Na železnici platí nový jízdní řád, přinesl nové linky i bateriové vlaky

foto V České republice začnou jezdit od neděle 15. prosince s novým jízdním řádem první bateriové vlaky, které vyvinula a vyrobila plzeňská Škoda Group. Vycházejí z elektrických vlaků RegioPanter, ale mohou jezdit i na neelektrifikovaných tratích, dojezd vlaku na baterie je 80 kilometrů.

Praha - Vlaky dnes na české železnici začaly jezdit podle nového jízdního řádu. Ceny jízdného u Českých drah (ČD) meziročně vzrostly v průměru o 4,9 procenta. Soukromí dopravci Leo Express (LE) a RegioJet (RJ) zvyšovat ceny jízdenek nebudou. České dráhy dnes zahájí provoz nové dálkové linky Baltic express z Prahy do polské Gdyně. Leo Express s novým jízdním řádem zvýšil počet vlakových spojů do Krakova a RegioJet zahájil či zahájí provoz dvou pražských městských vlakových linek. Rychleji budou vlaky jezdit ve zmodernizovaných úsecích a vrací se na další úseky tratí poškozených po povodních.

Cena jízdenky ČD pro dospělého na kratší vzdálenost bez slevy vzroste o jednu až pět korun. Při jízdě na vzdálenost 100 kilometrů ode dneška zaplatí lidé o 11 korun víc. Úprava podle drah reflektuje inflaci a zvýšení nákladů za uplynulý rok. Na delší vzdálenosti cestující využívají jízdenky s dynamickou cenotvorbou, levnější jsou dříve zakoupené jízdenky.

Vedle zahájení linky do Gdyně dráhy nasadily ČD nové vlaky ComfortJet na páteřní mezistátní linky, především do Německa. "K významnějším změnám v trasách, v časech odjezdů a příjezdů nebo v počtu dálkových vlaků však nedojde. Změny jízdních řádů dálkových vlaků budou většinou v rozsahu několika minut," uvedl už dříve dopravce. Na regionálních linkách se objeví nové elektrické a motorové vlaky. ČD také plánují během oprav silničního mostu přes Labe náhradní vlakovou dopravu mezi západním a střekovským nádražím v Ústí nad Labem. Po zhruba dvaceti letech začnou opět zastavovat regionální vlaky ve stanici Holubice na trati mezi Brnem a Vyškovem.

RegioJet dnes přebírá provoz městské železniční linky S49 spojující Roztoky u Prahy s pražskou Libní a Hostivaří. V první polovině příštího roku se k této lince připojí nová linka S61, která povede z pražského Hlavního nádraží a Vršovic do Úval. Obě linky bude RegioJet provozovat následujících 15 let.

Leo Express s novým jízdním řádem zvyšuje počet vlakových spojů do Krakova ze dvou na pět týdně a přidává jeden pár vlaků denně na linku mezi Prahou a Ostravou. Ode dneška se také o polovinu zkrátí doba jízdy vlaků z Prahy do Košic, v tomto směru vynechá vlak zastávku Prešov.

Po opravě dalších úseků tratí poškozených při zářijových povodních se s novým jízdním řádem vrací vlaky na trať z Krnova do Skrochovic, z Jeseníku do Písečné a z Mikulovic přes polské Głuchołazy do Jindřichova ve Slezsku. Zprovozněná je také úzkokolejka Třemešná ve Slezsku – Osoblaha a trať Mikulovice – Zlaté Hory. Na zmodernizovanou trať z Brna do Zastávky u Brna dnes poprvé vyjedou elektrické vlaky. Po nepřetržité výluce od dubna opět jezdí rychlíky z Brna do Jihlavy. Nové omezení platí ve stanici Jihlava město kvůli práci na její modernizaci. Vlaky tudy budou po celou dobu platnosti nového jízdního řádu jen projíždět.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 21.12.2025 ČTK

Reklama

4°C

Dnes je neděle 21. prosince 2025

Očekáváme v 09:00 1°C

Celá předpověď