Brno - Odborníci z Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně vytvořili nové vysvědčení pro základní školy, kde vyučující žáky hodnotí slovně podle kritérií. Věnují se v něm silným stránkám žáka i jeho pokroku. Mohou udělit i známku, není ale stěžejním motivem, řekla dnes novinářům jedna z autorek projektu Jana Kratochvílová. Dosavadní vysvědčení je podle fakulty neúplné a neodráží dovednosti a schopnosti žáků. Ministerstvo školství chce, aby školy tento typ vysvědčení mohly rozdávat už na závěr letošního školního roku, doplnil ředitel odboru předškolního a základního vzdělávání ministerstva Michal Černý.
Nové vysvědčení vyvíjela univerzita tři roky, pomáhali jí s tím vyučující z několika základních škol, kde již mají se slovním hodnocením zkušenost. "Spolu s žáky, rodiči a učiteli jsme jej ověřovali ve třech verzích. Vycházeli jsme z mapování potřeb škol, analyzovali vysvědčení u zahraničních vyspělých zemí i výzkumy, kde se rodiče vyjadřovali k vysvědčení. Na tom jsme postavili svou vizi," uvedla Kratochvílová. Vysvědčení by podle ní mělo změnit také vztah žáků a učitelů, a tím i výuku. "Snahou je, aby žáky podporovalo v učení, vedlo je k větší zodpovědnosti za své učení, ne bylo něčím, co na konci roku vloží do šuplíku," dodala.
Vysvědčení má šest stran. Druhá strana se věnuje chování, a to jak ve vztahu k sobě, tak k druhým. Učitelé se vyjadřují třeba k tomu, zda žák dodržuje pravidla nebo zda rozezná nevhodné chování. Následují jednotlivé předměty, kde třeba u českého jazyka je jedním z kritérií používání pravopisu a dalším čtení s porozuměním. "Je prostor i na známku, ale pod vlivem celkového pohledu na žáka. Poslední strana je určená pro sebehodnocení, což je dovednost, která se musí u dětí vést," poznamenala Kratochvílová.
Do přípravy vysvědčení se zapojilo deset základních škol a jejich vyučující. "Hledali jsme nový typ vysvědčení, který by odpovídal současné době a poskytoval ucelenou a přehlednou informaci o učení žáka. Hodnotíme kolem třiceti let slovně, na vysvědčení jsme psali dopisy, které byly velmi dlouhé. Tohle je pro nás zjednodušení," řekla ředitelka ZŠ a MŠ Ivančice-Řeznovice Karla Černá.
Podle ředitelky další zapojené školy Martiny Raiserové jde o změnu myšlení učitelů. "Musí přenastavit procesy a opustit tradici známek. Je to stejně časově náročné, pokud chtějí být dobrými učiteli. Nám vysvědčení pomohlo ujasnit si smysl a cíl hodnocení a v souvislosti s tím i změnu přístupu k žákovi. Znalosti jsou samozřejmě důležité, ale chceme, aby děti měly radost z učení a nesly za něj odpovědnost," řekla.
O nový typ vysvědčení mají podle fakulty zájem desítky základních škol a víceletých gymnázií. Ministerstvo školství jim chce umožnit, aby mohly pouze tohle hodnocení používat. "V současnosti jsou dvě možnosti, hodnocení známkami nebo širší slovní hodnocení, v podstatě takový dopis. Dnes představovaný projekt je přesně něco mezi. Vysvědčení má pevnou kostru, konkrétní kritéria, ale zároveň dodává komplexní obraz o dítěti a je systematické. Pro ministerstvo je to dar z nebes," řekl Černý.
Pro resort je důležité i to, že univerzita projekt se školami již vyzkoušela. "Víme, že to funguje, proto chceme tenhle formát přidat do vyhlášky, aby ještě v tomhle školním roce mohly školy takovéto vysvědčení vydat. Budou mít na výběr, ale u 1., 2. a 3. třídy bychom do budoucna rádi vysvědčení se známkami úplně zrušili. V Evropské unii je to přežitek," dodal Černý. V Česku podle něj slovně hodnotí asi desetina škol. K přijímacímu řízení na střední školy ale musí uvést známky. Ministerstvo připravilo změnu, kdy střední školy známky nebudou muset vyžadovat. Pokud je ale budou chtít, základní školy je musí dodat.

















