Ruské aerolinky do provozu vrátí stroje domácí výroby Iljušin

foto Ilustrační foto - Letoun ruského prezidenta Vladimira Putina Iljušin Il 96-300 na letišti v Helsinkách na archivním snímku z 22. března 1997. Ruské ministerstvo dopravy se rozhodlo zastavit z bezpečnostních důvodů provoz všech letadel Iljušin-96-300. Oznámila to 22. srpna letecká společnost Aeroflot. Aeroflot má šest letadel Il-96, což představuje asi 40 procent flotily pro lety na dlouhé vzdálenosti. Dalších sedm iljušinů patří menším leteckým společnostem, včetně firmy GTK Rossija, která se stará o flotilu vládních letadel.

Moskva - V důsledku protiruských sankcí bylo ruským leteckým společnostem v zahraničí zabaveno téměř 80 letadel. Řekl to ruský ministr dopravy Vitalij Saveljev. Západní leasingové společnosti kvůli sankcím vypovídají ruským aerolinkám smlouvy a žádají vrácení letadel. Saveljev též uvedl, že ruské aerolinky S7 do provozu vrátí stroje domácí výroby Iljušin Il-86 a Il-96, napsala agentura RIA Novosti.

"Měli jsme v zemi 1367 letadel (před sankcemi). Přišli jsme o 78," řekl podle agentury Interfax ministr. "Tato letadla byla zabavena, a to i v zemích přátelských vůči Rusku - v Turecku, Ázerbájdžánu či v Arménii," dodal.

Saveljev rovněž uvedl, že Rusko se snaží jednat o odkupu letadel se západními leasingovými společnostmi, ty však podle něj taková jednání odmítají. Rusko proto začalo pronajatá letadla přesunovat do domácí registrace, což podle agentury DPA umožní ruským aerolinkám nadále provozovat letadla na vnitrostátních linkách.

"Přesunuli jsme (do domácí registrace) téměř 800 letadel. Pojišťujeme je u ruských zajišťoven, které fungují pod centrální bankou," řekl ministr. "Hledáme právní cesty, jak se s pronajímateli dohodnout a tento problém vyřešit, zatím to ale není možné," dodal. "Neztrácíme však naději a nevzdáváme se, protože v tom případě bychom zůstali bez letecké dopravy," prohlásil ministr.

"Nyní jsou S7 pod mým patronátem. Dohodl jsem se s (ministrem průmyslu a obchodu Denisem) Manturovem. Berou pět strojů, dva Il-96 a tři Il-86. Nechají je dostavět a budeme létat," řekl Saveljev ke vrácení iljušinů do provozu.

Stroj Il-86 se sériově vyráběl v letech 1977 až 1991. Už v době svého vzniku měl zastaralé motory. Je hlučný a má nízký dolet. Letadla Il-96 jsou "chudou kopií" amerického Boeingu 767. Jedná se o první sovětské širokotrupé letadlo. Poprvé tento iljušin vzlétl v roce 1993. Je určen pro střední a dlouhé trasy.

Letecká doprava zatím v Rusku dál funguje, v určité fázi však aerolinky začnou pro letadla potřebovat náhradní díly. Úřady se snaží tento problém vyřešit, zaměřují se přitom na zkušenosti Íránu, který je terčem sankcí po řadu let, upozornil Saveljev.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 26.12.2025 ČTK

Reklama

1°C

Dnes je pátek 26. prosince 2025

Očekáváme v 21:00 -2°C

Celá předpověď