Boston (USA) - Záchranné týmy, které se dosud marně snaží najít ztracenou ponorku u vraku parníku Titanic, zatím neznají zdroj podvodního zvuku zachyceného v úterý i dnes v zóně pátrání. Americká pobřežní stráž však dnes podle agentury AP oznámila, že do oblasti pátrání vyslala další plavidla a ponorná zařízení. Pátrání se zaměřuje právě na oblast, kde byly zaznamenány ruchy označované médii jako bouchání.
Turistická ponorka s pěti lidmi na palubě se v severním Atlantiku stovky kilometrů od pevniny ztratila v neděli a americké a kanadské složky pátrající po skupině jsou pod čím dál větším časovým tlakem. Za předpokladu, že ponorka byla neustále pod hladinou a nemá porušený trup, zbývá posádce kyslík přibližně do čtvrtečního poledne SELČ.
Po ponorce Titan pátrají lodě, letadla i bóje se sonarem a posádka jednoho z kanadských pátracích letadel v úterý v oblasti, kde se ponorka ztratila, zachytila ruchy. Podle informací amerických médií se bouchání ozývalo každých 30 minut a bylo slyšet i o čtyři hodiny později, když byl nasazen další sonar.
Zachycení "podvodních zvuků" v noci na dnešek potvrdila americká pobřežní stráž, která uvedla, že příslušná data sdílela s experty amerického námořnictva. V dané zóně pak probíhalo pátrání za pomoci dálkově ovládaných přístrojů, které ovšem v první fázi přineslo "negativní výsledky". Pobřežní stráž i dnes odpoledne uvedla, že data ze zachycených hluků jsou stále neprůkazná.
Pobřežní stráž přitom nemá informace o 30minutových intervalech. Nějaké zvuky však byly zachyceny i dnes. Expert z vědecké instituce Woods Hole Oceanographic Institution podle agentury Reuters ujistil, že každá zpráva o zvucích je analyzována.
Pobřežní stráž odpoledne dále oznámila, že do pátrání posílá další lodě a podvodní plavidla. Nyní má k dispozici pět zařízení pro pátrání z hladiny moře a očekává, že do dvou dní jich bude dvojnásobek. Přesné místo a zdroj zvuků ještě nebyl určen, ale umožňuje pátrání zaměřit na úžeji vymezenou oblast. Pátrání se odehrává v oblasti odpovídající dvojnásobku rozlohy státu Connecticut, řekl dnes v Bostonu zástupce pobřežní stráže a koordinátor pátrání Jamie Frederick. Šlo by tak o oblast téměř o rozloze například Belgie.
"Je to pátrací a záchranná operace, na 100 procent," řekl Frederick. "Když jste uprostřed pátrání a záchrany, máte vždy naději," dodal podle AP. Frederick však také připustil, že někdy pátrací týmy nenajdou, co hledají. Pokud by nastal tento případ, budou před veřejností informovány rodiny pohřešovaných, řekl podle agentury DPA.
Zpráva o zachycení zvuků vyvolala optimismus u některých pozorovatelů, neboť bouchání do trupu ponorky je součástí standardního postupu při podmořských nehodách, napsala AP. Australský expert na podmořské operace Frank Owen uvedl, že jeho naděje "stouply o řád", když se o novém vývoji dozvěděl. Zachycení zvuku sonarem umístěným na hladině podle něj naznačuje, že ponorka by také mohla být na hladině nebo v malé hloubce.
Vrak Titaniku, k němuž se před třemi dny vydala pětičlenná mezinárodní posádka, leží v hloubce kolem 3800 metrů. Pokud skupina uvázla u dna oceánu, bylo by extrémně složité jí pomoci, upozorňují experti. I kdyby ovšem byl Titan na hladině, nebylo by jednoduché jej najít, uvádí BBC.
Vody v blízkosti vraku začal prohledávat podmořský robot, zatímco se úřady snažily do pátrací akce zapojit další a další prostředky, uvádí AP. Na východ kanadského Nového Foundlandu, kde Titan zahájil svou cestu, v úterý dorazila trojice letadel amerického letectva s dodatečným vybavením a personálem. Do oblasti pátrání míří loď kanadského námořnictva, na níž by se posádce ztracené ponorky v případě záchrany dostalo potřebné péče.
Na palubě ponorky, která patří společnosti OceanGate Expeditions, jsou kromě šéfa firmy Stocktona Rushe také britský dobrodruh Hamish Harding, francouzský znalec Titaniku Paul-Henri Nargeolet a britský podnikatel s pákistánskými kořeny Shahzada Dawood a jeho syn Suleman.
Odborníci varovali před možnými problémy ponorky Titan
Odborníci před několika lety varovali provozovatele ponorky Titan, která se nyní ztratila při plavbě k vraku zaoceánské lodi Titanic, před možnými "katastrofickými" problémy. Vyzvali ho také, aby podmořské zařízení podstoupilo certifikační proces. Napsal to list The New York Times (NYT).
Dopis adresovaný Stocktonovi Rushovi, který je šéfem firmy OceanGate a nyní je také na palubě Titanu, v roce 2018 podepsaly více než tři desítky lidí, včetně oceánografů, průzkumníků mořských hlubin, inženýrů a představitelů firem vyrábějících ponorky.
Jménem americké Společnosti pro námořní technologie v něm vyjádřily "znepokojení" týkající se vývoje ponorky a chystaných expedic a také obavy, že "experimentální přístup" společnosti OceanGate by mohl vést k problémům, a to včetně katastrofických.
V dopise se píše i o tom, že marketing firmy byl "zavádějící", protože tvrdil, že ponorka dostojí, či dokonce překročí bezpečnostní normy stanovené agenturou pro posuzování rizik DNV, přestože u ní zařízení společnost nenechala otestovat.
OceanGate v roce 2019 potvrdila, že Titan netestovala žádná nezávislá organizace. Vysvětlovat každou inovaci externímu subjektu ještě předtím, než je testována v reálném světě, je totiž podle firmy v případě rychlých inovací nepřijatelné.
Podle odborníků je ale právě testování třetí stranou "zásadní součástí bezpečnostních opatření, která chrání všechny uživatele ponorek".
Společnost, jejíž ponorka se ztratila v neděli s pěti lidmi na palubě východně od pobřeží kanadské provincie Nový Foundland, se k dopisu odmítla vyjádřit.
Není to poprvé, kdy se Titan dostal do problémů. Německý podnikatel Arthur Loibl, který ponor k Titaniku absolvoval, serveru Spiegel Online řekl, že se v době jeho cesty opakovaně vyskytly problémy s bateriemi a jeden z předchozích ponorů musel být přerušen v hloubce 1600 metrů.
Když byl v roce 2018 na palubě ponorky korespondent americké televize CBS David Pogue, přestala zase fungovat komunikace a trvalo přes dvě hodiny, než se ji podařilo obnovit.
Pogue tvrdí, že by se zařízení mělo i v případě výpadku elektrické energie dostat na hladinu. To, že na hladině nepluje, podle něj může znamenat dvě věci. Buď se ponorka o něco zachytila na dně, což ale považuje za nepravděpodobné, protože tam nic kromě Titaniku není. Nebo došlo k porušení trupu a ponorka je zničena.









