Šonka má nové letadlo, závodit s elitou bude i Kopfstein

foto Pitoti Martin Šonka (vlevo) a Petr Kopfstein vystoupili 1. března v Praze na tiskové konferenci Red Bull Air Race 2016 k zahájení nové sezony mistrovství světa.

Praha - Martin Šonka se před novou sezonou Red Bull Air Race stal nástupcem slavného maďarského pilota Petera Besenyeiho, který loni ukončil kariéru. Hlavní sponzor si českého letce vytáhl do svého týmu a Šonka tak bude závodit s letadlem, s nímž Besenyei, jeden ze zakladatelů seriálu, loni odletěl pět závodů. Společně se Šonkou bude s elitou nově závodit i druhý český pilot Petr Kopfstein, jenž postoupil do hlavní kategorie ze série Challenge.

Čtvrtý muž konečného loňského pořadí Šonka si chce splnit cíl a alespoň jeden z osmi závodů vyhrát. "Je to pro mě obrovská čest a splněný sen, že si mě vybrali do svého týmu," řekl na dnešní tiskové konferenci Šonka. "Udělám vše, abych vyhrál závod. Ale je jasné, že startovní pole bude vyrovnanější než loni a bude to hodně náročné," tušil český pilot.

Musí se totiž sžít i s novým letadlem Edge 540 V3, speciálem na tento druh závodů. Svůj stroj, který znal do detailů, totiž prodal Kopfsteinovi. "Nový stroj má potenciál, ale na začátku musíme být opatrní," brzdil optimismus Šonka.

Důvodem je skutečnost, že letadlo zatím detailně nezná. "Jsou tam různé odlišnosti, teď zatím nemáme žádná data, naopak problémy s váhou a chlazením," prozradil Šonka. "Bylo třeba také poupravit sezení, protože Peter (Besenyei) je o hlavu menší než já," pousmál se Šonka. "Takže začátek sezony bude o sbírání dat," prohlásil.

Česká republika se letos stane jednou ze tří zemí v seriálu, která má na startu dva piloty. Kopfstein si zasloužil postup díky výkonům v posledních dvou sezonách. "Snad budu přínosem," věřil sedmatřicetiletý druhý český pilot. "Bylo by pro nás velkým úspěchem, kdybych se pohyboval pravidelně v desítce," plánoval Kopfstein. V seriálu startuje čtrnáct závodníků. "Je ale třeba si uvědomit, že rozhodují desetiny a já jsem nový," upozornil.

Neměl totiž moc času testovat letadlo. "Poměrně rychle jsem se s ním sžil, ale je třeba udělat nějaká přenastavení. Ostatní týmy také nespí, vyvíjejí letadla, což my jsme nedělali, chceme se ale rychle rozkoukat. Nechci dávat žádná konkrétní čísla. Vzadu se nechceme pohybovat, i když to v těch prvních sezonách v masters je typické," prohlásil.

Seriál bude mít osm závodů a začíná 11. a 12. března v Abú Zabí a končí v polovině října v Las Vegas. "Já se těším do Spielbergu, je to náročná trať s velkým převýšením a je to nejblíž," komentoval rakouské klání Kopfstein. "Ale není závod, který bychom neměli rádi," upozornil.

Program:

11.-12. března - Abú Zabí (SAE), 23.-24. dubna - Spielberg (Rakousko), 4.-5. června - Chiba (Japonsko), 16.-17. července - Budapešť (Maďarsko), 13.-14. srpna - Ascot (Velká Británie), 3.-4. září - Lausitzring (Německo), 1.-2. října - Indianapolis (USA), 15.-16. října - Las Vegas (USA).

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2016 ČTK

Načíst další článek

26°C

Dnes je středa 24. srpna 2016

Očekáváme v 11:00 23°C

Celá předpověď