Last mile delivery znamená revoluci v logistice

foto

Online objednávky různého zboží, potravin nebo jídla z restaurací jsou dnes již standardem a zákazníci počítají s co nejrychlejším doručením. Pro mnoho firem ale může být oříškem tzv. last mile delivery neboli doručení poslední míle. V čem tkví úskalí a jak nezahltit dopravu?

Zákazníci, kteří si objednají jídlo z restaurace, ho samozřejmě chtějí ještě teplé a co nejrychleji. Potraviny očekávají ideálně v tentýž den a podobné je to i s ostatním zbožím. Rozvoj nakupování přes internet významně urychlila pandemie covidu-19, online nákupy se přitom těší značné oblibě i nadále. Proč? Je to pohodlné a rychlé.

Zákazníci se k prodejci rádi vrátí, očekávají ale rychlé doručení

Jenomže objednávka je jedna věc a doručení druhá. Jízda ve městech je někdy opravdu náročná. Dlouhé a nekončící kolony na hlavních tepnách města a potíže s parkováním nejsou jediná úskalí. A zákazník čeká. Z výzkumu vyplynulo, že až 87 procent zákazníků je ochotno zopakovat svůj nákup, pokud je s doručením spokojeno, a většině z nich nevadí si za službu připlatit.

Kromě rychlosti dělá dojem také chování kurýra a stav zásilky

Last mile delivery je v celém systému zcela zásadní. V zákazníkovi zanechává výsledný dojem právě zkušenost s doručením balíku, a to nejen co se rychlosti a přesnosti doručení týče. Svou roli sehrává i chování kurýra a stav zásilky. Pokud si firmy rozvážejí balíky samy a nemají dobře zvládnutou poslední míli, pak se může snadno stát, že zákazník příště svůj nákup uskuteční u konkurence.

Zákazníci už doma celý den čekat nebudou

Doručovací společnosti stojí před výzvou. Už dávno neplatí, že zákazníci budou celý den čekat doma, protože v 8hodinovém okně přesně netuší, kdy jim kurýr zásilku doveze. Pro efektivní doručování po městě je zcela zásadní perfektní plánování tras, rozložení zásilek mezi jednotlivé kurýry, profesionální vystupování kurýrů během předávky a také dostatečná kapacita vozového parku. Dobře zvládnutá logistika poslední míle znamená, že všechny tyto aspekty budou fungovat bez problémů.

Umělá inteligence pomáhá i v městské logistice

Zaměření se na last mile delivery je tudíž v oblasti logistiky klíčové. Například česká firma DODO vyvinula vlastní technologicko-logistickou platformu GAIA, která pro plánování využívá analýzu obrovského množství dat prostřednictvím umělé inteligence. Optimalizuje všechny procesy, které s doručováním souvisejí. Koncoví zákazníci si mohou vybrat čas doručení v rámci slotů. Čekání na balík se tak zužuje na konkrétní čas a zákazníci už nemusejí trávit celý den doma.

13°C

Dnes je sobota 1. listopadu 2025

Očekáváme v 09:00 8°C

Celá předpověď