Komerční prezentace Aktual.: 3.07.2007 17:35
Vydáno: 3.07.2007, 17:27
Karlovy Vary - Hvězdou poloviny karlovarského filmového festivalu se stala herečka Cybill Shepherdová. Ač na filmovém festivalu, čeští diváci si ji nejlépe zařazují podle její nejslavnější televizní role Madeline Hayesové v seriálu Měsíční svit (The Moonlighting).
Madeline v něm byla spolu s Davidem Addisonem (Bruce Willis) provozovatelkou detektivní kanceláře. Role jí vynesla tři Zlaté glóby a několik nominací na cenu Emmy. Do Karlových Varů si ale zajela spolu s bývalými „parťáky“ producentem a předsedou festivalové poroty Peterem Bartem, režisérem Monte Hellmanem a hercem Budem Cortem zavzpomínat na „Nový“ Hollywood.
Pod označením nový nebo také postklasický Hollywood je označováno období od konce 60. do počátku 80. let. Za tituly uvozující tuto etapu bývají považovány gangsterka Arthura Penna Bonnie a Clyde (Bonnie and Clyde) či generační komedie Mikea Nicholse Absolvent (The Graduate) z roku 1967. Uzavírá jej počátek 80. let, kdy filmařská generace režisérů a producentů Stevena Spielberga a George Lucase započala nový styl zábavy jako byly série Hvězdných válek, Indianů Jonesů či snímek E. T . – Mimozemšťan.
Letos sedmapadesátiletou Shepherdovou měl do lázeňského města původně doprovodit režisér Peter Bogdanovich, hereččin dávný partner, svoji cestu ale nakonec pro pracovní vytížení odvolal. Právě Bogdanovich bývalé modelce nabídl první filmovou roli – debutovala v roce 1971 po boku Jeffa Bridgese v dramatu The Last Picture Show. „Hrála jsem tam holku z Texasu, protože jsem jako rodačka z Tennessee dokázala dobře napodobit tamní přízvuk. Když jsem totiž v roce 1968 přijela pracovat do New Yorku, tak jsem vypadala jako typická blbá blondýna z jihu,“ vzpomíná bývalá modelka.
„Bylo zajímavé, jak tehdy přišla nová syrovost příběhů a nahota ve filmech. Mnoha lidem přišla šokující, včetně mé matky. Do té doby jsem filmy moc neznala. Na radu Bogdanoviche jsem si zašla na Bezstarostnou jízdu a to mě velmi ovlivnilo,“ vzpomíná na Nový Hollywood. „Když jsem matce teď řekla, že pojedu na filmový festival uvádět film The Last Picture Show, tak mě pochválila. Zřejmě už si nepamatuje, že jsem tam měla i nahou scénu. A já jí to nepřipomínala,“ směje se.
Později se Shepherdová objevila například v Taxikáři (Taxi Driver) Martina Scorseseho či v Bogdanovichově Daisy Millerové. „Mé agentce tehdy Scorsese volal, že by potřeboval někoho jako je Cybill Shepherd. A ta se ho zeptala: Proč ne přímo ji? Mně poradila udělat si make-up, jít na casting a být milá. Nu a vyšlo to,“ usmívá se. Spolupracovala i s Orsonem Wellesem. „Byl to skvělý člověk. Leckdy přišel na pár dnů a zůstal tři měsíce. Často taky objednal spoustu jídla a vy to museli sníst, jinak by to snědl on,“ naráží na mohutnější postavu režiséra kultovního Občana Kanea. Drogám v Hollywoodu se prý pečlivě vyhýbala. „Když jsem jako modelka v devatenácti do toho světa přišla, jen jsem se nejprve divila, proč se ti lidé chovají tak divně,“ tvrdí.
Od osmdesátých let se Shepherdová věnuje spíše televizním seriálům, jako byl právě v Česku velmi populární Moonlighting. Současné hollywoodské filmy spolu s bývalými „parťáky“ ve Varech spíše odsoudila. „Líbila se mi v poslední době snad jen Královna, Babel a Eastwoodovy Dopisy z Iwo Jimy. Svá dvě devatenáctiletá dvojčata, která tu mám sebou, se ale snažím vést ke kvalitním filmům,“ tvrdí.
Roli v komerčním trháku by ale neodmítla. „Chtěla bych hrát třeba ve Spidermanovi nebo namluvit osla ve Shrekovi a vydělat spoustu peněz. Za ně bych pak mohla natočit konečně kvalitní filmy,“ rebeluje na oko herečka, která měla podle amerických bulvárních magazínů kdysi například i románek s Elvisem Presleym.