Plzeň - Skupina Škoda Transportation dodá do Bratislavy 39 trolejbusů za více než 29 milionů eur, což je v přepočtu zhruba 720 milionů Kč. Vozidla předá do 20 měsíců od nabytí účinnosti smlouvy. Nákup spolufinancuje Evropská unie. Jde o 23 dvoučlánkových a 16 velkokapacitních tříčlánkových trolejbusů, řekl ČTK mluvčí plzeňské strojírenské skupiny Jan Švehla.
"Pro Bratislavu vyrobíme dva typy nových vozidel - 18metrové vozy Škoda 27 Tr v kloubovém provedení a tříčlánkové dvoukloubové trolejbusy Škoda-Solaris s délkou 24 metrů a kapacitou až 160 cestujících," uvedl. Ty by měly sloužit na nejvytíženější trolejbusové lince 71 obsluhující i hlavní nádraží. Bratislava bude po Praze druhým dopravním podnikem, kde tyto vozy, vyrobené v konsorciu firem Škoda a Solaris, budou jezdit.
Podle předsedy představenstva bratislavského dopravního podniku Martina Rybanského se město intenzivně snaží zlepšit ekologickou a udržitelnou mobilitu. "Největší výzvou bude provoz čtyřiadvacetimetrových velkokapacitních trolejbusů. Ty jsme už v ulicích Bratislavy otestovali a přejezd těmi nejužšími křižovatkami zvládnou bez problémů," dodal.
"Nové kontrakty pro Bratislavu navazují na řadu našich úspěšných dodávek vozidel na Slovensko," řekla za Škodu Transportation Tanya Altmannová, seniorní viceprezidentka řešení pro autobusovou mobilitu. Oba typy trolejbusů, které bude Škoda Bratislavě dodávat, jsou vybaveny pomocným bateriovým pohonem. "Mohou jezdit i v místech, kde chybí trolejové vedení, například u osmnáctimetrových trolejbusů je dojezd na trakční baterii minimálně deset kilometrů," uvedla. V těchto trolejbusech budou navíc regály na zavazadla, které nejsou v městských vozech obvyklé. Počítá se s nimi totiž také na linky směřující k letišti.
"Oba typy trolejbusů budou vybaveny klimatizací pro cestující i řidiče, místy pro kočárky, invalidní vozíky a bicykly, moderními informačními systémy, zahrnujícími kromě panelů také třeba vnější a vnitřní kamery, automatické počítání cestujících a wi-fi připojení," řekl Švehla. Ve vozech bude také zařízení pro dálkový přenos diagnostických dat.
Bratislava chápe trolejbusový provoz jako velmi perspektivní, síť plánuje modernizovat, rozšiřovat a zrychlovat. "Díky dodávkám nových vozidel tak bude možné navýšit přepravní kapacitu a nahradit provoz méně ekologických autobusů na vybraných linkách," uvedl mluvčí.
Aktuální kontrakt navazuje na předchozí významnou dodávku z let 2014 a 2015, kdy Škoda pro slovenské hlavní město vyrobila 120 trolejbusů. Bratislava tehdy získala 70 velkokapacitních vozů Škoda 31 Tr a 50 dvanáctimetrových vozů Škoda 30 Tr.
Skupina Škoda Transportation je největším evropským výrobcem trolejbusů. Za 85 let jich její dceřiná firma Škoda Electric dodala přes 14.500. Její trolejbusy jezdí ve 30 zemích světa - v Evropě, Asii a USA.
Škoda Transportation s více než 6000 zaměstnanci, součást skupiny PPF, produkuje dále hlavně tramvaje, elektrické lokomotivy, příměstské vlakové jednotky, soupravy metra, elektrobusy, ale také řídicí a pohonné systémy pro dopravní systémy. V ČR má několik výrobních areálů a jeden ve Finsku, obchodní jednotky pak v Německu, Maďarsku a dalších zemích. Do výzkumu a vývoje investuje ročně kolem dvou miliard Kč.











