Z 21 testovaných podobně balených potravin jich bylo odlišných 11

foto Ilustrační foto - Ministr zemědělství Marian Jurečka.

Praha - Z 21 testovaných dětských výživ, krmiv pro domácí zvířata a privátních výrobků obchodních řetězců prodávaných v podobném obalu v Německu, Rakousku, Česku, Slovensku a Maďarsku, jich bylo stejných pouze sedm. Tři výrobky byly mírně odlišné, 11 jich bylo jiných. Výsledky šetření, které vypracovala Vysoká škola chemicko-technologická v Praze, zveřejnili zástupci ministerstva zemědělství na tiskové konferenci.

Podle výsledku testů například ve špagetách vyráběných pro rakouský trh byla kvalitnější pšenice. Výrobek prodává Billa pod značkou Clever špagety. Německý kečup od Penny měl vyšší obsah rajčat než maďarský a český, a v německé pizze prodávané v Globusu byl použitý eidam a mozzarela, zatímco v té, kterou prodával řetězec v ČR, byla místo sýra náhražka z rostlinného tuku. Pizza Lidl Alfredo byla ve všech státech stejná.

Mluvčí Globusu Pavla Hobíková upozornila, že z 667 potravin prodávanými pod privátní značkou se jich 402 neliší, výrobce i složení jsou stejné. Zbytek se pak snaží odebírat od regionálních dodavatelů, kteří je dodávají na trh i pod svými značkami. "Co se týče Korrekt pizzy salámová, tento konkrétní výrobek doprodáváme a jsme již několik týdnů v jednání s novým dodavatelem ze zahraničí. Složení bude odpovídat německému produktu," dodala.

Svaz obchodu vyzval zúčastněné strany k odložení diskuse o tématu na období po parlamentních volbách, kdy do řešení situace už nebudou vstupovat politické ambice. Podle prezidentky svazu Marty Novákové je nyní podstatně větší důraz kladen na emoce, a méně na objektivní zobrazení reality.

Mírné rozdíly byly v testovaných kojeneckých výživách. Přesnídávky s příchutí banán, broskev a jablko měly ve všech zemích stejné složení, dýňová určená pro český trh měla v sobě 90 procent dýně, německá jenom 65 procent, zbytek byl nahrazený škrobem.

"Tady se také potvrdil trend dvojí kvality potravin, nicméně obráceně, kdy němečtí spotřebitelé dostávají kojeneckou výživu s nižším obsahem základní složky. Nevidím důvod, proč by měli mít jak čeští, tak třeba němečtí zákazníci rozdílnou kvalitu," uvedl ministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL).

Lišily se také broskvové kompoty od Penny, které v Maďarsku byly doslazované sirupem, v Česku, Rakousku a Německu cukrem. Naopak mandarinkové kompoty té samé značky byly ve všech zemích stejné. Kousky ananasu od Globusu jsou v různých zemích odlišné, podobně je tomu u obdobného výrobku od Lidlu. V Německu a Rakousku jsou v něm kousky nakládané v ananasové šťávě, ve zbytku států v cukerném sirupu. Navíc se podle ministra prodávají v Německu levněji než v ČR.

Podle mluvčí Lidlu Zuzany Holé však o identické výrobky, ač se oba jmenují Freshona ananas (jednou ve sladkém nálevu, podruhé ve vlastní šťávě), nejde. "Na etiketě produktů je též uveden jiný název. Zde se tedy jednalo o srovnání zcela odlišných výrobků. Všechny etikety našich výrobků vždy splňují náležitosti plynoucí z platné legislativy ČR," dodala.

Také limonáda prodávaná v Globusu se lišila na českém a německém trhu. V ČR se v ní používají sladidla a jablečná šťáva, v Německu je více pomerančové šťávy. Jahodový džem od Lidlu byl ve všech státech stejný, jiná byla pasírovaná rajčata.

Do hodnocení byla zahrnutá značná část obchodních řetězců působících na českém území, chyběly ale například Ahold a Tesco.

Téma dvojí kvality potravin se stalo nyní jedním z evropských témat, podle ministra by se o situaci mělo jednat v pátek v Bratislavě, kde se sejdou zástupci Evropské komise, parlamentu a spotřebitelských sdružení, s premiéry V4 by se tam měl setkat předseda Evropské rady Donald Tusk.

Ministerstvo již v červenci zveřejnilo první část testů. Z 21 produktů, které měly podobný obal, byly ve všech zkoumaných členských státech shodné tři.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2017 ČTK

Načíst další článek

12°C

Dnes je pondělí 23. října 2017

Očekáváme v 19:00 10°C

Celá předpověď