V roce 2024 hodlá výrobce užitkových vozů a autobusů MAN začít dodávat na trh nákladní vozy s dlouhým dojezdem. Tím, jak uvedl generální ředitel automobilky Andreas Tostmann v rozhovoru pro Handelsblatt, je myšleno minimálně pět set kilometrů na jedno nabití.
MAN je jednou ze značek, které také v nákladní dopravě dávají přednost bateriovému elektrickému pohonu před tím vyrábějícím elektřinu ve vodíkových palivových článcích.
“Jsem přesvědčen, že s bateriovými elektromobily se lze přiblížít k obvyklým provozním nákladům naftových vozidel rychleji než v případě vodíkových aut,” vysvětlil Tostmann.
I když hlavní příklon k elektromobilitě nastane pro MAN až ve zmíněném roce 2024, již nyní je možné si u jeho dealerů pořídit bateriový elektrický nákladní vůz. MAN eTGM je středně velký náklaďák s hmotnostní 26 tun. Pohání ho elektromotor s výkoneem 360 koňských sil a točivým momentem 3100 Nm. Na jedno nabití ujede 200 kilometrů a nabízet ho lze výkonem až 150 kW.
Postupný vývoj baterivého elektrického pohonu v případě nákladních vozů povede podle Tostmanna k tomu, že kolem roku 2030 by se mohly na trhu objevit modely s dojezdem 700 – 1000 kilometrů.
Ještě rychlejší nástup elektropohonu nastane podle šéfa MANu v případě autobusů. Konkrétně v segmentu těch, které jsou určeny pro městskou hromadnou dopravu, bude v Evropě devět z deseti nově registrovaných do provozu elektrických.