Škoda Fabia Combi třetí generace.ČN/Oldřich Šesták
V Mladé Boleslavi začala sériová výroba její nově vyvinuté třetí generace v polovině loňského prosince, následně byla v lednu uvedena na první světové trhy. Přináší nová měřítka v nabídce prostoru, funkčnosti a šetrnosti k životnímu prostředí. Nový design je výrazný a emocionální, auto je obdařeno nejmodernějšími bezpečnostními a komfortními prvky i systémy infotainmentu z vozů vyšších tříd.
Reklama
Fotogalerie
Připomeňme konstatování už z testu základní Fabie, že vůz získal ocenění Auto roku 2015 v České republice a zaznamenal další významné úspěchy nejen u nás, ale i v zahraničí. Včetně absolutního vítězství v prestižní anketě největšího a nejrespektovanějšího motoristického poradenského měsíčníku a webu na britském trhu What Car? Car of the Year 2015. Světovou premiéru nová generace modelu Fabia jako hatchback i kombi oslavila na loňském prestižním pařížském autosalonu. Cenový rozdíl mezi oběma karosářskými verzemi je 10.000 Kč, což představuje nejmenší rozdíl v historii modelu.
Nová Fabia Combi nabízí dostatek prostoru pro posádku, na nohy a nad hlavou i na zadních sedadlech, a její zavazadla. Kabina je o něco delší a širší než dosud. Objem zavazadlového prostoru je největší v celém segmentu malých vozů. Základní je 530 l, tedy o 25 více než dosud, při sklopených zadních opěradlech vzroste až na 1395 l. Na přání může být tento prostor vybaven variabilní mezipodlahou. Manipulaci s nákladem usnadňují velké páté dveře, široký vstupní otvor a nízká nákladová hrana.
Přední část Combi je identická s verzí hatchback. Charakteristické jsou pro ni prvky nového designového jazyka značky jako geometrie masky chladiče, krystalická grafika světel nebo logo s okřídleným šípem na výběžku kapoty. Výrazné a široké světlomety mají tmavý podklad a s maskou chladiče se prolínají. Na přání může být Fabia Combi poprvé vybavena také předními světlomety s integrovanými LED svítilnami pro denní svícení. Spodní část přídě zdůrazňuje šířku vozu. Výrazný nasávací otvor chladiče má černou plastovou mřížku, přední nárazník jako celek je lakován v barvě vozu. Délka auta je 4257 mm, profil má dramatickou siluetu díky pečlivě vedené linii, lehce se svažující střeše, tenkým sloupkům a atraktivní nově navržené kolekci kol. Dynamický vzhled posiluje kombinace ostré linie Tornádo a takzvané Wing Line, ve vzájemné harmonii se táhnou od předních světlometů po zadní svítilny. Střecha je zakončena spojlerem, na nějž navazují páté dveře pod méně strmým úhlem než dosud. Záď má zřetelně vykreslené kontury a rovněž zdůrazňuje horizontální orientaci stavby vozu. Zadní sdružené svítilny mají kontrastující černé orámování, samozřejmě do tmy svítí tvarem písmene C, což je typický poznávací znak pro mladoboleslavské vozy. Praktičnost podporuje nízká nakládací hrana, je pouze 611 mm nad rovinou vozovky (o 26 mm níž než u předchůdce).
Nový koncept interiéru zaujme kvalitou zpracování, horizontálním vedením linií, bohatou škálou barev a jejich kombinací, je prostorný a vysoce funkční. Mezigenerační rozdíl je patrný zejména v šíři možností sestavení interiéru podle individuálních přání díky kombinovatelnosti barev a výbav. Všechny ovládací prvky jsou v dosahu a ovládají se intuitivně. Nový sdružený panel přístrojů má jasnou optiku. Středový panel je užší než dosud, působí díky tomu odlehčeně. Uprostřed něj je modul infotainmentu. Palubní deska nové generace je horizontálně členěná a nabízí možnost několika barevných kombinací. Fabia Combi má ve všech výbavových verzích nové, výškově i podélně nastavitelné tříramenné volanty. Díky devatenácti Simply Clever řešením je nová Fabia jedním z nejpraktičtějších zástupců svého segmentu. Deset z nich v ní slaví premiéru. Jde třeba o škrabku na led, umístněnou ve víčku palivové nádrže, držák multimediálních zařízení v držáku nápojů vpředu, odkládací prostor pro reflexní vestu a nádoby na odpadky ve výplni dveří, síťky na vnitřních hranách předních sedaček, držák na lahev o objemu 0,5 litru ve výplni zadních dveří, poprvé je v odkládací skříňce před sedadlem spolujezdce prostor i pro litrovou lahev.
K dispozici jsou tři základní výbavové stupně - Active, Ambition a nejvyšší Style, tím byl obdařen i testovací vůz. Nechyběl v něm mimo jiné elektronický stabilizující systém ESC s multikolizní brzdou, šestice airbagů, elektronicky řízená uzávěrka diferenciálu XDS+, systém sledování odstupu od vpředu jedoucích vozidel včetně automatického zpomalování a brzdění, omezovač rychlosti, projektorové halogenové světlomety s LED denním svícením, infotainment Swing s 5" dotykovou obrazovkou a Apple konektivitou, 15" kola z lehké slitiny, světelný senzor, automatická klimatizace Climatronic se senzorem vlhkosti, bezklíčový systém otevírání a startování, apod.
Pro evropské trhy je nová Fabia Combi vybavena novými třemi benzínovými a třemi vznětovými hospodárnými motory, všechny splňují novou emisní normu EU 6 a jsou standardně opatřeny systémem Start-Stop a rekuperací brzdné energie. Jejich spotřeba v porovnání s předchozí generací klesla až o 0,7 l/100 km. Nejvýkonnějším dieselem je agregát, který byl i v testovaném autě, 1,4 TDI o výkonu 77 kW/105 k. S pětistupňovou manuální převodovkou má dosahovat spotřeby 3,7 l/100 km, zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,1 s, a nejvyšší rychlosti 196 km/h. Systém Start-Stop jsem si obecně nijak zvlášť neoblíbil, leč v tomto případě jsme se opravdu nekamarádili, k plynulosti rozjezdu nepřispíval. Motor není nejtišší, ze spodních otáček moc nebere, musí se hodně točit, ale to zvládá ochotně a celkově jede dobře, vše vynahrazuje úsporností a ohleduplností k životnímu prostředí. Najeli jsme po rozmanitých silnicích a dálnicích 691 km, z toho město ubralo asi 100 km, při příznivé průměrné spotřebě 4,6 l/100 km.
Suma sumárum se dá konstatovat, že Fabia Combi je až na pár obměn větší a prostornější sestřičkou hatchbacku. Třetí generace obou variant už získaly sympatie a ocenění odborné i laické veřejnosti, jsou poměrně vstřícné výhodným poměrem ceny a nabízené hodnoty.
Ceny Škody Fabie Combi začínají na 262.900 Kč, základní cena testované verze je 389.900 Kč.