Nadace, firmy a dárci věnovali loni na charitu skoro sedm mld Kč

foto Ilustrační foto - Hokejový útočník Jakub Voráček 25. května v Praze předal svůj příspěvek za ukončenou sezonu Nadaci Jakuba Voráčka, která pomáhá pacientům s roztroušenou sklerózou. Na konto nadace přidal tisíc dolarů za každý bod v zámořské NHL, který si za sezonu připsal. Vpravo je Voráčkova sestra Petra Klausová.

Praha - Drobní dárci, firmy, nadace a fondy v Česku věnovali loni na prospěšné účely téměř sedm miliard korun. Zhruba 1,6 milionu korun darovali jednotlivci, přes 600 milionů vynesly sbírky, víc než miliarda pocházela od nadací a kolem 3,4 miliardy od firem. ČTK o tom informovala výkonná ředitelka Fóra dárců Klára Šplíchalová.

Na dnešek připadá den dárců - Giving Tuesday neboli Dárcovské úterý. Vzniklo jako reakce na Černý pátek se slevami a utrácením. V Česku ho Fórum dárců a Nadace rozvoje občanské společnosti připomínají poprvé. Bližší informace jsou na webu www.dendarcu.cz.

Podle Šplíchalové není jednoduché údaje o dárcovství a poskytnutých částkách v ČR získat, nikde se neshromažďují. Sledovat vývoj v Česku je tak obtížné.

Podle fóra v ČR působí 471 nadací a 1593 nadačních fondů. Celkem 279 je firemních - 106 nadací a 173 fondů. Představují 14 procent z celkového počtu. Loni rozdělily přes 526 milionů. Nefiremní nadace a fondy v minulém roce daly na prospěšné projekty přes 700 milionů korun.

"Ze své podstaty je nadace profesionální dárce a přesně tak fungují tradiční české nadační subjekty. Mají za sebou mnohdy víc než 20 let fungování, ročně rozdělí stovky milionů korun. Díky tomu jsou velmi hodnotnou silou českého veřejně prospěšného sektoru, hledači a podporovateli sociálních inovací a hybateli společnosti v tom nejlepším slova smyslu," uvedla Šplíchalová. Dodala, že bez českých nadací by chyběla například podpora rané péče, komunitního plánování či tématu pěstounství.

Podle fóra data ministerstva financí ukazují, že lidé ročně darují zhruba 1,6 miliardy korun. Dalšími asi 600 miliony přispějí do sbírek. Do nich přibližně 30 milionů doputuje přes dárcovské textové zprávy. "Lidé mají zájem přispívat na sociální a zdravotní projekty a postupně si hledají vztah k dlouhodobému dárcovství," uvedlo fórum.

Využívá se takzvané P2P dárcovství, kdy člověk uspořádá sbírku na vybraný účel. Rozšířil se i crowfunding - sdílené financování. Za první půlrok fungování přesáhla vybraná částka na prvním charitativním crowfundingovém portálu v ČR milion korun.

Firmy si u daní uplatnily částku asi 3,4 miliardy. "Bohužel netušíme, do jaké míry jsou tyto finance dary a investice do prospěšných projektů a kdy jde například o snahu o daňovou optimalizaci," uvedlo fórum. Podle něj je ale vidět, že firmy propojují dárcovství se svou firemní strategií, mají také snahu rozvíjet regionální komunitní život.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2016 ČTK

Načíst další článek

9°C

Dnes je sobota 10. prosince 2016

Očekáváme v 3:00 5°C

Celá předpověď