Viceprezident SAP: Výroba osobní aut letos překročí 1,3 mil. vozů

foto Výroba osobních aut v Česku - vývoj od roku 1993

Brno - Výroba osobních aut v České republice letos překročí 1,3 milionu vozů, a překoná tak loňský rekord, který byl těsně pod touto hranicí. Nasvědčují tomu výsledky výrobců za první tři čtvrtletí, které jsou o sedm procent lepší než loni. ČTK to dnes na odborné konferenci k automobilovému průmyslu v Brně řekl viceprezident Sdružení automobilového průmyslu (SAP) Bohdan Wojnar.

Růst výroby dnes v Brně potvrdily největší tuzemské automobilky, tedy kolínská TPCA, Škoda Auto i Hyundai. TPCA letos vyrobí 224.000 aut, což je o dvě procenta více než v loňském roce. Nošovický Hyundai plánuje letos vyrobit 350.000 vozů, což je o 8000 více než loni. Výrazně roste poptávka po vozidlech kategorie SUV. Zatímco loni jejich podíl tvořil 59 procent, letos už je to 70 procent.

Podle Wojnara, který je členem představenstva Škody Auto, roste i výroba ve škodovce. Za prvních devět měsíců firma vyrobila o šest procent více aut než loni. "Očekávám, že toto tempo udržíme i do konce roku," uvedl Wojnar. Loni z továren Škody sjelo v ČR téměř 737.000 vozů.

Wojnar připomněl, že tržby firem v autoprůmyslu se loni dostaly na úroveň jednoho bilionu korun, letos prý může být tato hranice překonána. "Letošní rok bude bezesporu patřit k rokům velice úspěšným," uvedl Wojnar.

Už nyní by se ale podle něj měly obor i stát zaměřit na budoucnost. Problémem je dostupnost pracovní síly. V ČR podle Wojnara chybí i infrastruktura. Výzvou pro obor jsou digitální inovace. "Česká republika musí vytvářet lepší podmínky pro podnikání, nemůžeme jen stavět na tom, že máme výhodnou geografickou polohu. Jsme v dobré kondici, ale nemůžeme usínat na vavřínech," dodal Wojnar.

Nošovická automobilka Hyundai chce letos vyrobit 350.000 aut

Nošovická automobilka Hyundai plánuje, že letos vyrobí 350.000 vozů, o 8000 víc než loni. Výrazně roste poptávka po vozidlech kategorie SUV. Zatímco loni jejich podíl tvořil 59 procent, letos už je to 70 procent, řekl dnes na brněnské konferenci o vývoji v automobilovém průmyslu mluvčí automobilky Petr Vaněk.

Velký zájem o největší a nejsilnější auta je na Blízkém východě. "Jde o SUV s benzinovým motorem, který splňuje emisní normu Euro 2. Tamější legislativu splňuje, v Evropské unii však není možné takové modely prodávat," řekl Vaněk.

V Nošovicích se vyrábí tři základní modely, v prosinci se dostane do výroby třetí generace modelu i30. "Přiblížil se vkusu a potřebám evropských zákazníků," vysvětlil Vaněk.

Automobilka, která je součástí jihokorejského koncernu, vyváží do 66 zemí světa. Nejvíce aut, 50.500, loni vyvezla do Německa. Za ním následovaly Velká Británie a Španělsko. Mimo Evropskou unii se nejvíce vozů, 17.000 kusů, exportovalo do Ruska, v Česku se prodalo o 1000 méně.

"Vzhledem k různým legislativním požadavkům v exportních zemích na homologaci vyrábíme 4000 unikátních kombinací," doplnil Vaněk.

Firma aktuálně zaměstnává v Nošovicích 3400 lidí, dalších 7000 lidí pracuje pro subdodavatele. "97 procent z nich jsou Češi, většina zbytku Slováci a Poláci," řekl Vaněk.

Loni automobilce klesl zisk o 3,47 miliardy korun na 5,5 miliardy korun, tedy o 38,7 procenta. Tržby ale automobilce vzrostly, o 19,3 miliardy korun (18,2 procenta) na 125,7 miliardy korun.

TPCA letos plánuje dvouprocentní růst výroby

Kolínská automobilka Toyota Peugeot Citroën Automobile (TPCA) letos plánuje dvouprocentní růst výroby. Chce vyrobit celkem 224.000 aut. Vyplývá to z informací, které dnes na odborné konferenci v Brně uvedl generální manažer řízení výroby automobilky Radek Vošta. Podle něj firma i v dalších letech bude dělat kolem 200.000 aut.

V kolínské automobilce roste výroba už několik let po sobě. V roce 2013 klesla na desetileté minimum 185.127 aut, od té doby se postupně zvyšuje. Loni TPCA vyrobila 219.054 vozů, meziročně o osm procent více.

Vozy z továrny se prodávají zejména v západní Evropě. Loni byla největším trhem Velká Británie, kam firma prodala 27 procent vozů. Následovaly v procentuálním zastoupení Francie, Itálie a Německo. Vošta dnes ale uvedl, že TPCA relativně silně pociťuje brexit, tedy plánované vystoupení Velké Británie z Evropské unie. Upozornil na to v souvislosti s tím, že jde nyní pro automobilku o nejdůležitější trh. V ČR firma prodá jen jedno procento své výroby, zbytek jde na trhy Evropské unie.

Podle Vošty se situace na trhu za více než deset let, co TPCA v Kolíně auta vyrábí, výrazně změnila. Malá auta, která se v Kolíně vyrábějí, původně závod prodával zejména na jihu Evropy. "Dnes už to dávno neplatí," uvedl Vošta. Roste prý také konkurence.

Nejvíce šel loni na odbyt model Toyota Aygo, za ním následoval Peugeot 108 a pak Citroën C1. V této kategorii malých vozů byl loni v ČR největší zájem o model Škoda Citigo, prodalo se 3557 vozů. TPCA dodala v roce 2015 českým zákazníkům 292 vozů Toyota Aygo, 114 vozů Citroën C1 a 110 vozů Peugeot 108. Mezi další konkurenty kolínských aut patří například Volkswagen Up! nebo Hyundai i10.

V TPCA pracuje bezmála 3000 lidí na dvě směny. Podle Vošty je velkým problémem nyní na trhu získat kvalitní pracovníky. Závod musí navíc reagovat na výkyvy objemů výroby. "Trh se mění a požadavky zákazníků rostou, to má vliv na množství dílů, je třeba dělat nové varianty," uvedl Vošta. Firma má nyní 234 dodavatelů.

V Kolíně se vyrábí už druhá generace vozů Toyota Aygo, Peugeot 108 a Citroën C1. Kapacita závodu je 330.000 vozů ročně, což je strop, kterého závod dosáhl v roce 2009.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2016 ČTK

Načíst další článek

4°C

Dnes je úterý 6. prosince 2016

Očekáváme v 1:00 0°C

Celá předpověď