Obchody zahájily povánoční výprodeje, zájem je o zimní či sportovní vybavení

foto Ilustrační foto - Povánoční výprodeje a slevy, 27. prosince 2023, Praha.

Praha - Tuzemské obchody zahájily tradiční povánoční výprodeje, slevy za vybrané produkty se pohybují od jednotek do desítek procent. Zájem je podle obchodníků zatím mírně vyšší než vloni. Češi ve slevách podle obchodníků nejčastěji nakupují zimní a sportovní potřeby, elektroniku či domácí spotřebiče. Vyplývá to z informací prodejců. Povánoční slevy podle průzkumu využívají až tři čtvrtiny populace.

Fotogalerie

První slevové akce začaly některé obchody nabízet hned po Štědrém dnu. "Z dostupných údajů vyplývá, že zájem zákazníků je letos o zhruba 20 procent vyšší než vloni," uvedl Jakub Švestka ze společnosti Sportisimo. Síť obchodů se sportovními potřebami zahájila povánoční výprodeje 25. prosince. Největší zájem je podle Švestky o zimní a lyžařské bundy, lyže a lyžařské vybavení. Očekává, že zájem bude vrcholit právě v prvních dnech výprodejů, kdy je nejširší nabídka a lidé utrácejí peníze a dárkové poukázky, které dostali pod stromeček.

Ve stejný den spustilo svou povánoční slevovou akci také internetové tržiště Allegro. Společnost uvedla, že bude slevy, které by měly trvat až do ledna, postupně rozšiřovat o další sortiment.

Dnes zahájila povánoční výprodeje také Alza. "Výši slev počítáme z běžné ceny určené jako nejnižší cena, za kterou jsme dané zboží nabízeli za předchozích 30 dní,” uvedla PR manažerka společnosti Eliška Čeřovská. Obchod podle ní do výprodeje zařadil produkty napříč celým portfoliem, jako například vysavače, lednice, sluchátka či sportovní vybavení, dále stavebnice lego, kávovary nebo horkovzdušné fritézy či mobilní telefony a televize.

Síť obchodů CZC se při letošních výprodejích soustředí na produkty, které zmínili zákazníci v průzkumu společnosti na přelomu listopadu a prosince jako aktuálně nejžádanější. "Nejčastěji uvedli mobilní telefony a chytré hodinky, dále často zmiňovali sluchátka, herní příslušenství a hry pro PC nebo konzoli," uvedl obchodní ředitel Tomáš Urban. Největší poptávku očekává na začátku ledna, kdy se lidé vrátí do běžného pracovního rytmu. Zároveň však počítá s tím, že nejžádanější zboží bude rychle vyprodáno.

Podle marketingové manažerky prodejce sportovního vybavení Intersport Lucie Kuricové zkušenosti z předchozích let ukazují, že zájem o akční zboží vrcholí na přelomu roku a v následujících dvou měsících. "Vypadá to, že někteří zákazníci si rádi počkají s nákupy sportovního vybavení na akční nabídku a vyrazí se vybavit na hory, ale i na další sportovní aktivity až po vánočních svátcích. Část zákazníků naopak vyčkává, až se opět ochladí a nakoupí až před odjezdem na hory. Aktuální počasí lyžařům zatím moc nepřeje," uvedla Kuricová. Rovněž Intersport zahájil výprodeje dnešním dnem.

Prodejce ASKO Nábytek zahájil výprodej už před vánočními svátky. "Naši zákazníci jsou na tento koncept již zvyklí, a rádi se k nám v tomto období proto vracejí. Aktuálně je poptávka velice obdobná jako v loňském roce," řekla marketingová ředitelka Andrea Štěpánová. Zájem je podle ní spíše o větší kusy nábytku, jako jsou sedací soupravy nebo postele.

Během vánočních svátků zahájil svůj povánoční výprodej také prodejce iStyle. "Slevy se pohybují v řádu tisíců korun," řekl manažer společnosti Tomáš Břečka.

Povánoční výprodeje jsou tradičně mezi českými spotřebiteli velmi populární. Potvrdil to i průzkum agentury Perfect Crowd pro internetové tržiště Allegro, podle něhož až 76 procent respondentů čeká s nákupem vyhlédnutého zboží na slevu a 59 procent z nich používá při nákupech slevové portály. Často přitom k nákupům používají peníze, které dostali pod stromeček. Mnohdy jde podle průzkumu o nákupy věcí, které lidi odkládali s očekáváním výhodnější ceny nebo v rámci novoročního předsevzetí. Nejčastěji je to sportovní a fitness vybavení, wellness balíčky a diáře či plánovače. Oblíbené jsou také knihy zaměřené na osobní rozvoj nebo nové vybavení do kuchyně.

Kamenné obchody zahajují povánoční výprodeje, e-shopy začaly dříve

V kamenných obchodech dnes oficiálně zahajují povánoční výprodeje, některé společnosti ale nabídku na svých e-shopech představily již v uplynulých dnech. Nakoupit v povánočních výprodejích budou moci Češi zpravidla po většinu ledna. Prodejci, které oslovila ČTK, čekají poptávku po dražší elektronice, s blížícím se začátkem novoročních předsevzetí ale také po sportovním vybavení. Kromě toho podle nich lidé začnou vracet nevhodné vánoční dárky.

E-shop Alza.cz nabízí slevy od pěti do 50 procent. "Mezi zákazníky jde tradičně o oblíbenou slevovou akci, ve které utratí peníze nebo poukazy, které dostali pod stromeček," uvedla mluvčí Eliška Čeřovská. Ve slevách je podle ní zboží napříč sortimentem, tedy například elektronika, vybavení na zimní sporty, hračky nebo vánoční dárkové balíčky.

Internetový obchod firmy Datart povánoční výprodeje spustil na Štědrý den večer, kamenné prodejny se přidaly dnes. "Lze předpokládat, že bude poptávka po velkých domácích spotřebičích. Dále pak lidé jistě budou realizovat nákupy, které dlouho odkládali a chtějí si s nimi udělat radost," řekla mluvčí Petra Psotková. Vybrané produkty značky Apple od pondělí 25. prosince zlevnil prodejce iStyle.cz.

Ode dneška povánoční výprodeje nabízí také obchody Intersport, trvat budou do února. Výše slev se pohybuje průměrně mezi 40 až 50 procenty, řekla ČTK marketingová manažerka Lucie Kuricová. Loni bylo podle ní zlevnění podobné. Poptávka bude zejména po vybavení na hory, sáňkách a bobech. Leden pak obvykle přináší vyšší prodeje v kategorii fitness, uvedla. "Povánoční slevy budou v několika vlnách a připravujeme je tak, aby se nám efektivně uvolňoval sklad pro nové jarní kolekce," doplnila.

Meziročně mírný pokles tržeb v povánočních výprodejích očekává módní firma Zoot. "Tento odhad se opírá o podobně nižší poptávku během vánoční sezony," sdělil ředitel David Štěpánek. Poslední kusy z podzimní a zimní kolekce přinesou výprodeje oděvní společnosti Blažek. "Cílíme na nižší výkon výprodejových nabídek a naopak na mírný nárůst tržeb z prodejů za regulérní ceny," sdělila ČTK firma.

Omezenější výběr povánočních výprodejů proti loňsku mají hračkářství Bambule. "Důvodem jsou slevové akce, které jsme nastavili již během předvánočních prodejů," uvedla marketingová ředitelka Jana Krčková.

Podle společnosti Upgates, která poskytuje řešení pro tvorbu a pronájem e-shopů, se internetovým obchodům po svátcích vrací asi 7,7 procenta předvánočních objednávek. Většinou se jedná o módní produkty, například zpět se posílá více než pětina koupené obuvi.

Zboží pořízené na internetu je možné vrátit do 14 dnů od následujícího dne po převzetí, v kamenných prodejnách se lhůty pro vrácení mohou lišit. K vrácení musí mít zákazník připravené potřebné dokumenty, jako je například účtenka. Pokud se nejedná o reklamaci, zboží se musí vracet nepoškozené, vyplývá z tiskové zprávy poradenské firmy V4 Group.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 25.09.2025 ČTK

Reklama

10°C

Dnes je čtvrtek 25. září 2025

Očekáváme v 14:00 10°C

Celá předpověď