŠD, je moderní prostředí dílen nesrovnatelné s předchozím. "Láká další zájemce, už se rozkřiklo, co tu máme. Rodiče i žáci vidí, kam se technologie posouvají. Musíme jít s trendy nákladní dopravy, autobusové i elektromobility, servisy jsou dnes moderně vybavené a vyžadují to," dodal.