Provozovatelé billboardy u silnic odstraňovat nebudou

foto Majitelé billboardů oblepili reklamní plochy u dálnic vlajkami ČR. Chtějí tak upozornit na zákonnou úpravu, která nově zakazuje umísťování reklamních nosičů ve vzdálenosti až 250 metrů od vozovky. Považují ji za nesmyslnou. Billboardy by měly zmizet do začátku září. Snímek byl pořízen 29. srpna na dálnici D11 u obce Velenka na Nymbursku.

Praha - Provozovatelé venkovní reklamy neodstraní billboardy podél dálnic a silnic první třídy. Stáhnou z nich ale reklamy a nahradí je nekomerčním motivem. Podle právního výkladu Svazu provozovatelů venkovní reklamy se tak vyhnou povinnosti billboardy bourat. Na tiskové konferenci to uvedl prezident svazu Marek Pavlas. Ministerstvo dopravy ale musí podle ministra Dana Ťoka (za ANO) postupovat podle zákona a odstranění poutačů začít nařizovat. Posun v názorech nepřinesla ani odpolední schůzka Ťoka s Pavlasem.

"Jestliže bylo konkrétní zařízení jako reklamní zařízení povoleno tam, kde je umístěno, je to stále reklamní zařízení, i když aktuálně nemá reklamní obsah," uvedl po setkání Ťok. Věří také tomu, že zákon nařizující odstranění billboardů obstojí i před Ústavním soudem, na který se kvůli možnému rozporu novely zákona s ústavními právy na ochranu majetku obrátila skupina 17 senátorů. Pokud by se ale ukázal opak, muselo by ministerstvo pasáže zákona upravit.

Zleva prezident Svazu provozovatelů venkovní reklamy Marek Pavlas a jednatel společnosti Czech Outdoor George Kisugite na tiskové konferenci svazu uspořádané 30. srpna v Praze k zákonné úpravě, která nově zakazuje umisťování reklamních nosičů ve vzdálenosti až 250 metrů od vozovky. Podle novely zákona má k 1. září od silnic v Česku zmizet na 3000 z celkem 25.000 poutačů. S odstraňováním reklamních sdělení začali provozovatelé už v minulých dnech, nahradili je státní vlajkou. "Tím jsme jednostranně dle právního výkladu, který máme k dispozici, změnili charakter ploch, které již nadále nejsou reklamním zařízením, tak jak je definuje zákon," uvedl svaz.

Ne všichni ale sdílejí postoj svazu. Například JCDecaux své klienty dopředu upozornila na odstraňování poutačů a smlouvy s inzerenty ukončila k 31. srpnu, řekl ČTK generální ředitel firmy Pavel Slabý. Jde o necelou stovku billboardů.

Na místo úplného odstranění by svaz akceptoval omezení počtu billboardů. Zmizet by měly ilegálně postavené panely, které podle Pavlase tvoří třetinu ze všech zákonem dotčených poutačů. Odstranění by se ale nevyhnuly ani poutače s platným stavebním povolením tam, kde je jich příliš mnoho, nebo kde zakrývají hodnotný výhled do krajiny, dodal šéf svazu.

Odstranění reklamních poutačů nařizuje novela zákona z roku 2012, nebudou smět být do 250 metrů od dálnic a do 50 metrů od silnic první třídy. V pátek skončí přechodné pětileté období na odstranění billboardů. Reklamní zařízení podle zákona o pozemních komunikacích může zobrazovat nejen klasickou reklamu, tedy sdělení s cílem dosažení zisku, ale může šířit i nekomerční informace, třeba kulturní, politické nebo vzdělávací.

Expert na správní právo František Korbel na tiskové konferenci svazu řekl, že výklad zákona je nejednoznačný a navozuje otázky, zda není protiústavní. Zákaz billboardů podle něj zasahuje do práva na držení majetku. Vyvlastnění přitom může být provedeno jen ve veřejném zájmu a s náhradou.

Nabízí se podle něho také otázka, zda odstranění billboardů u silnic nenahrává konkurenci, která má poutače postavené v obcích, kde povinnost na jejich odstranění platit nebude. V neposlední řadě se pak Česko vystavuje riziku arbitráží se zahraničními vlastníky, kteří se jejich prostřednictvím mohou domáhat náhrady škody, uvedl právník.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2017 ČTK

Načíst další článek

4°C

Dnes je sobota 16. prosince 2017

Očekáváme v 13:00 4°C

Celá předpověď