Nicolas Cage si s chutí zahrál otce rodiny

PRAHA 20. března (ČN - Tomáš Vyskočil) - Měl všechno co si mohl přát kromě jediného - mít někoho, kdo by ho opravdu miloval. Stačil ovšem jeden zázrak, pár měsíců alternativní reality a z Nicolase Cage je úplně jiný člověk. Dokonalý otec rodiny. Vánoční romantika pro vlahý březnový večer jako stvořená.

Před třinácti lety dal Jack Campbell (Nicolas Cage) své tehdejší přítelkyni Kate (Tea Leoniová) slib, že až mu skončí roční stáže u finančníků v Londýně, vrátí se zpět k ní. Slib nedodržel. Léta plynula, z Jacka se stal prototyp milionářského žraloka, co proplouvá na Wall Streetu jako tisíce jiných. Má luxusní byt, nejnovější Ferrari, krásnou milenku. Jeho slovy, má všechno, víc už mít nemůže. Což není ale tak docela pravda. Přes všechny nuly na výplatní pásce (a že jich je dost) a drahé obleky v šatníku (taky slušný počet) je Jack v jádru duše sám. Nemá nikoho, s kým by mohl trávit nadcházející vánoční svátky. Svoji prázdnou duši skrývá za nehybnou maskou burzovního makléře a stále razí svojí nechvějnou teorii, že mu nic nechybí. Až jednoho pěkného večera potkal ošoupaného bezdomovce, trochu mu pomohl (upocené dvě stovky jsou pro milionáře drobnými) a poté s pocitem dobrého skutku spokojeně ulehl do svých saténových peřin... Druhý den ráno ho ale čekal hotový šok: ležel v manželské posteli spolu s Kate, coby svojí manželkou. Z druhého pokoje se ozýval křik osmileté dcerky, potom něco, co připomínalo kočku na rozpálené plechové střeše (jeho několikaměsíční syn) a nakonec štěkání psa. Hotová černá můra. Z Jacka Campbella, úspěšného newyorského finančníka, je najednou hlava rodiny bydlící na okraji New Jersey a pracující v zapadlém obchůdku s pneumatikami. Nikdo z jeho skutečných přátel ho nepoznává, naopak ho na ulici oslovují úplně jiní lidé. Jenom bezdomovec, co řídí JEHO Ferrari, Jackovi rozumí. Není to ovšem obyčejný bezdomovec. "Tam nahoře" si prostě řekli, že je čas nápravy pro Jackovu cynickou duši a vrhli ho do "alternativní" situace, ve které Jack svůj slib Kate dodržel. Cílem této nápravy je přimět Jacka, aby konečně v životě poznal, co je skutečně důležité. A nejsou to ani peníze, ani luxusní auta, ale láska k rodině... Otec rodiny je typově snadno zařaditelný film: cynický jedinec se díky záhadné události dostane buď do časové smyčky (Na Hromnice o den více) či potkává sám sebe jako dítě (Kid), ba dokonce někdy získává nadpřirozenou schopnost číst někomu jinému myšlenky (Po čem ženy touží). Ocitá se zcela v jiném prostředí, které je přesným opakem jeho smyslu života. Zpočátku zděšen, poté nadšen, ovšem nakonec je jím zcela pohlcen a stává se z něj jiný, lepší člověk. Životem ošlehaný cynik označuje takový film "limonáda", naopak romantické typy jej láskyplně označují "pohádkou". Otec rodiny se pohybuje někde ve zlatém středu - nepřináší žádnou objevnou poučku, ale ani se nesnaží diváka nějak ponížit svoji naivitou. Pohybuje se zcela v nesentimentální rovině, kde není třeba ronit slzy, ale pocit spokojenosti se šťastným koncem zůstává. Samotný konec tak možná překvapí i ty, kteří by na tomto místě žádné překvapení nečekali. Stejně tak jako ostatní děj je sice odhadnutelný, ovšem drží si sympatický odstup od všech těch unifikovaných, kde si hlavní hrdinové za zvuku dojemné zesilující hudby padají šťastně do náručí. Zřejmě nejlépe by mu sedlo přirovnání "vlk se nažral a koza zůstala celá". Dokonce ani dvouhodinová stopáž neposkytá nějaký závažný důvod k nespokojenosti. Absence hluchých míst a srdceryvných výlevů překvapuje stejně tak jako svižná režie Bretta Ratnera (Křižovatka smrti). Nesporně zajímavé je, že si film v pohodě vystačí téměř bez jakéhokoliv situačního humoru, aniž by přitom nějak opadávala jeho přitažlivost. Přitažlivý zůstane jistě pro jednu část populace i Nicolas Cage, který tentokrát odložil nemocniční háv (Počítaní mrtvých) i koženou bundu (60 sekund) a pro jednou se zase věnoval zamilovanému koukání na svojí hereckou partnerku. Tea Leoniová (Drtivý dopad) mu romantické pohledy oplácí měrou vrchovatou, ale jak je z obsahu patrné, jsou to pohledy manželské a ty se přeci jenom poněkud liší od těch klasických mileneckých. Pokud ovšem milé dámy, hodláte svého partnera vytáhnout do sálu jenom proto, že se mu chcete pomstít za ten včerejšek s fotbalem, dávejte si dobrý pozor, aby nakonec z kina neodcházel spokojenější právě on. Otec rodiny je totiž "mužská" romantika - tedy v tom pozitivním slova smyslu. Velmi neobvyklé zjištění... Otec rodiny The Family Man USA 2000, 120 minut, titulky, Space Films Režie: Brett Ratner, Scénář: David Diamond, David Weissman, Kamera: Dante Spinotti, Hudba: Danny Elfman Hrají: Nicolas Cage (Jack Campbell), Tea Leoniová (Kate Reynoldsová), Don Cheadle (Cash), Jeremy Piven (Arnie), Makenzie Vegová (Annie) Hodnocení redakce: 8/10 xkm

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 14.09.2025 ČTK

Reklama

17°C

Dnes je neděle 14. září 2025

Očekáváme v 21:00 12°C

Celá předpověď