Poškození klienti: Neplatných smluv životního pojištění je milion

foto Peníze, bankovky, česká měna, koruna, úspory - ilustrační foto.

Praha - Při uzavírání smluv životního pojištění se spořicí složkou vznikl podle zástupců poškozených klientů systémový problém obřího rozsahu. Může jít až o milion neplatných smluv a o škody v řádech desítek miliard Kč, včetně dopadu do státního rozpočtu, vyplývá podle nich z pravomocných rozhodnutí finančního arbitra, která se týkají České pojišťovny a pojišťovny AXA. Poškození klienti to dnes uvedli na tiskové konferenci.

"Jde o rozhodnutí, která se týkají několika konkrétních individuálních pojistných smluv, a není možné ho tak vztahovat na všechny produkty investičního životního pojištění. Je také třeba vyčkat na stanovisko soudu a je předčasné dělat jakékoliv závěry o dopadech na další pojistné smlouvy," reagovala pro ČTK mluvčí ČP Ivana Buriánková. Upozornila klienty, aby byli maximálně obezřetní v jednání se společnostmi, které jim nabízí pomoc. "V minulosti jsme byli svědky podobných akcí, jejichž výsledkem byly prohrané soudní spory a lidé museli uhradit náhradu řízení i náklady na právní zastoupení," dodala.

"Smlouvy byly uzavřené v souladu se zákonem. S nálezem finančního arbitra nesouhlasíme a už jsme požádali soud o jeho přezkoumání. Do rozhodnutí soudu jsou proto jakékoliv zobecňující závěry předčasné," uvedl mluvčí AXA Jiří Cívka.

"Klienti nejméně dvou pojišťoven už mají v rukou pravomocné nálezy finančního arbitra, že jejich smlouvy na investiční životní pojištění jsou neplatné a že jim pojišťovny mají vrátit všechny peníze, které jim klienti v průběhu let zaplatili. Protože si klienti tímto kolečkem již prošli, chtějí upozornit ostatní stejně postižené lidi na celý problém a dát návod, jak postupovat. Důležité je totiž například přerušit běh případného promlčení," uvedl tiskový mluvčí poškozených klientů Jiří Chvojka.

U ČP je podle Chvojky problém ve skrytých poplatcích, u pojišťovny AXA je rizikové plnění tak nízké, že nejde podle rozhodnutí o pojistku. Pravomocná rozhodnutí finančního arbitra jsou po dvou u obou pojišťoven, nepravomocných je několik desítek, poznamenal. Na internetové adrese www.podvedeniklienti.cz poskytl mluvčí zdarma návod pro další poškozené, jak poznat případný problém a jak následně postupovat.

Chvojka upozornil na to, že řízení před finančním arbitrem je bezplatné a lze ho zahájit online. S ohledem na taktiku pojišťoven namítat, že jde o promlčení nároků poškozených klientů na vydání bezdůvodného obohacení, tedy vrácení zaplaceného pojistného u neplatných pojistných smluv, je podle něj nutné jednat urychleně. Předmětem promlčení se totiž mohou stát nejen peníze na již ukončených smlouvách, ale zejména pak i část pojistného, kterou klienti platí ve prospěch spořící složky pojištění na dosud běžících smlouvách," dodal Chvojka.

Za celou kauzou stála podle Chvojky snaha o ovládnutí nového segmentu trhu a klientům byl nabízen produkt jako výhodná forma spoření. Zprostředkovatelé a prodejci byli motivováni vysokými provizemi, takže tento produkt nabízeli primárně. Odměna dosahovala až 200 procent roční splátky pojistného. Jen ČP podle výroční zprávy uzavírala asi 150.000 pojistek ročně, když z daňových důvodů činila optimální výše pojistného 12.000 Kč ročně.

"Šlo o běžnou praxi celého trhu," souhlasil ředitel poradenské firmy Partners Petr Borkovec. Praxi podle něj podporoval stát ve velkém tím, jak nastavil daňové úlevy na spořící životní pojištění. Ty pak byly obrovským 'drajvem' při prodeji těchto smluv. Pojištění smysluplných rizik tehdy nikdo neuměl a ceny byly velmi vysoké. Trh, produkty, prostředí, potřeby vzdělanějších klientů i očekávání regulátora se během let výrazně vyvinuly a posunuly, podotkl.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2018 ČTK

Reklama

19°C

Dnes je pondělí 25. června 2018

Očekáváme v 5:00 12°C

Celá předpověď