Praha - Povinnost objednávat se k lékaři předem on-line nebo telefonicky brání některým seniorům v dostatečném přístupu ke zdravotní péči. Více než jiné skupiny je ohrožuje i snižující se dostupnost primární péče. Na dnešní tiskové konferenci Rady seniorů ČR to řekla její předsedkyně Lenka Desatová. Podle průzkumu, který rada prezentovala, využívá internet 43 procent lidí starších 65 let, více než tři čtvrtiny seniorů mají tlačítkový mobilní telefon.
"Pod vlivem covidu jsme získali dojem, že každý se naučil s počítačem a má internet," uvedla. Mezi muži nad 65 používá internet 47 procent, žen 39 procent. U mladších 74 let bylo uživatelů internetu 56 procent, u starších ale jen 23 procent a většina jsou muži, uvedla Desatová.
Nejčastěji přitom podle Desatové senioři používají internet pro čtení zpravodajství a e-mailů, na mobilu pak posílají zprávy přes WhatsApp. Neznámé služby, jako je právě objednávání k lékaři on-line, pro ně mohou být příliš složité.
Velká část ordinací praktických lékařů za covidu-19 nepřijímala neobjednané pacienty, aby se nepotkávali v čekárnách. Někteří lékaři stejný systém zachovávají i dál, senioři přitom byli dříve často zvyklí dorazit přímo do čekárny.
Složitý je pro některé starší občany i systém elektronických receptů. Za výhodu Desatová považuje fakt, že kromě SMS zprávy a speciálního kódu může lékárna načíst i občanský průkaz.
"Je potřeba na tuto část populace myslet tak, aby nebyli diskriminováni, aby i oni dostali výbornou péči, která je dostupná všem ostatním," uvedla předsedkyně Rady seniorů ČR. Zároveň doplnila, že u praktického lékaře trvá obvykle návštěva seniora v ordinaci delší čas, ideální je i více než 30 minut.