Nová metoda umožní nedestruktivní testování bezpečnosti vozidel

foto Společnost TÜV SÜD otevřela 30. listopadu v Mladé Boleslavi - Bezděčíně novou specializovanou laboratoř na nedestruktivní testování vozidel, jejíž název je Dynamic Component Testing (DYCOT). Automobilkám bude k testování bezpečnosti stačit jeden kus auta, na kterém se budou testy dělat opakovaně.

Mladá Boleslav - Bezpečnost vozidel a jejich systémy se již nebudou muset testovat destruktivní metodou za pomoci takzvaných crashtestů. V Bezděčíně, části města Mladá Boleslav, se dnes otevřela nová laboratoř na nedestruktivní testování vozidel, jejíž název je Dynamic Component Testing (DYCOT). Umožňuje testovat vozidla stejně spolehlivě, jen s nižšími náklady. ČTK to sdělila společnost TÜV SÜD, která se zabývá nezávislým ověřováním, testováním a certifikací a která novou automobilovou zkušebnu provozuje.

Nová, již třetí laboratoř TÜV SÜD, umožňuje fyzické simulace dynamického zatížení komponentů a struktur vozidel nad rámec jejich virtuálních simulací. Auto se testuje takzvanou sáňkovou zkouškou. Skelet auta je umístěn na vozík, který je po kolejích vymrštěn předem určenou rychlostí. Auto je z místa vymrštěno pomocí speciálního katapultu. Právě vymrštění nahrazuje dosud používaný náraz. Vůz je katapultem vyslán z klidového bodu dozadu, vozidlo tedy celý test couvá. Samotný ráz katapultu způsobí pohyb, který běžně vyvolá náraz auta do pevné překážky. Figuríny ve voze se tedy rozpohybují dopředu stejně, jako při běžném crashestu. Auto i figuríny jsou vybaveny desítkami senzorů sledujícími pohyb a působení sil, které pak vyhodnocuje počítač.

Video: Nová metoda umožní nedestruktivní testování bezpečnosti vozidel
30.11.2016, 18:47, zdroj: ČTK/Video

Automobilky k testování bezpečnosti musely obětovat několik prototypů. Nově bude stačit jeden kus auta, na kterém se budou testy dělat opakovaně. "Ta podstatná část karoserie opravdu neprojde destruktivní zkouškou. Ta je vyztužená a my zkoumáme jednotlivé dílčí komponenty, to znamená tělo vozidla zůstává stále stejné, a my zkoumáme například zádržné systémy, airbagy, sedačky a podobně," řekl zástupce vedoucího laboratoře DYCOT Martin Škopek.

Klíčovým klientem nové laboratoře má být vzhledem k umístění mladoboleslavská Škoda Auto. Přístupná bude ale všem dalším výrobcům z České republiky i ze zahraničí. Podle ředitele divize TÜV SÜD Jiřího Sochy se jedná o jedinečnou technologii v regionu střední a východní Evropy, v některých parametrech dokonce o evropský unikát.

Za projekt DYCOT získala společnost TÜV SÜD 3. místo v soutěži CzechInvest Investor a podnikatelská nemovitost roku 2015 v kategorii Výzkum a vývoj.

Společnost TÜV SÜD se zabývá nezávislým ověřováním, testováním a certifikací ve všech odvětvích průmyslu a služeb. Letos slaví 150 let od svého založení. V České republice zaměstnává firma 300 lidí. V Praze má centrálu pro 13 poboček ve střední a východní Evropě, kde firma zaměstnává celkem 1300 lidí.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2016 ČTK

Načíst další článek

9°C

Dnes je sobota 10. prosince 2016

Očekáváme v 3:00 5°C

Celá předpověď