Spojuje v sobě karoserii sportovního stylu s pro automobilku typickým symetrickým pohonem všech kol Symmetrical AWD, převodovkou Lineartronic a plochým motorem Boxer, a zároveň má vlastnosti rodinného vozu. Staví na úspěchu modelu Legacy, který se proslavil nejen v USA a Japonsku, ale i v Evropě.
Novinka od Subaru pronikla na trh v posledním loňském čtvrtletí a hned u nás získala významné ocenění. V nejprestižnější anketě Auto roku 2016 ji porota odborných motoristických novinářů posadila na třetí bronzovou příčku z celkem třiceti nominovaných vozů. Název Levorg působí poněkud záhadně, leč má svoji logiku, skládá se z výrazů LEgacy, reVOlution a touRinG a zdůrazňuje tak svou technickou vyspělost.
Na našem trhu se vůz prodává ve třech stupních výbavy, základní se nazývá Trend, prostřední Comfort a nejvyšší Sport. Pro zákazníky je svým způsobem vstřícná jasná specifikace jednotlivých modifikací, nemusíte přemýšlet nad výbavou na přání, připlatit si můžete jen za barvu karosérie. Testované auto se vezlo na vlně Comfort, takže všechny následně popisované vymoženosti se budou vázat zejména k ní.
Už pohled zvenčí jasně signalizuje, že jemně tvarované linie mají výrazně sportovní ladění. Přední část tvoří šestiúhelníková maska chladiče a výraznými světlomety ve tvaru sokolích očí. Solitérní je nepřehlédnutelná kaplička uprostřed kapoty motoru, která zajišťuje účinnější chlazení stlačeného vzduchu. Stejně jako u jiných nových modelů Subaru je spodní část A sloupku posunuta výrazně dopředu, což zvětšuje nástupní otvor pro řidiče a spolujezdce. Zadní části vévodí velký střešní spoiler a dvojice stylizovaných difuzorů ve spodní části nárazníku. Sportovní výraz dokreslují 18palcová kola z lehkých slitin.
Přístup do interiéru zajišťuje systém bezklíčkového odemykání, automatickým způsobem funguje i startování stisknutím tlačítka. Vnitřní prostor se v kvalitě zpracování a použitých materiálech jasně odkazuje na model Legacy. Základní barvou je černá. K ní se přidávají dekorační lišty vzhledu stříbrného karbonu, hliníkové pedály a rovněž modré kontrastní prošívání ergonomicky výtečně řešených sportovních sedadel, volantu i krytu 6,2“ multifunkčního displeje. Specialitou je ve spodní části zploštělý multifunkční volant, který skvěle padne do ruky. Velkorysý je prostor pro cestující vpředu, ale i ti vzadu mají poměrně slušné místo pro nohy i nad hlavou. Objem zavazadlového prostoru s nízkou nakládací hranou se podle uspořádání pohybuje v rozpětí od 522 až po 1485 l při sklopení zadních sedadel. Využitelnost a praktičnost zvyšují rozdělené úložné schránky pod podlahou zavazadelníku.
Srdcem Subaru Levorg je pro něj speciálně vyvinutý nový přeplňovaný zážehový motor 1.6 DIT. Poprvé v historii značky specializované na pohon všech kol v něm konstruktéři spojili přeplňování a přímé vstřikování dvoukomorovým turbodmychadlem TwinScroll s funkcí Stop & Go. Použili mnoho osvědčených technologií z agregátu modelu WRX. Cílem bylo dosáhnout příkladné kombinace výkonnosti a hospodárnosti při cestování na dlouhé vzdálenosti. Velmi lehký motor se podle propagačních proklamací vyznačuje nízkými vibracemi a hlučností, a praxe tomu dává za pravdu. Deklarované údaje - největší výkon 125 kW/170 k, nejvyšší rychlost 210 km/h, zrychlení 0 - 100 km/h za 8,9 s, spotřeba 8,5/6,3/7,1 l/100 km.
Standardně je s tímto motorem spojena bezestupňová automatická převodovka Lineartronic, kterou je možné pro využití sportovního charakteru nového kombi obsluhovat také manuálně pomocí řadicích páček na volantu. V tomto případě má řidič namísto plynule měnitelného převodového poměru k dispozici šest pevně daných převodů a sekvenčně mezi nimi volí. Jinými slovy při klidném stylu jízdy zažívá komfort plynulé změny převodu a při aktivnější potěšení ze standardně řazené převodovky. Při jízdě do kopce převodovka rozpozná intenzitu stoupání a rychlost a automaticky v této situaci řadí menší převod. Při jízdě z kopce zase zařadí v závislosti na úhlu klesání a rychlosti nižší převodový poměr, tím umožní využívat brzdnou schopnost motoru. Když systém zjistí intenzivnější používání brzd při sportovním stylu, podřadí na nižší převodový poměr, připraví se tak na následnou akceleraci, a tento převod drží i během průjezdu zatáčkou. Převodovka rovněž reguluje točivý moment při řazení na vyšší převod se sešlápnutým plynovým pedálem. Řidič má k dispozici také systém SI-Drive se dvěma základními režimy Intelligent a Sport. Ten druhý je navržen pro lineární akceleraci ve všech rychlostech, a také se v něm dají manuálně měnit převodové poměry pomocí páček na volantu. Automobil je po nastartování automaticky v režimu Intelligent, který je vhodný i pro jízdu na obtížnějších površích třeba i pokrytých ledem nebo sněhem. Dává rovněž možnost řadit manuálně s využíváním páček umístěných na volantu.
Významnou vlastností stálého symetricky uspořádaného pohonu všech kol Symmetrical AWD je i systém aktivního rozdělení točivého momentu Active Torque Split, který je zárukou optimální trakce a stability v závislosti na druhu povrchu a aktuální jízdní situaci. Nejvhodnější rozdělení točivého momentu mezi přední a zadní nápravu se vypočítává podle tří hlavních neustále monitorovaných parametrů standardně dodávaným stabilizačním systémem Vehicle Dynamics Control, což jsou úhel natočení volantu, rychlost otáčení kolem svislé osy a příčné zrychlení.
Vedle už popsaných prvků byly v testovaném voze Levorg ve výbavě Comfort rovněž mj. světelný a dešťový senzor, dvouzónová automatická klimatizace, zadní kamera, tempomat s ovládáním na volantu, LED světlomety s vysokotlakými ostřikovači, odmrazování stěračů, audiosystém s barevným displejem o úhlopříčce 6,2 palce, CD přehrávačem, USB připojením a bluetooth, dále asistent dálkových světel, elektricky ovládané střešní okno, bezpečnostní paket s funkcí monitoringu mrtvých úhlů zpětných zrcátek a upozornění na automobily přijíždějící šikmo zezadu. Integrovaný navigační má jen nejvyšší stupeň výbavy Sport.
Nový Levorg je nesporně sympatické sportovní kombi, kterým Subaru obohatilo svoji nabídku aut s nevšedním motorem, symetrickým pohonem všech kol a převodovkou Lineartronic. Velmi si cením nového motoru, který při malém objemu vykazuje výborné vlastnosti, je kultivovaný a zároveň dynamický s chutí předvést se jako vrcholový sportovec. Výkonnost auta rozhodně nejde na úkor celkového komfortu cestování. V naprosté pohodě jsme absolvovali celkem 540 km především po dálnicích, město ukrojilo asi 150 km, krátce jsme zkusmo zavítali do lesů, luk a strání, kde se vůz pohyboval s ležérní suverenitou. Průměrná spotřeba paliva se ustálila na 8,4 l/100 km, což i tak při objemu nádrže 60 l slibuje slušný dojezd.
Cena vozu Subaru Levorg ve výbavě Comfort je 809.000 Kč.