Škodě Auto klesl odbyt o 30 procent, nejvíce ze značek skupiny Volkswagen

foto Nové vozy automobilky Škoda Auto (na snímku z 12. října 2021).

Wolfsburg (Německo) - Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto za první pololetí dodala zákazníkům v celém světě 360.600 aut, což je meziroční pokles o 30 procent. Ve své zprávě to dnes uvedla mateřská skupina Volkswagen. Propad odbytu vozidel české automobilky je za pololetí nejhlubší ze všech značek, o kterých Volkswagen samostatně informuje.

Skupině Volkswagen celosvětový odbyt v pololetí klesl meziročně o více než 20 procent na 3,88 milionu aut.

Za druhé čtvrtletí Škoda svým zákazníkům dodala 174.400 aut, což je meziroční propad o 34,4 procenta. Červnový odbyt pak činil 66.000 aut a proti stejnému měsíci loni byl nižší o 26,6 procenta.

Podle člena představenstva Škody Martina Jahna stojí za poklesem nedostatek kabelových svazků kvůli výpadku jejich výroby na Ukrajině vyvolanému válečným konfliktem a také přetrvávající nedostatek čipů z Číny po lockdownu v Šanghaji. "Poptávka po našich vozech přitom neklesá a jsme v podstatě vyprodaní na dlouho dopředu. Tomu odpovídají i dlouhé čekací lhůty na naše vozy," řekl dnes novinářům.

Co se celého pololetí týče, druhý největší procentní propad odbytu ze skupiny Volkswagen registruje značka Seat/Cupra, kde odbyt proti loňskému prvnímu pololetí klesl o 27,4 procenta. Následuje výrobce nákladních vozů MAN s propadem o 26,4 procenta a společnost Scania s propadem o 25,2 procenta.

Podle Evropského sdružení výrobců vozidel (ACEA) se prodej aut v EU v prvním pololetí snížil o 14 procent. "Řada známých značek měla prodej menší než 80 procent loňského roku. Nejhlubší propad mělo Volvo, Fiat a Citroën. Bohužel i Škoda ztratila skoro čtvrtinu z loňského výsledku. Je evidentní, že problémy v dodavatelských řetězcích si vybírají krutou daň, primárně mezi evropskými automobilkami. Naopak třeba Kia, ale i Dacia vyrostly dvouciferným tempem," řekl ČTK partner společnosti EY pro automobilový průmysl Petr Knap.

Volkswagen uvedl, že naopak o 27 procent na 217.100 v pololetí meziročně zvýšil prodej elektromobilů. Nejvýraznější procentní nárůst uvádí u Číny, kde je to přes 247 procent, druhá je kategorie zbytek světa s růstem o 29 procent. V Evropě se odbyt elektromobilů ze skupiny Volkswagen zvýšil o méně než jedno procent, ve Spojených státech naopak o více než osm procent klesl.

Škoda Auto odbyt elektromobilů v pololetí meziročně zvýšila o 25,5 procenta na 22.200. Za druhé čtvrtletí jí však odbyt o 12,3 procenta klesl a dosáhl 13.400 voz, jen za červen nicméně odbyt meziročně téměř o 260 procent vzrostl a činil 8800.

Volkswagenu prudce klesl odbyt, nejvíce ve střední a východní Evropě

Německé automobilové skupině Volkswagen v prvním pololetí klesl celosvětový odbyt o 22,2 procenta na 3,88 milionu vozů. Ve střední a východní Evropě, kam spadá i Rusko, se odbyt propadl o 40,9 procenta na 227.100 aut. Volkswagen to dnes zveřejnil na svém webu.

Volkswagen, podobně jako mnoho dalších západních firem, v březnu výrobu i prodej v Rusku přerušil. Reagoval tím na únorovou invazi ruských vojsk na Ukrajinu.

Přestože celkový prodej klesl, více než trojnásobný nárůst prodeje oproti stejnému období loni zaznamenaly elektromobily v Číně. Prodalo se jich 63.500. V Evropě za prvních šest měsíců roku se prodej elektromobilů zvýšil o 0,6 procenta na 128.800.

Dnes zveřejněné údaje Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) ukázaly, že region zaregistroval nejnižší počet nových osobních automobilů v měsíci červnu od roku 1996. Automobilový sektor v Evropě nadále sužují problémy v dodavatelských řetězcích, inflace a přetrvávající koronavirová pandemie.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 21.09.2025 ČTK

Reklama

26°C

Dnes je neděle 21. září 2025

Očekáváme v 14:00 27°C

Celá předpověď