Toyota Verso - spolehlivý rodinný vůz

foto Toyota Verso.

Praha - Tohle japonské kompaktní MPV se na silnicích pohybuje od roku 2002. Loni se objevila jeho čtvrtá generace, lépe řečeno spíše rozsáhlý facelift, zaměřený zejména na modernizaci vzhledu a zlepšení jízdních vlastností. Hlavní novinkou pro letošní rok je nasazení vznětového motoru 1,6 D-4D, který byl i v testovaném autě.

Fotogalerie

Vzhled může někomu připadat konzervativní, mně se ale líbí, navíc je racionálně podřízen funkčnosti. Vyniká ostrými liniemi a ladnými křivkami. Upoutá plocha kolem poznávací značky v klavírní černé barvě, elegantní chromovaná spodní mřížka chladiče, xenonové světlomety a LED světla denního svícení. Vše je podřízené sjednocenému designovéhu jazyku automobilky Under Priority, navazuje na dříve představený Auris. Auto vznikalo pod dohledem evropského designového centra v jižní Francii, je tak prvním čistě evropským Versem. Velké postranní i páté dveře jistí snadný přístup do kabiny, podle verze může k přepravě zasednout až sedm cestujících. Toyota Verso. Uvádí se, že změnu doznalo na 470 komponent, z nichž 60% je viditelných a 40% skrytých pod povrchem. Zmenšení zrcátek má zvýšit aerodynamickou efektivitu, lepší výplně v předních sloupcích zase snížit hluk. Pevnost karoserie vylepšuje více svárů v oblasti otvoru víka kufru a zadních sloupků, zpevněny byly i prvky zavěšení přední nápravy, překalibrován byl elektrický posilovač řízení. Toyota Verso. Pro rodinné využití je hlavní devizou Versa praktičnost. Systém Easy Flat nabízí i sedm míst k sezení a až 32 kombinací uspořádání. Sedadla ve druhé řadě je možné samostatně posouvat a třetí řadu sklopit a schovat do podlahy kufru. Ten má v pětimístném provedení, které bylo i u testovaného vozu, základní objem 484 l, v sedmimístném 155 litrů. Po sklopení zadních řad sedadel do roviny ve stejné výšce s nakládací hranou se však objem po střechu dá nafouknout až na 1696 l. Na výběr je škála odkládacích prostor jako dvojitá klimatizovaná schránka před spolujezdcem, úložné prostory pod jeho sedadlem a zadní řadou sedadel, dvouúrovňová podlahová deska skrývá příruční schránky v zavazadlovém prostoru, kryt zavazadel se dá uložit do prostoru před zadními dveřmi. Vedle chytrého řešení prostorového uspořádání je novinkou v doplňkové výbavě panoramatické střešní okno Skyview. Toyota Verso. Palubní deska se vyznačuje množstvím tvrdých leč kvalitních, dobře slícovaných plastů. Netradičně v jejím středu je kaplička s přístroji otočená směrem k řidiči. Ne každému se to může líbit, ale dá se na to rychle, bezproblémově zvyknout. V testovaném autě byl i z výbavy na přání multimediální systém s navigací Toyota Touch & Go 2 s mapovým pokrytím celé Evropy s funkcí návrhu alternativní/objízdné trasy nebo ekologicky výhodné trasy. Dotykový display zobrazuje mapy ve 2D nebo 3D formátu. Systém nabízí aktualizaci dopravy v reálném čase a online vyhledávací služby. Jeho součástí je bluetooth handsfree, parkovací systém se zpětnou kamerou, hlasové povely v češtině, vstupy AUX, USB. Vybírat Verso je možné ze třech stupňů výbav, testovaný vůz měl střední Activ. V základu bylo mj. dálkové centrální zamykání, elektrická zrcátka s vyhříváním, elektrická okna, tříramenný multifunkční volant a hlavice řadicí páky v kůži, výškově stavitelné sedadlo řidiče, sklopné stolky na zadní straně předních sedadel, asistent rozjezdu do kopce, 16palcová litá kola. Navíc byl vůz doplněn Super paketem za v současnosti zvýhodněnou cenu 27.000 Kč. Obsahoval třeba automatickou dvouzónovou klimatizaci, vyhřívaná přední sedadla, tempomat s omezovačem rychlosti, stěrače s dešťovým senzorem, podélné střešní nosiče, zatmavená zadní boční okna a okno pátých dveří. Toyota Verso. A teď už podrobněji k pohonné jednotce, která je letošní nejatraktivnější novinkou pro Verso. Stává se totiž od začátku roku prvním vozem značky Toyota, pod jehož kapotou je vznětový motor 1,6 D-4D od BMW Group. Jeho příchodem se paleta motorizací na našem trhu pro toto auto rozšiřuje na tři vznětové a dvě zážehové jednotky. Vývoj Versa 1,6 D-4D je dílem Technického centra TME v Belgii, ladilo spolupráci motoru od BMW s převodovým ústrojím od Toyoty i elektronikou vozidla. Bylo třeba nově vyvinout např. zavěšení motoru, skříň převodovky i systém Stop & Start s cílem zvýšit účinnost a snížit hladinu emisí. Výkon motoru je 82 kW/112 k, nejvyšší rychlost 180 km/h, spotřebu paliva uvádí výrobce v hodnotách 5,5/3,9/4,5 l/100 km, nabízen je se šestistupňovou manuální převodovkou. Spojení Versa s tímto motorem je příznivým řešením. Je sice třeba ho více točit, převody jsou dost dlouhé, jede však svižně, údajně i při plně zatíženém autě, je příjemně tichý, při dobrém zacházení se odmění vstřícnou spotřebou. Řazení je poměrně přesné, avšak mnou povětšině neoblíbený systém Stop & Start si v tomto případě zaslouží opravdu kritiku, startuje pozdě a s vibracemi. Absolvovali jsme 768 km především v dálničním a běžném silničním provozu, na Prahu zbylo asi 180 km. Celková průměrná spotřeba 4,7 l/100 km je hodna ocenění, nejlepší spotřeba z jednotlivých jízd byla dokonce 3,8 l/100 km. Ceny Toyoty Verso oplývají v současném období různými zvýhodněními a bonusy. Akční cena testovaného modelu s motorem 1,6 D-4D je 504.900 Kč.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 12.09.2025 ČTK

Reklama

18°C

Dnes je pátek 12. září 2025

Očekáváme v 21:00 13°C

Celá předpověď