Na zákazníky cílí důsledným zaměřením na rodinu, ať už atraktivním a praktickým designem, prostorným interiérem, příkladnou variabilitou, nebo inovativními technologiemi. Na náš trh vyrazil loni v říjnu a objednávky se hrnuly nebývalým tempem. Druhá generace Touranu tak navazuje na svého předchůdce, který se stal opravdovým bestsellerem, po celém světě se prodaly dva milióny vozů.
Zcela nově vyvinutá generace tohoto víceúčelového MPV auta má být po všech stránkách lepší, efektivnější, hospodárnější než předchůdce, který měl premiéru už v roce 2003. Za optimální využití plochy a všechny z toho plynoucí praktické výhody při jízdě a manévrování vděčí Touran inovativní platformě MQB. Nárůstu celkové délky o 130 mm na 4527 mm odpovídá stejné prodloužení rozvoru, což dává pozitivní předpoklady k využitelnosti vnitřního prostoru. Vzrostla i šířka, snížila se však výška, a tak vůz dostal dynamičtější proporce. Design byl navržen kompletně nově. Lehkost a sportovní nádech dodaly siluetě dlouhé boční prosklené plochy, výrazné podběhy kol a velmi pregnantní prahy. Čelní partie je velmi detailně členěna četnými horizontálními prvky, příčné lišty masky chladiče jsou protaženy až do světlometů, které jsou výrazně štíhlejší a více prostorově propracované. Úzký spodní otvor pro přívod vzduchu zdůrazňuje šířku a nízké těžiště vozu. Na zádi v úrovni loga probíhá další linie, která pokračuje do štíhlých zadních světlometů a tvoří aerodynamickou odtokovou hranu. Spodní část je vizuálně uzavřena stylizovaným černým difuzorem.
Interiér se podřídil požadavku co nejvíce se přizpůsobit potřebám všech cestujících. Zásadní funkci plní nová sklopná sedadla. Až pět samostatných sedadel ve druhé a třetí řadě ve chvilce jednoduše sklopíte zatažením za poutko, zapustí se do podlahy, a vytvoříte tak rovnou ložnou plochu. Tím vznikne maximální objem zavazadlového prostoru 1980 litrů, až po střechu a k opěradlům předních sedadel sedmimístné verze. Všechna sedadla tak zůstávají trvale uvnitř vozu a v závislosti na potřebě je lze sklopit a prostorově úsporně uložit. V případě druhé řady sedadel je k nim pohodlný přístup ze strany, třetí řadu sedadel je možné složit a opět rozložit stejně jednoduše i ze zavazadlového prostoru. Nově tvarovaná přístrojová deska je ještě více orientována na řidiče. Na straně spolujezdce je uzavíratelná odkládací schránka, která může sloužit i jako prostor pro multimédia, přehrávač CD, rozhraní USB, handsfree bluetooth, atd. Uprostřed ozdobného obložení ve tvaru křídla je umístěn panel informačního a zábavního systému v leskle černém rámečku. Pod ním pak ovládací panel třízónové klimatizace a lišta s tlačítky mj. pro systém start-stop, volič jízdních režimů, elektrické ovládání zadního víka, parkovacího asistenta Park Assist. Všude je až 47 odkládacích přihrádek a prostor. Vyšší výbavová linie ze dvou Highline, což byl i náš případ, má navíc dekorační osvětlení, které bylo poprvé integrováno nejen do dveří a prostoru pro nohy, ale v podobě světelných linií i po stranách velkého panoramatického posuvného střešního okna, tím je nepřímo osvětlována i uzavřená sluneční roleta.
Nový Touran dává na výběr pět nových, či zdokonalených motorů, dva zážehové TSI a tři vznětové TDI. Jde o čtyřválce s přímým vstřikováním paliva a přeplňováním turbodmychadlem, sériově mají systém start-stop a funkci rekuperace kinetické energie. Při vyšších výkonech a jízdní dynamice mají být až o 19 % úspornější. V testovaném autě byl středně výkonný dieselový agregát 2.0 TDI s šestistupňovou automatickou dvojspojkovou převodovkou DSG s funkcí setrvačné jízdy na volnoběh, s možností ručního řazení i pádly pod volantem. Maximální výkon 110 kW/150 k, nejvyšší rychlost 206 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,3 sekundy, uváděná průměrná spotřeba paliva 4,8 l/100 km.
Jezdili jsme s autem se sedmi sedadly, ve vyšší výbavě Highline a s bohatou nadstandardní výbavou. Takže jeho součástí byly třeba také asistenční systémy jako multikolizní brzda, elektromechanická parkovací brzda s asistentem pro rozjezd do kopce, systém preventivní ochrany cestujících, adaptivní tempomat s automatickou regulací odstupu od vpředu jedoucího vozu, Front Assist včetně funkce nouzového brzdění City, pro jízdu v dopravní koloně, Side Assist s asistentem pro couvání z parkovacího místa, poprvé v MPV nabízený asistent pro manévrování s přívěsem, bezklíčový systémem otevírání a zamykání Keyless se spouštěním a vypínáním motoru tlačítkem. Novinkami jsou funkce elektrického otvírání a zavírání zadního výklopného víka, vč. jeho automatického otvírání pohybem nohy pod nárazníkem, výkonné Led světlomety ve vrcholné verzi s adaptivním natáčením světelného kuželu do zatáček a s dynamickým asistentem dálkových světel, tedy trvale zapnutými dálkovými světly s variabilním rozložením světla na vozovku. Významným pomocníkem je volič jízdních režimů, k dispozici jich je pět - Eco, Sport, Normal, Individual a Comfort. V profilu Eco je řízení motoru, klimatizace a dalších vedlejších agregátů optimalizováno z hlediska spotřeby paliva, na opačném pólu v režimu Sport se zvýší mimo jiné tlumicí síly, které potlačí nežádoucí pohyby karoserie, zrychlí se reakce motoru a převodovka DSG řadí dynamičtěji. Rozdíly jsou skutečně markantní, řidič tak má možnost volby podle aktuálních jízdních potřeb a podmínek.
Samostatnou kapitolu by zabral popis z nabídky nejvyššího stupně informačního a zábavního systému s 8" barevným dotykovým displejem, který umožňuje připojení množství chytrých telefonů, tabletů i App Connect a Media Control a internetových služeb. Jeho součástí je výborná navigace Discover Pro, DVD přehrávač, dva sloty na SD karty, USB, 64GB harddisk, hlasové ovládání, bluetooth handsfree , Aux-in zdířka, apod.
Osobně jsem na cestách velmi oceňoval komfortní sedadlo řidiče nastavitelné ve 14ti směrech, vč. délky opěradel stehen, sklonu sedáku, navíc s masážní funkcí. Příjemný do ruky byl multifunkční tříramenný, vyhřívaný volant v kůži s ovládáním automatické převodovky, palubního počítače, rádia a telefonu. V příjemné atmosféře, obklopeni dostatečným prostorem, komfortem a nejnovější technologií jsme bez jakýchkoliv rušivých momentů absolvovali 545 km, především cestou do Špindlerova Mlýna a okolí, zbytek asi 200 km jsme procourali po Praze. Průměrná spotřeba 6,2 l/100 km je vyšší než uváděná výrobcem, nicméně je velmi příznivá vzhledem ke ztíženým povětrnostním podmínkám a častému popojíždění po městě. I tak se dá na plnou nádrž najet dost přes tisíc kilometrů.
Ceny nového Volkswagenu Touran začínají na našem trhu na 555.900 Kč, základní cena testovaného vozu je 717.900, jeho konečná cena dosáhla hodnoty 1.051.100 Kč.