Průzkum: Reklama lidi nejvíce obtěžuje v komerčních televizích

foto Ovladače, televizní vysílání, televizor - ilustrační foto.

Praha - Lidé jsou nejvíce přesyceni reklamou v komerčních televizích. Na TV Nova reklama vadí 79 procentům Čechů, v televizi Prima 71 procentům. Následují reklama na internetu a letáky v poštovních schránkách, které obtěžují zhruba tři pětiny lidí. Naopak nejpřijatelnější jsou pro lidi prezentace na místě prodeje, které vadí 16 procentům respondentů. Vyplývá to z výsledků průzkumu České marketingové společnosti (ČMS), které dnes zveřejnila na tiskové konferenci.

"Nejvíce jsou lidé přesyceni reklamou v komerčních televizích, kde vadí hlavně přerušování pořadů reklamními bloky, které navíc mnohdy běží na více stanicích současně. Strmě vzrůstá přesycenost reklamou na sociálních sítích. Nejčastěji se v tomto směru vyjadřují starší lidé s nižšími příjmy," uvedla prezidentka ČMS Jitka Vysekalová.

Z regionálního hlediska jsou podle průzkumu vidět rozdílné postoje obyvatel Prahy, kterým více vadí reklama na internetu, plakáty a billboardy a reklama umístěná v historickém centru. "Naopak jim, ještě méně než ostatním, vadí všechny typy reklamy na místě prodeje," doplnila Vysekalová.

Reklama při nákupním rozhodování pomáhá dvěma pětinám Čechů. Jejich podíl je od roku 2015 přibližně stejný. Častěji přiznávají pomoc reklamy ženy, mladá věková skupina a lidé, kteří tráví více času na internetu.

Podle dřívějších průzkumů lidem nejvíce vadí reklama na cigarety, velká většina z nich by ji zakázala. Mezi častěji odmítané patří také náboženská témata. "Protože postoje lidí k reklamě na cigarety, alkohol, nezdravé potraviny a volně prodejné léky se v posledním období výrazněji neměnily, letos jsme se zeptali jen na názory na využívání erotických a sexuálních motivů v reklamě," uvedla Vysekalová. Tyto reklamy se líbí za všech okolností 12 procentům lidí, 30 procent uvedlo, že pouze pokud se hodí k nabízenému výrobku. Nejtolerantnější jsou muži, mladí lidé a obyvatelé Prahy. Reklamy s erotickými motivy by naopak zakázalo osm procent lidí.

Velmi negativní postoj mají Češi k reklamě v dětských pořadech, kde by ji zakázalo 84 procent. Tři čtvrtiny by zavedly do škol jako součást nějakého předmětu mediální výchovu.

Podle ředitele výzkumu agentury ppm factum Miroslava Fouse se česká veřejnost v názorech na přínosnost reklamy v poslední době výrazně polarizuje. "Ubývá lidí, kteří reklamu neřeší, a v posledních pěti letech přibývají ti, kteří jsou přesvědčeni, že oni reklamu nepotřebují, i když uznávají její význam pro ekonomiku," řekl.

Podíl Čechů, kteří letos uvedli, že reklamu milují, se mírně zvýšil na 11 procent. Většinou jsou to svobodné studující ženy do 29 let. Naopak těch, co reklamu jako takovou nesnášejí, bylo letos podobně jako v předchozích letech 16 procent. Nejčastěji jsou to lidé nad 60 let s hrubým měsíčním příjmem domácnosti do 20.000 korun, hlavně z Moravskoslezského kraje.

ČMS provádí výzkum o postojích Čechů k reklamě od roku 1993. Letos se uskutečnil na konci ledna, kdy výzkumná agentura ppm factum research oslovila 1044 lidí starších 15 let.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2018 ČTK

Reklama

31°C

Dnes je středa 22. srpna 2018

Očekáváme v 5:00 18°C

Celá předpověď