Praha - Na druhý díl počítačové hry Kingdom Come: Deliverance (KCD2), která je hráčům přístupná od úterý, pějí chválu v zahraničí. Recenzenti zahraničních médií vyzdvihují především grafiku, reálné postavy, místa a souboje zblízka, kritizují ale některé technické nedostatky a nepříliš velkou svobodu hlavního hrdiny Jindřicha při postupu hrou. Asociace českých herních vývojářů označila pokračování české historické hry za zpracované na nejvyšší světové audiovizuální úrovni.
Web IGN na hře oceňuje skutečné historické postavy i promyšlené questy, plnitelné úkoly. Zatímco ty vedlejší připodobňuje k epizodám televizního seriálu, hlavní úkol je "válečný film, který se vytasí se všemi svými ambicemi, dialogy a šíří emocí," napsal web.
Hraní je ale dokonalé až při procházení propracovaného otevřeného světa, kde stojí v kontrastu příroda s detailně vyobrazenými vesnicemi, píše IGN. Recenze vyzdvihuje i promyšlený boj zblízka i zdálky, protože hra nově nabízí možnost vyzkoušet si střílení z primitivních střelných zbraní. Videohra se ale potýká i s určitými bugy a IGN kritizuje i stejné hlasy nebo obličeje u vícero postav a většinově lineární příběh, kdy vývojáři hráče takzvaně vedou za ručičku.
Grafiku a vyobrazení krajiny, hradů i reálných míst, jako je Kutná Hora, pochválil rovněž web Steam Deck HQ, který KCD2 hrál na konzoli. Oproti IGN ale vyzdvihuje určité nelineární prvky, kdy hrdinova rozhodnutí mají vliv na chování okolních obyvatel. Oba weby se nicméně shodují v tom, že autoři si dali záležet na promyšleném souboji s mečem a minihrách, ve kterých hráč navštěvuje kováře nebo připravuje lektvary.
Steam Deck ale také spatřuje nedostatky v technických chybách jako je zaseknutí na místě nebo meziherní scény, které hráči přisuzují jiné oblečení, než původně nosil. Poutavý příběh a prostředí však negativa vysoce přesahují, píše se v recenzi; hra podle ní dokáže vzbudit zájem o dějiny českých zemí.
Server The Gamer ocenil, že se hra zaměřila kromě zajímavých úkolů i na prožívání a emoce hlavní postavy. Web také vyzdvihl scénář o 2,2 milionu slov a "fenomenální" grafiku, konkrétně husté lesy a živé kutnohorské ulice. Celkem vzato, KCD2 podle webu není "jen hra o historii, ale hra, u které máte pocit, že píšete dějiny".
Asociace vývojářů: Kingdom Come 2 je zpracovaný na nejvyšší úrovni
Nově vydané pokračování počítačové hry Kingdom Come: Deliverance je zpracované na nejvyšší světové audiovizuální úrovni. Přestože hra z dnešního pohledu využívá už starší technologii, splňuje ty nejvyšší standardy. ČTK to řekl předseda Asociace českých herních vývojářů Petr Barák, jejíž členem je i Warhorse Studios, které za vývojem historické hry stojí. Barák očekává, že vydání Kingdom Come: Deliverance 2 v Česku opět ještě více zvedne povědomí o hrách a herním světě. Pravděpodobně také podle něj v letošním roce v ČR nevznikne významnější kulturní produkt s takovým celosvětovým dopadem.
"Kingdom Come: Deliverance 2 je fenomenální počin, již před vydáním se jednalo o jednu z nejočekávanějších her na světě. Na hodnocení úspěšnosti je zatím brzo, ale zatím má hra podle všech indicií dobře našlápnuto. Unikátnost tohoto titulu je v jeho silném zaměření na české reálie. A proto je tato hra pro česká mainstream média tak atraktivní a vlastně i neherní část společnosti," řekl Barák.
Hru pohání software nazvaný CryEngine, který původně vznikl v roce 2002 a naposledy byl aktualizován před více než dvěma lety. I tak je ale herními vývojáři v současnosti stále využíván. Warhorse Studios si ho pak podle Baráka upravilo tak, aby splňovalo nejvyšší standardy.
Z audiovizuálního zpracování je pak podle předsedy asociace nutné také vyzdvihnout hudební provedení, který samo o sobě představuje světový produkt. "Soundtrack prvního dílu Kingdom Come: Deliverance se často dostával na Applu Music a podobných platformách do žebříčku nejhranějších soundtracků a dá se to očekávat i u druhého dílu. Navíc hra je velmi variabilní a rozvětvená a nabízí spousty různých řešení jak předkládané úkoly zvládnout. Toto plus otevřený svět s velkou svobodou hráči velmi oceňují. Pokud je na Kingdom Come: Deliverance 2 nějaká kritika, tak to obvykle bývá na soubojový systém," dodal Barák.
Přestože asociace nezná přesné náklady tohoto projektu, v Česku podle jejího předsedy vzniká hned několik světově velmi úspěšných titulů. Některé z nich pravděpodobně realizuje i více lidí a jsou nákladnější než hra od Warhorse. Je jimi například pokračování série Mafia, na němž pracuje studio Hangar 13 nebo Arma od Bohemia Interactive. V lednu pak také například menší studio Keen Software vydalo druhý díl Space Engineers.
Kingdom Come: Deliverance 2 se odehrává na počátku 15. století v době politického souboje Václava IV. a jeho bratra Zikmunda. Hráči budou v tomto pokračování objevovat krajinu Českého ráje a Kutné Hory a jejího okolí. Pokračování je podle Warhorse v některých ohledech podstatně větší než první díl. Hra je komplexnější a realističtější a odehrává se prakticky ve třech různých lokacích, tedy v Českém ráji, samotné Kutné hoře a v jejím okolí. Z výročních zpráv českého studia Warhorse Studios vyplývá, že od vydání prvního dílu v roce 2018 do konce roku 2023 činily tržby zhruba 2,26 miliardy Kč a čistý zisk 793 milionů Kč.