Klatovy - Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dnes kolem 16:00 otevře celý téměř osmikilometrový obchvat Klatov za jednu miliardu korun bez DPH. Městu uleví hlavně od tranzitní dopravy ve směru od Plzně na Železnou Rudu a zrychlí cestu na Šumavu. Obyvatelé druhého největšího města v Plzeňském kraji by to měli poznat od nastávající zimní sezony, kdy přibývá aut směřujících do šumavských lyžařských areálů a dál do Německa. ČTK to řekl ředitel plzeňského ŘSD Miroslav Blabol. Stavba trvala tři roky, úpravy skončí v květnu.
"Obchvat je důležitý pro celé Pošumaví, ale i pro cesty do Bavorska. Jízda po nové přeložce bude o deset minut rychlejší než po současném průtahu skrz město, v dopravních špičkách i o víc," řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Podle něj projíždělo dosud centrem města přes 17.000 aut denně, po nové silnici by se jich mohlo postupně odklonit 12.000 až 13.000. Z 85 procent uhradí stavbu evropský operační program Doprava 2, město dalo 30 milionů Kč za lávku, stezky a chodníky.
Nová silnice začíná ve směru od Plzně před Klatovy u Štěpánovic a na současnou silnici I/27 Plzeň - Klatovy - Železná Ruda - Německo se znovu napojuje mezi Luby a Malou Vískou. Stavba se asi o 100 milionů Kč prodražila kvůli nutným změnám během výstavby. "Nejtěžší byly zemní práce, protože byly velké problémy s geologií. Počítali jsme s tím, že část zeminy využijeme do stavby. Ale po vytěžení jsme zjistili, že není použitelná a musela se odvážet na skládku. Takže se musel nakupovat nový materiál, který stavbu prodražoval," řekl Blabol. Součástí obchvatu je podle šéfa Silnic Group Karla Rypla devět mostů včetně lávky pro pěší. "Náročnou stavbou byl most za Štěpánovicemi dlouhý 165 metrů, který vede přes železnici i silnici třetí třídy. Postavili jsme tři okružní křižovatky," uvedl.
ŘSD 2. září zprovoznilo prvních 4,8 kilometru, což podle Blabola ještě nemělo odpovídající vliv, protože byly uzavřené některé boční spojnice, a tak hodně lidí ještě jezdilo přes centrum. "Ale teď tranzit Klatovy úplně mine, takže to musí být poznat," uvedl. Cesta z Plzně do Klatov se loni v září zkrátila o deset minut díky nové silnici Šlovice - Přeštice za 1,3 miliardy Kč.
"Ve městě se to štosovalo a když lidé jezdili lyžovat, tak byly Klatovy téměř neprůjezdné. Slibujeme si od toho také to, že se na Šumavu vrátí pražská klientela. Sjedou z dálnice a bude to pro ně kratší cesta než do Krkonoš," řekl místostarosta Klatov a krajský radní Pavel Strolený (ANO). Podle starosty Klatov Rudolfa Salvetra (ODS) se obchvat plánoval přes 50 let. Pomůže také řidičům směřujícím na Horažďovice a Sušici.
ŘSD začne na jaře na silnici I/27 budovat více než pětikilometrový obchvat Přeštic, na nějž by se měla podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla podepsat smlouva do konce roku. Stavba za 800 milionů Kč bez DPH má trvat 2,5 roku. "Při cestě z Plzně do Klatov mi v pátek trvalo projet Přeštice 23 minut. Kolikrát mi trvá kratší dobu cesta z Plzně do Přeštic, než projet městem Přeštice," řekl Strolený. Dále se připravuje úsek od Štěpánovic po Švihov, tedy šestikilometrové pokračování klatovského obchvatu dál na Plzeň. "Máme technickou studii, posudek EIA a chceme příští rok zadat dokumentaci pro společné územní a stavební řízení," řekl Blabol. Stavba začne zhruba v roce 2035.