Praha - Zájem škol o kurzy sexuální výchovy se zvyšuje, například nezisková organizace Projekt Lajfr pro letošní školní rok zaznamenala nárůst poptávky o asi 20 procent. Organizace školám nabízí preventivní programy, zaměřuje se například i na duševní zdraví či finanční gramotnost. V některých školách se podle odborníků začíná se sexuální výchovou pozdě, či se na výuku žáci dělí na chlapce a dívky. V tiskové zprávě o tom informovali zástupci obchodu s erotickým zbožím Růžový slon a organizace Projekt Lajfr.
"Pro letošní školní rok zaznamenáváme meziroční nárůst poptávky o přibližně 20 procent. Důvodem je zvýšený důraz na prevenci ve školství obecně, tlak ze strany rodičů, kteří cítí, že jim samotným sexuální výchova chyběla, a větší otevřenost společnosti k tomuto tématu," uvedl ředitel organizace Projekt Lajfr Lukáš Rychetský.
Nejčastěji podle něj organizaci oslovují školy z Karlovarského, Ústeckého a Moravskoslovenského kraje. Nejvíce se podle něj jedná o školy z vyloučených oblastí a z venkovských regionů, ve kterých chybí pedagogové, kteří by byli ochotní sexuální výchovu sami učit.
Kurzy či výukové materiály, které se sexuální výchově věnují, nabízí více organizací, mezi nimi například organizace Konsent. Sexuální výchova se ve školách učí například v třídnických hodinách, občanské výchově, přírodopisu či biologii.
"Dodnes existují školy, které při sexuální výchově pošlou chlapce domů, nebo jim dají volnou hodinu. Dívkám řeknou něco o hygienických pomůckách, pohrozí jim, ať si dají pozor a vysvětlí, jak se rodí. Na otázky, které dospívající skutečně trápí, se nedostane," uvedla Lucie Jarkovská, socioložka, která se na problematiku zaměřuje.
S tím souhlasí i Rychetský. Další překážkou je podle Jarkovské to, že školy začínají s výchovou pozdě. Problematická jsou i témata genderu, například nebinární identita, uvedl Rychetský.
Podle učitele ze Základní školy Strossmayerovo náměstí v Praze Daniela Pražáka je při výuce důležitá otevřenost a vzájemný respekt. Podle Rychetského je nedílnou součástí efektivní sexuální výchovy také důvěra a interaktivita. K větší interakci s žáky přispívají také například demonstrační sady ochranných a menstruačních pomůcek, které poskytují výrobci a dodavatelé erotického zboží.








